Bokrecension: The Well of ascension

Det här är andra boken i en serie. Läs min recension om första boken (The final empire) här!

Genre: High fantasy

Författare: Brandon Sanderson

ISBN: 0765316889

Serie: Del 2 i mistborn-triologin

Vin och Elend försöker hålla ihop och bygga upp huvudstaden, Luthadel, efter "Lord Rulers" fall. Elend har en vision om att Luthadel ska styras demokratiskt och att alla invånade, Skaa som adel, ska leva jämnställt. Detta visar sig dock snart vara svårare att genomföra än han först hade tänkt när de förtroende valda snart vänder sig mot honom, och det i kombination med att inte bara en eller två utom tre arméer närmar sig för att ta över staden så ser det inte ljust ut. Samtidigt som detta pågår märker även Vin att misten beter sig märkligt. Sazed undersöker även profetian och mysteriet om vad uppstigningens brunn (The well of ascension) egentligen är.

________________________________________________________________________________________________________________________________

Jag tyckte om den här fortsättningen. Den var om något ännu mer långsam än den första boken, och 3/4 handlade nästan bara om hur de skulle skydda sig från de annalkande arméerna, samt väldigt mycket politik och diplomatik kopplat till det. Jag ansåg dock inte detta som något negativt. Jag blev aldrig uttråkad och det fanns mer spännande inslag lite här och där som bidrog till att det inte blev så enformigt. Jag är dessutom fortsatt kär i både Vin och Elend och deras förhållande. I kontrast till den första boken tar den här dock en väldigt mörk vändning mot slutet, vilket jag inte hade förväntat mig och man fick en riktig cliffhanger mot slutet till den tredje och avslutande delen i triologin.

Det jag ogillade något är vilken konstig del mistbornen Zane hade. Den kändes hela tiden lite oklar och jag tycker inte man får några egentliga svar innan han helt plötsligt försvinner från serien. Han gjorde Vin och Elends relation till den den blev absolut, men det känns som att han kunde varit så väldigt mycket mer, så det var lite trist.

För att läsa den här andra boken rekommenderar jag att man först läser den första. Men det här är absolut en välförtjänt efterföljare, och gillade man första så kommer man förmodligen även gilla den här. Jag ger boken 4/5.

Jag rekommenderar den här till de som läst första boken och tyckte om den.

fler recensioner