5 sätt att bygga mer självdisciplin

 När du har disciplin att fortsätta att nå dina mål trots hur du mår just nu , kommer du njuta av alla resultat av det arbetet och den tid som det skapar för dig .

Självdisciplin kräver förmåga att agera i enlighet med vad du tänker snarare än vad du känner på den tiden . Visst har vi dagar då vi inte vill gå till jobbet , men vi vet att om vi inte gör det , kommer det att bli konsekvenser .

 Vi kan förlora dagens lön - eller till och med förlora jobbet - som skulle ha sina egna konsekvenser .

Det finns fem grundläggande egenskaper hos människor som besitter självdisciplin : Självkännedom , medveten medvetenhet , engagemang , mod och inre coaching . 

När vi tittar på var och en av dessa egenskaper , tänk på att du inte behöver vara född med dessa egenskaper . Du kan lära dig att vara mer självdisciplin genom att träna var och en av dessa aspekter . Ta en titt !


1 . Självkännedom. 

Om självdisciplin kräver att du agerar i enlighet med vad du tycker är bäst snarare än hur du känner just nu, då du behöver veta tillräckligt mycket om dig själv och dina mål för att förstå vad det bästa tillvägagångssättet är för dig .Du måste bestämma vilken typ av beteende , val, normer , mål och värderingar är de bästa valen för dig och din framtid . För att göra detta måste du ta dig tid att lära känna vad som är viktigt för dig . Försök att skriva ut en lista över dina mål eller drömmar , eller till och med skriva en personlig uppdragsbeskrivning . Detta kommer att hjälpa dig att bestämma hur man kan strukturera din tid och ansträngningar när man har att göra val mellan alternativ .Självkännedom hjälper dig att förstå vad som är viktigt för dig och för att identifiera de områden där du vill tillbringa mest tid och energi .

2 . Medveten medvetenhet.

 Nu har du tittat på dig själv och identifierat vad som är viktigt för dig . Men innan du kan bli mer disciplinerad , måste du vara uppmärksam på vad du redan gör och inte gör. Där använder du din tid väl ? Vart är du slösar bort den? Vart ska du spendera tid på saker som egentligen inte viktigt för dig och inte är av värde för dig eller organisationen ?Tills du vet var ditt beteende är odisciplinerade , får du inte veta vilka områden du kan förbättra. Ju bättre du blir på att identifiera de områden där du saknar disciplin , desto snabbare får du på nafsa den improduktiva beteende i sin linda . Så småningom kommer du att komma till den punkt där du kan stoppa odisciplinerade beteende innan det händer .Innan du kan bli mer disciplinerad , måste du vara uppmärksam på vad du redan gör och inte gör.

3 . Engagemang 

Utan engagemang för dina mål och värderingar , kommer din självdisciplin inte sista . Första gången som en frestelse kommer tillsammans för att ta dig bort från ditt mål driven aktivitet , är det ditt engagemang för ditt mål som gör att du kommer på rätt väg .Kanske du har försökt ingjuta disciplin kring ett mål som du egentligen inte vill . Vi kanske tycker att vi borde vilja att nå ett mål , säg, på jobbet kanske vi tycker att vi borde ha en befordran , men kanske vi inte är engagerade i det eftersom djupt ner , att vi egentligen inte vill det .Självdisciplin kommer inte att hålla om du inte verkligen åtagit sig att de mål som du bedriver . Om du märker att engagemanget vacklar , kanske du måste gå tillbaka till självkännedom steg och se till att ditt mål är något du verkligen vill ha .

4 . Mod

Att stå upp för något som är viktigt för dig med tanke på alla de utmaningar och frestelser som vi möter i livet tar en hel del mod . Du kan behöva förhandla med din make eller andra nära och kära för att fullfölja ditt mål , till exempel om du beslutar dig för att gå tillbaka till skolan på natten . Eller , kanske du måste ändra ditt beteende som andra har kommit att förvänta sig av dig . Till exempel kanske du har alltid varit festens och nu har du valt att fokusera på att äta rätt , begränsa alkohol , och att få en full natts sömn varje natt , så att dina vänner börjar undra vem du är .Det finns ingen garanti för att självdisciplin kommer att bli lätt . Men om du är fast beslutna att något viktigt för dig , du måste hitta modet att säga nej till saker som försöker avråda dig från din kurs .

5 . Inre Coaching

En självdisciplin person behöver också att disciplinera den negativa röst som är i huvudet . Som vi pratade om tidigare , vi har alla en inre kritiker . Så när du står inför en utmaning att din självdisciplin , kommer att kritiker börjar skrika saker på dig som , " Se , jag visste att du inte kunde göra det ! " Eller " Gå på, bara hoppa över gymmet den här gången ! " I stället , du vill börja träna att " inre kritiker " att bli din " inre coach . "Du bör öva hejar dig på , att uppmuntra dig själv , och lugna dig själv att du gör rätt val . Tänk på hur du skulle prata med en vän eller ett barn som du var uppmuntrande att uppnå sina mål , och vara minst den typen och stödjande för dig själv.

För att hjälpa din självdisciplin , måste du vända på det " inre kritiker " i din " inre coach . 

Wingstrand.nu

  • 228 visningar

Gillar

Kommentarer