Hej på er! En vecka av matematikkursen är nu avklarad, och jag lever fortfarande haha. Idag är jag ledig så har plockat lite här hemma och städat. Sedan käkade jag en god lunch med Fanny. Laxsallad blev det, mums!

😋👌🏻

Idag har vi alltså varit hemma i ungefär en vecka. Det är självklart jätteskönt att komma iväg ibland men känslan när man kommer hem är helt underbar. Tänkte i detta inlägget bara lägga upp lite bilder och skriva om hur vi hade det och hur Santa Maria var. Vi får se om det är något ni blir sugna på 😉

Jaa alltså mycket strandhäng blev det! Eftersom det blåste rätt mycket var vågorna rätt stora och kraftiga. Jimmy älskade det men jag tyckte det var rätt läskigt ändå. Tror vattnet gick till midjan och det var vågor som var mycket högre än mig typ, så man slog ihjäl sig nästan också eftersom det var så grunt haha. Jag fick iallafall en respekt för vatten som inte funnits tidigare. Inget att rekommendera om man har små barn, eller om man vill stå och pussas med sin pojkvän ostört, för man drogs verkligen med av vågorna.

Många eftermiddagar spenderades i dessa sängarna framför poolen. Jimmy sov medan jag satt och läste och åt glass. Helt perfekta eftermiddagar enligt mig.

Poolhäng blev det mer dom sista dagarna. Det fanns tre poolområden och vi hängde nog vid alla egentligen. Det var rätt smidigt då vi bodde nära poolerna och man slapp all sand och alla stora vågor (till Jimmys besvikelse).

Ja alltså, första dagen som vi var inne i Santa Maria centrum var det jättemånga försäljare som ryckte i oss och ville sälja saker. Både jag och Jimmy har väll lite svårt för att säga nej så det slutade med att vi köpte två små sköldpaddor i trä för 20 euro bara för att bli av med dom haha. Sedan dess vågade/ville vi inte vara inne i centrum mer och hängde mest vid vårt hotell och vid stranden. Däremot fanns det en beach bar där vi lunchade en dag 😃

Som ni ser på bilden till vänster kunde det vara rätt molnigt.. Däremot var vattnet varmt och sandstranden ljuvlig!

Kortfattat så var det bra i Kap Verde. Jag jämför rätt mycket med vår resa i Mexico 2016 och ärligt talat var detta inte bättre, men det var bra som sagt.

För det första så blåste det rätt mycket, när solen var framme var det skönt men när molnen kom blev det rätt kyligt. Och tyvärr var det rätt molnigt när vi var där, men det beror väll på årstiden.

För det andra är Kap Verde ett rätt fattigt land vad jag kunde se. Jag tyckte det var jobbigt att försäljare ryckte i en så fort man var inne i centrum och bara ville strosa i lugn och ro. Jag tyckte också att det var jobbigt att se alla hemlösa djur som bland annat fanns på gatorna och stranden.

Annars var det rätt trevligt ändå. Dock fanns det inte så mycket att göra och jag tyckte inte heller det fanns så många restauranger inne i centrum. Därav åt vi nästan jämt på hotellet och jämt samma dag, något som blev rätt enformigt. Kap Verde är ett bra resmål som jag vill ge 3/5 stjärnor.

Hej på er! Idag har jag varit ledig och ja.. inte gjort så mycket faktiskt. Var och handlade och sedan var jag på gymmet. Första gången sedan i höstas faktiskt. Pinsamt.. måste ta tag i detta alltså. Iallafall, nu är jag i Berga och ska snart fika med Julia. Trevlig kväll på er 😃

Hej på er! Idag börjar jag skolan vid 13 så blev sovmorgon idag. Sedan går jag i skolan till 17 utan någon lunch så jag har gjort iordning en fet frukost så jag kanske klarar mig i eftermiddag haha. Får se om jag orkar allt dock. Är hemma rätt sent ikväll så ni får nog antagligen inte höra mer från mig idag.

Hej på er. Minns ni att jag sa att jag skulle vlogga när vi var i Kap Verde? Jo, igår satt jag och redigerade den videon och la upp den på Youtube, så nu kan ni kolla på den 😃 Hope you like it!

Alltså denna dagen har vi fått så mycket gjort. Vi har äntligen städat ur våran gamla lägenhet så nu har vi fått det gjort! Gick rätt fort för mamma och pappa var där och hjälpte till 🤩

När vi var klara runt två åkte vi hem till oss och pillade lite. Satte upp tavlor och hyllor och lampor som legat här sedan vi flyttade in typ. Så kul att få lite saker på plats alltså. Sedan käkade vi middag och jag har varit och slängt massa skräp och plockat i köket och bytt gardiner i tvrummet. En gång till, tack till mina föräldrar som hjälpt oss idag 😃

Nu ska jag sätta mig med min hemtenta och försöka få något gjort. Är ju helt slut nu efter den här dagen haha. Senare blir det iallafall lite mys framför Gladiatorerna.

Så här blev det. Så nöjd! Ska dock sätta upp andra saker på hyllan över tvn haha

Hej på er. Idag var det back to school och det var en kort dag faktiskt, vilket är skönt. Var hemma i skaplig tid och sedan åkte jag till Berga då Jimmy är på hockey ikväll. Så nu sitter jag här och försöker plugga eftersom vi har en hemtenta som ska vara inne på söndag. Lite ångest då det är så jäkla svårt denna gången hehe 😓

Hej på er! Igår landade vi Sverige och vi var hemma runt midnatt inatt. Jag hade dessutom ställt larmet på 8 för att åka iväg och fixa lite ärenden. Lite trött var man men skönt att ha så mycket gjort på förmiddagen. Lovisa och Magda har också varit här och pluggat lite. Mycket trevligt och lite fika på det givetvis 😃

Nu har jag och Jimmy käkat (så gott med svensk mat alltså), jag har packat upp våra resväskor, tvättmaskinen är igång och jag ska sätta mig i soffan och föra över alla semesterbilderna på datorn 😃

😍😍

Sista dagen i Santa Maria spenderas med en heldag på stranden. Ska bli skönt att komma hem faktiskt 😁

Hej på er! Idag har vi spenderat eftermiddagen med en utflykt runt denna ö som vi är på (Sal). Vi har skumpat runt i en jeep och det har känts som att man åkt en karusell typ, men det har varit bra ändå. Jag har faktiskt vloggat så ni får se den när vi har kommit hem, men kort sagt har vi besökt öns saltindustri som ligger i en vulkankrater, vi har besökt öns huvudstad och importhamn, smakat på kap verdisk alkohol och varit ute i öknen. Så det har varit en trevlig eftermiddag.

Nu är vi tillbaka på hotellet och surfar upp lite pengar. Valutan här är stängd nämligen så vi får inte ta med dom pengarna hem, så varför inte använda dom till lite wi-fi liksom? 😏