3 TIPS FÖR DIG SOM TYCKER TRÄNING ÄR TRÅKIGT

1. DANSA

Vem har sagt att träning måste vara slentrianmässiga löpturer och inte dans? Inte jag! På YouTube-kanalen Emkfit finns massor med dansvideos. Du hittar alltifrån latino, 70-tal och Dua Lipa. Min personliga favorit är Dirty Dancing därför ÄLSKAR den filmen och drömmer om att få vara Baby. Sedan tycker jag att Emily, Emkfit, verkar som en himla vettig tjej. Medveten om att vi alla har olika förutsättningar.

2. YOGA

En annan vettig instruktör är Adriene. Yoga With Adriene är trygghet för mig. Vissa kan absolut kanske uppfatta henne som klyschig och typisk "amerikansk", men jag kan tycka att det är ganska befriande. Sedan tror jag också att yogainstruktörer är lite som psykologer- man måste prova sig fram för att hitta den rätta. Adriene har yoga för alla tillfällen- när du vill bygga styrka, slappna av, råda bot på huvudvärken (videon ovanför) eller gråta ut.

3. HEMMATRÄNING

Något som hjälper mig att hålla igång min träning är att tänka "Något är alltid bättre än inget" (obs! inget är alltid okej också). Skala av. Att gå till gymmet där man känner sig obekväm och sämst kanske inte är bästa sättet att öka motivationen? Kanske är det bättre att gå på en planlös promenad för att sedan nästa gång komma på sig själv att känna lusten till en springtur. Träna 15 minuter mage hemma för att några veckor senare riva av ett HIT-pass ute på altanen.

Man behöver inte gå till gymmet för att bli stark. Träning gör en stark och det är därför det är så viktigt att hitta sin typ av träning. Sudda ut vad som anses vara den "riktiga" träningen. Lyfta skrot är inte för alla. Styrketräning är inte för alla. Dans är inte för alla.

Slutligen- våga göra träningen till något lustfyllt. Skit i pulsklockor och Runkeeper. Låt träning vara kravlös. Fokusera istället på hur det känns i kroppen efteråt. Det är så du märker att du blir starkare, snabbare, gladare. Inte genom att se tiderna krympa. Tro mig.

Gillar

Kommentarer