Här sitter jag med fuktmask i ansiktet, nyduschad och har skrubbat hela kroppen. Tänk vad en dusch kan göra! Snön öser verkligen ner och mina förhoppningar om en vår känns nu väldigt långt borta. Som tur är behöver jag inte gå utanför ytterdörren mer idag vilket jag får se som positivt. Till lunch lagade jag en ny rätt för mig, linsgryta. Jag har det senaste känt att kött ibland kan kännas överflödigt i en maträtt, missförstå mig inte! Jag kommer inte bli vegetarian för det utan tycker fortfarande det kan vara gott med en riktigt god hamburgare eller köttbit men jag kommer absolut minska min konsumtion. Därför gav jag mig på att laga en linsgryta då linser är ett bra alternativ till protein. Och den blev helt okej!

Ni som följer mitt företag Your Moment på sociala medier har säkert läst mitt senaste inlägg. För ni som inte läst så har jag tagit beslutet att säga upp mitt behandlingsrum och kommer från och med 1 mars endast göra hembesök. Det är ett beslut som grundar sig av ekonomiska skäl och normalt sätt hade jag sätt tagit det som ett misslyckande av mig men jag får se det som att det inte var meningen att jag skulle ha en fast plats att vara på. Dessutom vill jag komma i kontakt med företag som är villiga att våga investera i sin personal genom massage på arbetstid. Numera väljer jag alltid att lyssna på magkänslan i alla lägen och än så länge har den haft rätt.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Jag har slagit mig ner i soffan med en kopp kaffe efter ett riktigt svettigt pass. Som så många andra är vi rädda eller till och med livrädda för att kliva ur vår bekvämlighetszon. Risken att göra bort sig och se dum ut är nog något jag tro det kan grunda sig i. Jag är ofta likadan men ikväll gjorde jag något som är allt annat än vad jag kan, jag gick på ett Step-pass! Även om jag säkert gjorda hundra fel så var det så himla roligt och kravlöst att bara få upp flåset och svettas.

Det är lätt att jag drar träningen som en jämförelse till att kliva ur bekvämlighetszonen. Det handlar om allt i livet. Trivs du inte på jobbet? Byt! Omringas du av människor som drar all energi ur dig? Plocka bort dom och umgås med människor som ger dig något. Ja ni förstår säkert. Jag säger inte att det är lätt men det är så värt det i slutändan. Livet väntar inte på dig så snälla älskade ni, lev det livet som du vill leva. Titta inte tillbaka om några år och ångra saker du inte vågade göra. För så här är det, livet skiter sig ibland, saker blir fel, du kommer ta fel beslut men vad gör egentligen det om du har blivit den du vill vara på grund av det?

Stor kram på er.

Likes

Comments

Måndag igen och en ny vecka har precis dragit igång. Jag jobbade halvdag och direkt efter åkte jag till Bilprovningen och besiktade systers bil, känner mig nästan som en stammis när jag var där senast förra måndagen med min egna bil. Väl hemma kom mamma förbi på kaffe och en pratstund. Mer än en sväng med dammsugaren och matlagning har det inte blivit idag.

Jag har kommit in i en bra träningsperiod vilket gör mig glad, för om det är något jag mår bra av så är det när jag har träningen i vardagen. Kroppen känns stark och jag har mer energi. Jag förstår att träning inte är en naturlig del av mångas liv medan jag har svårt att hitta en balans utan den. Som flera vet så är jag ingen fin-tränare, jag tror mina år som fotbollsspelare kan ha bidragit till att jag gillar när träning är ganska grisig och mer "håll käften och kör". När svetten rinner, du är allt annat än snygg och du orkar med ren vilja fast kroppen säger att den är trött. Mjölksyran kommer smygande och blodsmaken ökar.. Ni tycker säkert jag är galen som säger det men då fullkomligt älskar jag träning och alla problem i livet försvinner för en stund!

Mitt mål inför våren är att komma igång med konditionsträningen, främst löpningen. Jag insåg senast igår på ett Power hour pass att flåset kan bli bra mycket bättre. Att sätta upp mål brukar jag vara dålig på men jag försöker blir bättre.

Likes

Comments

​Hundra år sedan sist jag skrev här men ibland blir det så. Jag försöker hitta en rutin till denna blogg, fram till dess får ni stå ut med väldigt oregelbundna uppdateringar.

Mår ni bra? Jag skulle säga att jag mår bra men att kroppen är trött. Vinterhalvåret är en riktig förkylningsperiod för många och det är lätt att glömma bort att få i sig lite extra C-vitamin. Ett jättebra tips är att göra en smoothie! Inga krusiduller med konstiga ingredienser och kostar dig heller inte så värst mycket. I den jag gjorde nyss hade jag 4 blodapelsiner, en näve frysta hallon&blåbär, en näve fryst acerola och en skvätt vatten. Mixa och drick!

Något annat som är bra för immunförsvaret (ökar även förbränningen) är ingefära. Starta dagen med en ingefärsshot och håll dig frisk.

Ta hand om dig tills vi hörs igen!

Likes

Comments

Äntligen har jag slagit mig ner i soffan med en kopp kaffe. Trots att jag inte planerat något överhuvudtaget efter jobbet idag så väntade ett berg med disk på mig och allt annat som finns att göra i ett hem.

Idag är jag så glad att jag inte bokat in varken träning eller något annat, kroppen är otroligt trött efter gårdagens träningspass! Jag misstänker att min värdelösa uppladdning av mat kan vara en anledning till en trött kropp idag. Gårdagen gick i ett. Först jobb till 16.30 och direkt efter det till salongen för två massagekunder och direkt efter det iväg till träning. Mellan allt detta skulle jag tryckt i mig något slags mellanmål men när jag kom fram till salongen insåg jag att jag glömt min väska på kontoret och i där låg det jag skulle äta. Som utbildad personlig tränare borde jag veta bättre än att köra ett tufft högintensivt pass på nästan tom mage (var tvungen att trycka i mig en banan köpt på friskis) men ibland blir det så när huvudet inte är med.

Nu är det bara några få dagars jobb kvar innan jag får några dagars vila och ledighet. Sen kör vi slutspurten på detta år innan det är dags att ladda om för ett nytt. Jag tror verkligen år 2018 kommer bli ett riktigt bra år för mig!

Ville med detta inlägg mest visa att jag lever, trots över en månads uppehåll härifrån. Hoppas på bättre uppdateringar under min korta men välbehövliga ledighet snart. Ta hand om er!

Likes

Comments

Kikar förbi för att uppdatera er lite snabbt innan det är dags att åka. Jag vet att det var längesen nu och jag får erkänna att jag faktiskt har glömt bort bloggen det sista. Eller ja, det har blivit bortprioriterat.

Det har hänt en del under veckan. Jag har hunnit med att börja på ett nytt jobb, slutat på det nya jobbet och gått tillbaka till mitt gamla jobb. Om jag skulle sätta mig och förklara allt skulle det ta alldeles för lång tid så kort och gott så har hjärtat ännu en gång fått bestämma över hjärnan. Dom som vet varför dom vet och ni extremt nyfikna får helt enkelt fråga.

Igår hade jag även en tid på Kvinnokliniken för en efterkontroll då jag som flera vet har haft cellförändringar. Därför går jag med mycket jämnare mellanrum. Och jag måste bara ge ett stort tack till den barnmorska jag fick! Det är ju aldrig roligt och bekvämt att ha någon främmande "där nere" men hon gjorde det så enkelt och det var inte alls jobbigt.

Nu ska jag alldeles strax byta om till andra kläder då vi har tjejkväll/kundkväll på salongen ikväll! Inte nog med att det kommer massa härliga människor så kommer även jag bli ompysslad med en ansiktsbehandling och även sminkning, inte mig emot :) Men nu är det dags att få tummen ur och leta kläder!

Likes

Comments

Jag gillar verkligen den här bilden! Ewelina med sin stora mage under ett tufft träningspass och jag är fullt fokuserad att kämpa mig genom mina repetitioner med mjölksyra i armar och axlar. Jag är så glad över där jag är nu med ett eget företag (ja jag vet att jag säger det jämt) och allt men en del dagar saknar jag verkligen skolan!

Fredag idag och ingen kunde vara gladare än jag. En helg ledigt från mitt ena jobb men nu väntar istället en hel helg med massagekunder. Vila gör man i graven sen.. Jag är dock i otroligt stort behov av att FÅ massage just nu, helst gratis! :)

Kroppen känns väldigt trött idag, gårdagens pass på gymmet med syster kan kanske bidra något. Det är sällan jag kör egna pass på gymmet längre utan har blivit nästan enbart gruppass, mest för att jag inte har motivationen och då är det lättare att någon säger vad man ska göra och sen är man klar. Men igår blev ett bra pass och om det är något jag gillar så är det övningar där du tränar flera muskelgrupper samtidigt, t.ex armhävningar med bosu-boll. Till skillnad från en vanlig armhävning så får du även med bålstabilitet och balans eller om sanningen ska fram så är övningen så pass tuff enligt mig att du får spänna i princip hela kroppen, haha.

Ibland får jag frågan hur jag kan vara så stark och om jag skulle ge ett tips för att bli stark så är det att våga lyfta tungt men också att träna allsidigt! Dvs. Tungt, explosivitet, uthållighet osv. Din kropp är gjord för det. Och om du vill träna effektivt så satsa på att träna de stora muskelgrupperna, dvs strunta i att fokusera på den lilla lilla muskeln i axeln. Missförstå mig rätt men träna för att orka vardagen! Vad det än är för dig! Givetvis menar jag inte att för att bli stark så måste du slänga upp 60 kg på axlarna vid t.ex en knäböj, det jag menar är att våga utmana kroppen och lyfta tyngre än du trodde du skulle klara av. Du kommer förvånas över hur stark du är!


Likes

Comments

Det har varit många tankar om framtiden, mycket om företaget. Men det har också hänt saker som jag inte berättat här, saker som jag först inte tänkt ta upp. Den stora nyheten som känns som ett riktigt bra beslut nu är att jag börjar jobba på en ny arbetsplats den 13 november. I torsdags sa jag upp mig, något som jag aldrig tidigare gjort. Just då i den stunden tyckte jag det var ganska jobbigt och hade dåligt samvete för att jag kände mig som en svikare.. Nu känns det som det bästa jag kunde göra! Jag tänker inte gå in på detaljer varför jag plötsligt slutar men det funkade helt enkelt inte längre av många olika anledningar. Det jag kommer att sakna är många riktigt mysiga & härliga kunder! Men vem vet.. en dag kanske jag tar in städning i mitt egna företag.

På tal om mitt företag så har jag bestämt mig för att inte hålla på med träning. Låter kanske konstigt i och med att jag är utbildad personlig tränare, jag älskar att träna men vet inte om jag i nuläget har drivet att jobba med det. Istället letar och funderar jag över alternativbehandlingar till massagen. Vem vet, i framtiden kanske träningen kommer in i företaget igen men just nu tar jag en paus från det.

Ville mest kika in och berätta lite vad som händer i mitt liv. Nu ska jag byta om till träningskläder för lite cirkelfys. Kroppen känns lite trött efter gårdagens pass så jag lär märka vad den orkar idag.


Likes

Comments

Min tanke med dagens inlägg var att det skulle vara träningsrelaterat men jag skulle ljuga om jag sa att jag var pigg idag. Jag har haft ont i halsen sedan igår kväll och jag ber till allt jag vet om att inte åka på samma förkylning som jag gjorde för någon månad sedan! Vanligtvis har jag väldigt bra immunförsvar och blir väldigt väldigt sällan sjuk, inte ens förkyld men jag vet inte om det är en kombination av jobbet tillsammans med vitaminbrist?

Som sagt så hade jag planer på att visa er övningar som ni enkelt kan göra hemma eller på gymmet också för den delen. Till detta behöver jag bra bilder och det är inget jag har just nu. Jag får boka in lillasyster snart så kan hon fota! Imorgon måste jag verkligen vara frisk! Förutom städjobb på förmiddagen så har jag även en massagekund inbokad och ev. ett möte inbokat.

Bilden ovanför texten är för några veckor sedan från den riktigt mysig dag! Tänk att jag under min utbildning skulle lära känna människor som jag vet kommer finnas i mitt liv för alltid. Vi får ses snart igen!

Dags att ta tag i disken, fixa mig lite te och sedan bädda ner mig i sängen. Ha en fin söndag i höstvädret!

Likes

Comments

Jag har träffat flera som inte tycker att stretching gör någon skillnad och nej, det finns inga studier eller forskning på att det gör någon skillnad. Men för mig fungerar det och jag känner mig inte lika stel. dessutom är det en skön avslutning på ett träningspass. Däremot står jag fast vid att rörlighetsövningar hjälper dig som vill bli starkare, lyfta tyngre och/eller minimera skador. Jag ska försöka att få till egna bilder men fram tills dess blir det bilder jag hittat. Här kommer två av mina favoritövningar för höft, bröstrygg och axlar. Tre stora muskler som många har besvär med.

Ställ dig i plankposition, sätt vänster fot utanför vänster hand och pressa ner höften. Fungerar lika bra att sätta ner knäet i golvet ifall övningar blir för tung. När du har balansen släpper du vänster hand och roterar upp mot taket, följ med handen med blicken. Vill du utmana balansen så släpper du istället höger hand och gör likadant. Byt ben och gör likadant.

Denna övning kräver käpp, soppskaft eller någon typ av pinne. Håll i pinnen med båda händerna, ju längre in du sätter händerna ju svårare blir övningen. Börja med något bredare än höftbrett, håll raka armar och försök komma så långt bak mot ryggen du kan. Stanna där det tar emot, alltså där det krävs att du böjer armarna för att komma hela vägen. Kom tillbaka till startposition. Tänk på att det är ENDAST är en rörelse i axelleden, resten av kroppen ska vara still.

Vad tycker ni om inlägg som dessa? Lycka till!

Likes

Comments