några tankar kring träning.

nu är jag inne på min tredje vecka där jag tränat aktivt fem dagar i rad, och på den tiden har det hänt grejer ska ni veta. massor faktiskt! men innan jag berättar om resultaten av mitt tränande så tänkte jag gå igenom lite mer kring hur det är jag tränar nu för tiden. det här med träning har ju nämligen inte alltid varit en så himla sund del av mitt liv, och efter år av strikt träningshets och bulimi har jag idag problem med både höften och benen som gör att all träning inte är optimal för mig. enligt journaler blev jag friskskriven från min ätstörning för fyra år sedan, och förra året slutade jag gå på regelbundna kontroller för att se att alla värden fortsatte se bra ut då de ansåg att det hållit sig jämnt och fint så länge nu att jag inte låg i någon riskzon längre. och hurra för det! men trots alla dessa positiva saker så har jag varit livrädd för att börja träna igen. tänk om jag hamnar där igen? tänk om jag tappar kontrollen?

men jag tänker inte mata den rädslan något mer. grejen är den att jag älskar att träna, att svettas och känna kroppen arbeta och röra sig ger mig så oändligt mycket glädje och energi! och det tänker jag inte undanhålla från mig själv längre, så därför har jag nu pysslat ihop ett riktigt vattentätt och roligt träningsschema som redan blivit till en naturlig del av min vardagsrutin. jag kommer hem från jobbet, vilar en halvtimme, äter två linskakor och byter om till träningskläder, snörar på mig skorna och går över till gymmet som ligger på andra sidan vägen. svårare än så är det inte och jag är så glad att jag hittat ett så roligt tidsfördriv! men vad är det jag gör på gymmet då?

måndagar, onsdagar och fredagar står löpträning på schemat. min plan att springa tjejmilen nästa höst är fortfarande högst aktuell, så därför följer jag ett riktigt bra nybörjarschema för att komma igång med löpningen ordentligt nu när min kondition är noll och ingenting samt att mina benmuskler knappt går att diskutera. innan sprang jag ute på morgnarna, men just nu är jag så konstant svintrött att jag inte klarar av att kliva upp så pass tidigt längre. därför har jag börjat springa på löpbandet på gymmet istället, och efter en halvtimme på bandet så brukar jag passa på att gå på ett rörlighetspass på en halvtimme som avslut.
tisdagar är det en halvtimmes funktionell träning, vilket är ett pass som fokuserar mycket på balans och styrka både med hjälp av kroppsvikten men även med viktplattor som verktyg. det här passet är svinkul, och riktigt jobbigt! efter det passet är det dessutom yoga i en halvtimme, så på en timme får jag in allt som är bra för kropp och själ liksom. hur smidigt? på torsdagar ser konceptet liknande ut, men då är det istället core som gäller. det här passet är lite mer avancerat än det som är på tisdagar, och mina ben är nästan alltid som spagetti efteråt. även här är det yoga efteråt, och det är verkligen det skönaste yogapasset på hela veckan. älskar det!! ibland gör jag de två rörelsesekvenserna som passet innehåller här hemma innan läggdags bara för att det är så rackarns skönt och avslappnande. <3
och sedan på lördagar gör jag alltid en timmes valfri yoga här hemma, bara för att kunna landa i mig själv och för att riktigt unna mig att det är helg och ledighet, men det räknar jag inte riktigt in som en del av mitt träningsschema.

och på bara tre veckor har jag redan märkt av en ny slags styrka i kroppen. jag kan röra mig lättare, höften gör inte lika ont när jag hukar mig och att lyfta tunga saker på jobbet är sällan ett problem längre. ryggen är rakare och jag har blivit allmänt stabilare i kroppshållningen helt enkelt. det är så fantastiskt hur snabbt det faktiskt går när man väl kommer igång! löpträningen går också framåt, och nu piper det iallafall inte i luftrören när jag flåsar efter en kilometer längre. 👌nu springer jag faktiskt fyra kilometer utan större problem! heja mig alltså, jag känner mig så jäkla bra och framförallt snäll mot mig själv.

We rise by lifting others, so spread love everywhere you go.

Gillar

Kommentarer

marietheresel
marietheresel,
Fyyyfan vad grym du är!!
nouw.com/marietheresel
wilmaake
wilmaake,
Så inspirerande!!! Jag försöker själv få tummen ur att börja röra på mig för min psykiska hälsa och sömn mest, men innan jag investerar i gymkort behöver jag, som du, planera en rutin som kommer fungera för mig. Tack för inspon att ta tag i det!
nouw.com/wilmaake
PetraElisabeth
PetraElisabeth,
Vad duktig du är som har lyckats träna 5 månger i veckan. Nej jag tycker du ska göra det du tycker om. Att träna är bra både fysiskt och psykiskt så det är ju det bra att egna sig åt något som leder till positivitet. Lycka till 😊 // Petra Elisabeth
nouw.com/petraelisabeth