Resan til Vimmerby & ALV.

Dagen före midsommarafton bilade vi ner till Åbo. Vi tog nattbåten med Viking Grace till Stockholm och körde där efter direkt ner till Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld. Två dagar tillbringade vi i själva parken, och vi hann på så sätt se något från alla föreställningar de hade. Barnens favorit var Pippi och Emil så av dem valde vi att se två olika föreställningar. Måste säga att hela stället verkligen var väl uttänkt. Här användes djuren på riktigt i de scener som krävde det. Till och med en vit duva som kom flygande till Skorpan från Nangijala var med. Vid Mattisborgen for hela fästningen i två skilda delar under åskvädret den där natten då Ronja föddes. Och i Emils hus for hela hörnet av yttre fasaden "ner i marken" och man såg vad som hände i köket trots att vi åskådare satt på utsidan. Pippi seglade också i väg från sjörövarna som tillfånga tagit hennes pappa med Hoppetossa. Vi (jag och Milea) dansade runt midsommarstången med alla karaktärer på midsommarafton, vi fick då hålla sjörövare Fridolf i hand och prata med Lina om vi sett till Alfred eller ej. Karlsson på taket mötte vi på cykel några gånger.

Vi var även ut och körde till "Bullerbyn" och "Katthult". Bullerbyn blev ofotograferad eftersom vi körde om där på midsommaraftons kvällen och husen är privatägda och det pågick midsommarfirande i den gård som var närmast vägen. Till Katthult var vi på midsommardagen efter några timmar på ALV. Här fick man betala in sig och gå och se sig omkring på gården, i snickerboa, trisseboda och drängstugan. Varggropen fanns också där. Det visades en film som handlade om inspelningarna av filmen Emil i Lönneberga i ett av uthusen och i ett annat fanns cafe och souveniraffär. Vi köpte med några vykort och åt glass vid en bänk utanför huset.

Under resan bodde vi en natt på hotell, och en natt i en stuga med självhushåll. Ställena låg 3 km, respektive 500m från ALV. För oss var nästan stugan bättre än hotellet (bortsett från att vi missat INFON att lakan kostade 75kr extra/set om man inte hade med egna) Våra barn är nämligen väldigt kräsna med mat, och det var strålande sol och 30 grader varmt båda dagarna vi var på ALV vilket gjorde att det ena gav det andra. Stugan var därför bättre när vi kunde ta en sväng till ICA maxi och tillreda lite egen mat / kvällsmat åt barnen och kylskåp fanns att tillgå. Barnen gillade dessutom att det fanns ett loft med sovplatser. Frukosten fick vi till dörren klockan åtta på morgonen i en korg. (det hade vi beställt som extra) :)

Skall man då slutligen sammanfatta resan så kommer en lista här:

* reservera tillräckligt med tid och ta det på barnens villkor. Två dagar är absolut att rekommendera!

* vi åkte direkt från båten till ALV, men med facit i hand skulle vi hellre ha åkt dit på dag 2 & 3, och varit ännu en natt i Vimmerby. Barnen och vi föräldrar var ganska trötta efter en bilresa till Åbo, en natt på båt med lite för lite sömn eftersom man vill se sig omkring lite på själva båten också före man lägger sig och båten är tidigt i hamn och sen ännu nästan 4h körtid med pauser ner till Vimmerby.

* välj boende nära ALV. Under högsäsong lär det ska vara extrema köer och att då bo nära (där du får parkera bilen gratis) och kan promenera gör att du kommer dig snabbare in. Första dagen parkerade vi på ALV eftersom vi åkte direkt dit och hotellet var 3 km ifrån. Vi var framme vid 11/11.30 och behövde nästan inte köa alls, men högsäsongen lär ska dra i gång nu i juli. :)

* vänta tills barnen är ca 4 år. Milea är nu 3 år och 4 mån och det var på gränsen, men det gick. Vi fokuserade på att ta oss från en plats till en annan och se hela föreställningar eftersom det blev så rörigt då barnen skulle leka fritt med allt folk, speciellt Milea. ;) Och sen vill du absolut inte missa föreställningarna! De är ca 20 min långa.

* prata med karaktärerna. Detta gjorde inte vi mer än vid midsommarstången och ångrar det lite, men sen är våra barn rätt blyga med massa nytt folk omkring på en gång som också ska dra i dem och prata med dem så det var det inget för oss i den hetta som var. Sen har jag förstått nu i efterhand att man ska laga sig till deras platser mellan föreställningarna, det är mindre folk där då och mitt i allt kan de dra igång en mindre spontan föreställning. De lär även ta kaffepauser på Gammelgården mellan föreställningarna och där kan man då få prata med dem mer ostört. Blir lätt kaos då de bjuder in folket direkt efter föreställningarna för att se huset osv. Var bara Pippis hus vi besökte direkt efteråt. De andra betraktade vi på andra tider eller bara på åskådarhåll. :)

* bra mat! Här fanns allt från sött till salt. Och till bra priser.

* ingen köpstress. Visst finns det småbutiker där man köpa godis, böcker och massa annat med Astrid Lindgrens karaktärer. Men var ingen som stod och ropade ut var det fanns vad, och inga försäljare som kom och "tvingade" på en saker. Barnen gick då inte heller och tjatade om något om vi inte själva (T) hade kommit på att vi kanske skulle köpa med nåt vilket vi gjorde strax före vi for därifrån på andra dagen. :)

* läs böcker eller kolla filmerna innan så barnen känner till karaktärerna.