#jagspringerför

i lördags kom jag på en alldeles fantastisk och galen idé hörni. jag ska springa tjejmilen nästa år! en mil genom stockholms gator, fullt av girlpower och starka kvinnor.

grejen är bara.. hehe.
jag springer knappt tre kilometer idag, det går men det går långsamt och det gör ont i varje millimeter av min kropp. så om jag ska klara av att springa en mil innan nästa september så måste jag verkligen sätta igång och träna nu. så imorse tog jag min första löparrunda sedan i början på juli, och rackarns vilken fart jag hade! jag kände mig så stark, uthållig och målmedveten, och jag insåg när jag var klar att det antagligen var just det där fokuset som drev mig framåt varje meter trots att det var tungt att andas och benen krampade lite. men oavsett vad det var så kändes det SÅ bra! jag är så imponerad av mig själv - att jag klev upp klockan sex, drog på mig mina nya löpartights och jacka, knöt skorna och begav mig ut i fyra plusgrader och den frostiga morgonsolen. jag tänkte innan jag klev upp: "är det här mitt liv nu? att kliva upp såhär tidigt tre dagar i veckan för att löpträna?" och ja. det är det verkligen, för ni anar inte hur bra jag mådde när jag kom hem sedan. jag yogade lite innan jag hoppade in i duschen och kokade min gröt som vanligt - den enda skillnaden i min morgonrutin var att jag kände mig pigg. energinivån var på topp och jag kände ett sånt härligt pirr i hela kroppen.

så nu har jag satt upp ett ganska strikt träningsschema för kommande tre månader:
löpträning måndag, onsdag och fredag.
styrketräning + yoga tisdag, torsdag och lördag. (mitt mål att bli svinstark är alltså inte ute ur bilden bara för att jag bestämt mig för att bli svinsnabb också)
det innebär alltså tre dagar av tidiga morgnar och tre dagar av kvällsträning. jag tror det kommer funka bättre än om jag bara tränar på morgonen/bara på kvällen, jag behöver variation och några dagar där jag inte kliver upp megatidigt eftersom jag är den absolut morgontröttaste personen på jorden och behöver få sova ut emellanåt. (och ja, klockan 6 är verkligen megatidigt i mina ögon)

det sker många stora hälsoförändringar i mitt liv just nu, och det känns bra att allt sker såhär pangbom eftersom jag är en sån person som behöver att saker händer på en gång. ingen väntan här inte! och allt sker under så kontrollerade former, jag lyssnar på varje millimeter av min kropp och ger den exakt det den vill ha. förutom socker då, eftersom det bara är droghjärnan som försöker lura kroppen att den behöver det 😏
och en av de roligaste grejerna med de här förändringarna är att få dela med mig av det här, så jag hoppas ni är redo för en hälsostorm deluxe? en sund och stabil hälsostorm alltså. ingen hets här inte. bara väldigt mycket pepp och livsglädje! 💗

tjejmilen använder en så bra hashtag också, #jagspringerför där man får välja sitt fokus för loppet. och jag springer för min endometrios. jag springer för att visa att min sjukdom inte äger mig, att jag är fullt kapabel till att gå min egen väg och göra det jag älskar fastän jag har en kronisk sjukdom som är fruktansvärd emellanåt. så där har ni min största drivkraft i det här.

men nu ska jag sova efter alldeles för mycket zucchinisoppa och plöjande av Sherlock-säsonger. puss!

We rise by lifting others, so spread love everywhere you go.

Gillar

Kommentarer

Lifestream
Lifestream,
Heja dig, gjorde tjejmilen ifjol, dock ej iår då det blev fokus på andra lopp men kanske nästa år igen. Men heja dig åh ja endometrios är inte roligt alls 😩
nouw.com/lifestream
Balansgangen
Balansgangen,
Åh va kul, kämpa på och lycka till!!!😃
nouw.com/balansgangen
mollyrodin
mollyrodin,
Härligt! Lycka till! 😃
nouw.com/mollyrodin
Matildaberlin
Matildaberlin,
Så himla grym du är! HEJA dig vännen <3
nouw.com/matildaberlin