Hej!!

Så ligger grymt efter med mitt bloggande... hearingen ens skrivit ett enda inlägg om Nya Zealand(!?) men jag lovar jag har mina anledningar till det.. Dels för att jag har haft det så kul att jag inte har haft tid till det och dels för att många inlägg hade blivit lite enformiga..

Men first things first, jag reder med ett bussbolag som heter Kiwi Experience. Där köper man den rutt som man vill ha sen kör de en runt NZ och fixar boende, visar vilka aktiviteter man kan göra samt så funkar busschauffören lite som en guide och berättar lite rolig fakta på vägen.

Så då kanske ni undrar vart jag har varit och vad jag har gjort och det ska ni få svar på nu.

Jag landade i Auckland den 27:e januari. Kan inte säga att jag var så imponerad av Auckland. Allt som fanns att titta på i staden kunde man göra på en dag.. men hamnen var fin och de hade fina parker. Jag är inte ensam om att inte gilla Auckland många andra som jag reste med sa samma och även alla lokala kiwis som jag har träffat sa samma. Men jag tror att det är en rolig stad att bo i men inte den bästa att turista i...

Där efter begav jag mig norr ut till Paihia/Bay Islands. Det var så vackert där. Jag vandrade, solade, träffade många roliga personer samt testade på sandboarding.

Sedan stannade jag i Auckland två dagar till (för att vänta på att få hoppa på bussen söder ut) Så nästa stopp var somsagt söder ut till ett ställe som heter Hot Water Beach. Det är ett ställe där man kan gräva en grop i stranden som blir fylld med sjukt varmt vatten...

Sedan gav vi oss mot Waitomo där jag testade på Cave rafting. Har tyvärr inga bilder från raftingen men det var otroligt vackert!! Man åkte i en gummiring genom grottor fyllda med glow worms. Glow worms är egentligen maggotar och är ganska obehagliga när man får veta mer om dem men på avstånd så är de vackra. Då är de som små blåa stjärnor!!

Därefter satte vi kursen mot Rotorua. Men inte utan att stanna på Alexandria Fram aka Hobbiton!! Det var coolt att se alla hobbithålor och få veta mer om hur de filmade filmen. All cred till Peter Jackson han och hans team var och är så sjukt talangfulla!! Vi fick även ta oss en än på the Green Dragon In, vilket lite är en dream come true

Där sov vi i en Maui village. Det var väldigt intressant att få veta mer om deras kultur samt så var maten god och sällskapet guld!! Vi fick lära oss en sång på Maui samt danser, övningar och andra saker som är viktigt för deras kultur.

På kvällen blev det dock lite alkohol och bubbelbad så det var inte så kulturellt men vi hade det väldigt kul så jag klagar verkligen inte

Taupo var nästa destination på listan. Där besteg jag Mt Ngauruhoe aka Mt Doom!!! Det var så vackert där, helt obeskrivligt!!! Det var 19km av ren skönhet.

I Taupo så badade jag även i en sjö med kallvatten men sjön hade ett vattenfall som var varmt så om man var nära vattenfallet så var det en väldigt behaglig temperatur

Sedan blev det River Valley. Där jag fick testa på att rida på Westren Style dvs med bara rep att styra hästen. Det var kul och återigen så var vyerna helt fantastiska!! Jag glömmer alltid bort hur mycket jag älskar hästar tills jag är i närheten av dem igen..

Sist på listan på ställen att vara i på den Norra ön var Wellington, huvudstaden. Det var lite ovant att huvudstaden inte var en så hemskt stor stad. Auckland är mkt större än Wellington. Men Wellington hade sin charm med alla caféer, parker samt ett bra (gratis) museum!! Så trivdes där.

Men nu väntar dem södra ön och vi får se vad som händer där

Hej!!

Har gjort en av de roligaste resorna i mitt liv nu och det trodde jag verkligen inte när jag begav mig in i öknen under den varmaste tiden ...

Resan startade i Adelaide där vi alla blev upphämtade.. var så nervös för att jag skulle bli utfryst från gruppen eftersom alla andra pratade tyska eller nederländska. Men det visade sig att alla ville prata engelska så det löste sig direkt. Det var även kul att vi vara var tjejer i gruppen (förutom guiden)

Vi spenderade sex dagar tillsammans utan mobiler. Okej vi hade täckning ibland med det var bara under några få minuter.. Så vi blev ”tvingade” att prata med varandra vilket gjorde att vi verkligen kom nära varandra. Träffade två tyskar, Laura och Livia och jag är så tacksam över att fått möjligheten att träffa dem. De var så roliga och vi skrattade tillsammans hela resan

Förutom att träffa en massa roliga personer så har jag upplevt förfärlig värme.. En dag blev det upp till 57 grader... det var hemskt!! Vi var på ett ställe där det finns jättemånga opaler så vi skulle ut och leta efter dem. Även fast vi bara var ute i 45min så var det det värsta jag har gjort.. (Ja, Emmy, det var värre än att gå till Finnträsk..) efter de minutrarna så svettades jag överallt!! Jag har aldrig svettats så mycket bakom öronen förut!! Visste inte ens att man kunde det!!

Vi vandrade även på så många vackra ställen. Trodde inte att det skulle vara så vackert att vandra i öknen som det var. Men tydligen så hade jag fel..

Har även badat i ett vattenhål mott i öken och gått på saltsjöar. Saltsjöar är exakt vad det låter som, en sjö som bara innehåller salt

Det skedde även en olycka när vi var ute och körde.. det var tre killar som hade för lite luft i deras däck eller något så de voltade med bilen. Det är helt sjukt att de alla klarade sig, det var bara en som fick några skrapsår.. Snacka om änglavakt!! Så vi körde dem till en campingplats där de kunde ringa om hjälp och ha någonstans att ligga ner och bearbeta chocken

Jag har även sovit under barhimmel.. Förutom alla vänner som jag skaffade där så var nog det bäst.. jag har aldrig sett så mycket stjärnor i hela mitt liv och man kunde tillochmed se tre galaxer. Det var även perfekt temperatur ute och vi sov i något som kallas swag glömde att ta bild på det med det är typ som ett litet tält med en madrass i som bara täcker ens kropp.. så det var verkligen en upplevelse

Nu har jag en natt här i Alice Spring. Som spenderades mestadels med att packa om ryggsäcken och tvätta alla kläder för allt var svettigt och allt hade fått röd sand på sig..

Sen imorgon bör det av mot Nya Zealand!! Det ska bli så himla kul!

Hej!!

Så då har man varit i Adelaide. Skulle ljuga om jag sa att det var den bästa staden att turista i och hostelet jag bodde i var skit (smutsigt, inget wi-fi och sängen var hård som sten..) men hade ändå en bra tid här.

Vi från de Great Ocean Road som inte åkte tillbaka till Melbourne utan åkte till Adelaide bestämde att möta upp på stranden där. Så vi solade, badade och drack lite vin.. Southern Australia är kända för sina Shiraz vin så blev ju självklart tvungen att testa det och kan inte säga att jag blev besviken, det var ett väldigt gott vin

På kvällen så vi solnedgången på stranden och lyssnade på en kille som sjöng och spelade gitarr på stranden, ganska idylliskt eller hur!?

Men idag blev jag tvungen att stiga upp tidigt (5.30) för att bege mig med en grupp till Uluru!! Ser verkligen fram emot 5 dagar av vandring och camping, dock kan detta betyda att jag är utan internet i 5dagar...

Hej!!

Har du varit på en tre-dagars-tour på the Great Ocean Road, vilket var en positiv upplevelse. Trodde nämligen att det bara skulle vara jag och en massa pensionärer så hade laddat ner två ljudböcker plus en vanlig bok för att ha något att göra på kvällarna. Men det var inte nödvändigt för bussen var fylld med ungdomar i min ålder!!

Vyerna vi såg var helt gudomliga!! Det var så vackert men det var svårt att få med det på bild, vilket var synd..

Vi såg även ett vackert vattenfall, sjöar, utsiktsplatser från olika berg och viktigast av allt, vi såg vilda koalor!!! Och som tidigare nämnt så var det väldigt vackert...

På kvällarna så har vi ätit, badat, spelat biljard, kastar bumeranger, sett på solnedgångar såväl som stjärnfyllda nätter och vi har såklart kollat på Australian Open. Måste medge att Australian Open har fått mig hyfsat intresserad av tennis och det trodde jag inte skulle hända..

Men nu är det dags att säga hejdå till många av de nyfunna vännerna för många ska tillbaka till Melbourne mem ska umgås med några i Adelaide så det är kul

Hej!!

Så har varit i Melbourne ett par dagar nu utan att uppdatera.. ja, jag är lat ibland... men det jag har gjort är att gå igenom stadens parker, konstgalleri, marknader och ett krigsmonument. Tror att jag har sagt detta förut men det är verkligen bara sjukt vackert att gå runt i staden...

Träffade några svenskar på hostelet vilket var roligt. Det är alltid kul att få prata svenska igen och sjunga lite Carola och Roger Pontare.. vi gick ut tillsammans vilket ni kan gissa var roligt.

Har även varit och kollat på Australian Open. Det var oväntat roligt. Trodde inte att det skulle vara det för kan inget om tennis men man blev inne i spelet särskilt när det var en svensk som spelade. Träffade några svenskar när jag var där så vi kollade på en match tillsammans. Men lämnar Melbourne nu och beger mig mot Adelaide via the great ocean road

Hej!!

Idag så gjorde jag en ”gratis” tour genom Melbourne. Jag säger ”gratis” eftersom det inprincip tvingar en att betala dricks.. men det var väldigt mysigt att gå längs Melbourne’s gator och se all Street art. Sen fick man även höra lite historia om staden (t.ex att den var en gång i tiden världens rikaste stad pga de hittade guld) Sen fick jag även träffa andra som var ute och reste i Melbourne. Så det var kul att prata med dem och se vart de har varit och vad som har varit bäst.

När touren var slut så gick många av oss och åt lunch tillsammans och där efter så gick några av oss och kollade på Melbournes bibliotek. Jag älskar verkligen att kolla på olika städers bibliotek. Särskilt stora städer för de är ofta så otroligt vackra!!

Därefter gick vi och kollade på Chinatown. Vilket såg ut som Chinatown gör i alla stora städer så det var inte så värst spännande men det var lite coolt eftersom att det är dem största eller första (eller båda) stora kinesiska området utanför Kina. Så det var somsagt lite coolt även fast det inte såg så annorlunda ut..

Sen mot kvällen så gick jag till Victoria Street Market. De hade kvällsöppet så det var mysigt. Dock så var det väldigt mycket folk där så jag kunde inte strosa runt i den takt som jag ville med det är en bagatell.. Det var även en Street artist som hade en trollerishow där, vilket var coolt!!!

Hej!!

Idag var dagen då jag äntligen lämnade mitt gamla skitiga possum fyllda (tror även mössfyllda) hus!! Ni kan ej förstå min lycka över det

Lämnade dock inte huset direkt på morgonen. Jag tvättade kläder på morgonen så att jag en väska fylld med rena klädde. Sen gick jag, Josefine, Johanna och Lula (man måste ju räkna med hunden) en promenad. Det var mysigt. Kommer verkligen att sakna dem under min resa.

Därefter blev det dags att bege sig till tåget mot flyget till Melbourne. Sen har jag haft det ganska chill ikväll, mest läst, men lite spännaning blev det.. Brandlarmet slogs nämligen på (troligen av någon i köket) så alla i hostelet tvingades ut medan brandkåren kollade igenom byggnaden.. Men allt verkade ok för vi fick gå tillbaka in väldigt fort där efter

Hej!!

Idag var vi på Fraser Island/K’gari. Vilket är världens största Sandö. Det var helt ofattbart att allt var sand där när man såg alla kullarna. Men det var coolt. Vi åkte i en buss med fyrhjulsdrift och på så sett tog oss runt mellan många sevärdheter.

Vi såg allt från regnskogar, skeppsbrott och färgad sand. Sen hann vi självklart med glass och bad också. Men det coolaste på hela resan var att vår guide såg ut som Bob Newby från Stranger Things. Okej, det kanske inte var det coolaste men det var lite coolt...

Vi har också haft väldigt tur med vädret. Det har varit sol hela dagen och det började först regna när bi åkte färjan hem från ön.

På kvällen så åt vi pizza från Pizzahut. (Pappa körde bil och hämtade dem medans vi andra duschade och chillade. Sen såg bi film, hidden figures, vilket är en sjukt bra film som jag rekommenderar alla att se

Hej!!

Så då har man testat på att fira nyårs först i världen!! (Pga tidzonerna) Så det svar ganska så coolt. Dock hade man lite hemlängtan när man vaknade på morgonen och alla där hemma fortsatte att fira nyårs..

Men dagen började med att vi åkte och badade på en strand där vi inprincip var helt ensamma på. Vilket var skönt för omväxlingens skull. Sedan åt vi lite gelato där också. Därefter så gymade vi och badade i hotellets pool

På kvällen så hade hotellet anordnat ett toga-party. Så vi lånade hotellets lakan och klädde ut oss. (Det var en tävling så självklart klädde vi ut oss) men vi fick panik när vi gick till hotellets restaurang och så ingen annan som var utklädd. Så vi sprang tillbaka till hotellrummet och byte om så fort vi kunde.. men sen såg pappa andra som var utklädda så det sprang vi och bytte om igen

Själv buffén som var på restaurangen var ej så god men vi hade det trevligt. Vi badade i poolen, spelade kort samt kollade på Sydneys fyrverkerier på tv samtidigt som vi skålade in det nya året. Kort sagt så hade vi hade en mysigt och annorlunda nyårs.

Hej!!

Idag var en underbart rolig dag!! Vi var nämligen på en båttur idag och i den båtturen ingick det snorkling i korallrevet (!!) (dock så var det inte lika färgglatt som det är i Cairns men det gjorde inget)

Så dagen började med att vi steg upp klockan 5.30 för att köra bil i 2h till hamnen där båtturen gick ifrån. Det kanske var det minst roliga idag eftersom man var ganska trött... Men vi t frukost när vi kom fram till hamnen så det var bra.

Sen så gick vi på båten som var väldigt långsam men det var platt så det gick bra att sola på båten.

Sedan hade vi två stopp där vi snorklade. Det var coolt. Vi såg svarta clownfiskar, vi hittade Doris, pappa och mamma såg en rocka och jag såg en sköldpadda!! Det var det coolaste någonsin, kan dö lycklig nu

På båten ingick det även morgon te/kaffe med kakor, läsk samt lunch (räkor, varmkorv och coleslaw) vilket var gott

Sedan nu ikväll har vi bara chillat på hotellrummet och handlar middag.