Bokrecension: The way of shadows

Genre: Fantasy

Författare: Brent Weeks

ISBN: 0316033677

Serie: Del 1 i Night angel-triologin

Azoth är en pojke som helt utan hem, familj eller trygghet försöker överleva på gatan tillsammans med andra barn. Azoth är trött på sin tillvaro av ständig rädsla för gruppledaren Rat och att inte kunna ta vara på sig själv så han bestämmer sig för att försöka ta anställning hos stadens mest ökända mördare, Durzo Blint. Durzo blint tar sig an Azoth efter att han visar sig "värdig" och efter det börjar Azoths nya liv som Kylar, lärling till en ökänd mördare som försöker att inte helt förlora sig själv samtidigt som han lär sig att överleva i den nya världen.

________________________________________________________________________________________________________________________________

Jag tyckte boken var ganska bra. Handlingen var spännande och jag gillade hur man fick följa Azoth från det att han bara var ett litet barn tills att han var vuxen. Det gav historien ett annat djup eftersom att man förstod honom bättre och varför han gör som han gör. Jag gillade karaktärerna, de är spännande och mångdimensionella. Azoth försöker hitta balansen mellan barnet Azoth, den nobla mannen Kylar och hans liv som mördare. Man får även delvis följa de som stod Azoth nära som barn, och hur deras liv sammanvävs med Kylars senare i livet.

Den enda karaktären jag egentligen inte gillade var Durzo Blint och det beror mest på att jag aldrig förstod mig på honom. I slutet fick man svar på en del frågor, men då var det nästan försent för min bild av honom var redan så negativ och förvirrad att det inte gick att hämta igen under resterande delen.

Om det var något jag gillade lite mindre så var det att alla de olika karaktärerna gjorde mig väldigt förvirrad. Det är väldigt många karaktärer som har en relativt stor roll, och alla rollerna är väldigt olika. När det är så i andra böcker brukar det finnas en karaktärlista där man kan kolla om man glömmer vem någon är. Det fanns dock inte här vilket gjorde att jag ganska ofta inte hade någon aning om vilka karaktärerna var, vilket gjorde att jag inte riktigt förstod vad som hände och varför.

Sammanfattningsvis så njöt jag ändå av läsningen på 650 sidor. Jag gillade karaktärerna och handlingen var väldigt spännande. Jag kommer definitivt ge den andra boken i triologin en chans vid tillfälle. Boken får 4/5 av mig.

Jag rekommenderar den till de som vill läsa en spännande fantasy berättelse.

Fler recensioner