Helt slut... eller ja... är fortfarande lite uppe i varv. Kursen som började i måndags är på 7,5 hp och är väldigt mycket mer intensiv än vad de två tidigare kurserna har varit. Den här veckan har det varit föreläsningar både på förmiddagen och eftermiddagen hela veckan. Var dock ledig i onsdags, men då fixade jag med massa saker så det kändes inte som att jag var ledig. Ska försöka varva ner och planera mitt pluggande på något smart och effektivt sätt så att jag förhoppningsvis inte behöver känna mig så slutkörd helatiden.

Henke har tjatat på mig en del om att jag måste försöka äta mindre sötsaker. Jag håller helt klart med honom, men det är lättare sagt än gjort! För att motivera mig själv har jag skapat en liten tävling... Henke har inte alls samma sötsug som mig och äter inte alls sötsaker lika ofta som mig. Så jag har gjort oss var sin "checklista". De dagar som vi inte äter något sött gör vi en grön bock på och de dagar vi äter något sött gör vi ett rött kryss på. Tävlingen blir då att den som har flest gröna bockar lyckas bättre. Men den här veckan har det visat sig att Henke äter sötsaker på jobbet, så han är inte alls bättre än mig egentligen utan han passar på att äta när jag inte vet om det, haha. Så än så länge leder jag!

Yttligare en sak jag ska testa för att minska mitt sötsug är att börja äta frukt. Jag är allergisk mot många frukter men det finns några som jag kan äta och tycker om. Apelsin, clementin, kiwi, vindruvor och ananas är de enda jag kommer på för tillfället.
Gjorde första försöket igår när jag kom hem från skolan och det funkade riktigt bra faktiskt. Hade helt glömt bort hur gott det är med frukt!

Henke gjorde middagen idag. Ibörjan när vi träffades pratade han om att hans köttfärsås var extremt god. Okej, han pratade inte - han skröt. Men han har inte gjort det någon gång förrän idag! Det var riktigt gott fast inte alls som vanlig köttfärsås. Det enda jag vet är att det var creme fraiche i. Receptet är tydligen hemligt...

Nu sitter vi i soffan och har fredagsmys. Och nej, jag ska inte sluta med onyttigheter helt, ska bara minska på det.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Visst kan det vara svårt att hitta motivationen till att träna, men det finns många fördelar med att träna och leva ett så aktivt liv som möjligt. Här är några av alla fördelar:

Det stärker immunförsvaret.

Det är bra för skelettet.

Man får förbättrad koordination och balans.

Minskar chansen för depression.

Det har en positiv effekt för blodtrycket.

Man får förbättrad koncentrationsförmåga.

Det genererar till ökad sexlust.

Man får förbättrad lungkapacitet.

Det genererar till ökad reaktionsförmåga.

Med en aktiv livsstil ökar man chansen att bli frisk fort om man skulle bli sjuk.

TJEJER, TITTA HIT: Om man lever en aktiv livsstil så kan graviditeten och förlossningen gå smidigare.

Det stärker självförtroendet, självkänslan och självkännedomen.

Behöver jag ens nämna endorfinerna?

Likes

Comments

Igår skickade jag in slutuppgiften för kurs nr 2. Deadlinen var vid midnatt och jag blev klar med god marginal för en gångs skull. Skrev den sista meningen vid 12 ungefär och därefter så finslipade jag på den samtidigt som jag småfixade lite hemma emellanåt. Var så himla skönt att inte behöva stressa in i det sista. Har lyckats hyfsat med att skapa bättre vardagsrutiner och tack vare det fått gjort mer. Planerat dag för dag vad som ska göras, gett mig själv lite pauser och kommit upp tidigt på morgonen. Ska försöka hålla mig till det nu och förbättra mina rutiner ännu mer. I dagsläget kommer jag inte upp tidigt om inte Henke drar upp mig ur sängen innan han åker till jobbet.

När jag skickade in uppgiften strax efter 18 igår kom ångesten. Nojjade jättemycket för om det kommer duga... tog ett par timmar innan jag kunde släppa det och slappna av. Jag måste bli bättre på att lita på min egen förmåga och inte ha så höga krav på mig själv.

Idag firade jag och Henke att kursen är slut med pizza. Vi gjorde det förra kursen också, så nu är det officiellt en tradition.

På måndag börjar nästa kurs och första veckan är det väldigt mycket föreläsningar på schemat! Ska försöka att göra minsta möjliga imorgon för att ladda upp batterierna.

Likes

Comments

Ett av mina nyårslöften är att få bättre rutiner på min träning och börja träna mer igen. I mars 2015 började jag gymma och då gick jag från att vara en soffpotatis till att vara på gymmet nästan varje dag. Jag hade både tiden och energin till det så jag gjorde gymmet till en dagsrutin. Så levde jag i lite mer än 2 år. Men i somras jobbade jag väldigt mycket och hade inte så mycket energi över till att gymma, sen började jag plugga och då försvann energin helt.

Under hösten har det känts okej att jag inte tränar, finns det ingen energi så finns det inte. Men nu under vintern så har jag börjat få allt större problem med min dåliga stresshantering och det mesta känns mycket mer svårt än vad det egentligen är. Jag vet både från sånt jag har läst och genom erfarenhet att träning bidrar till bättre koncentrationsförmåga, minskar chansen för depression och stärker självförtroende och självkänsla. Så jag är i stort behov av att börja träna igen.

På grund av alldeles för få timmar på gymmet och behovet av att ha så få utgifter som möjligt har jag bestämt mig för att tillfälligt säga upp gymkortet. Tack vare det kommer jag att spara 300 kr i månaden. Förhoppningsvis kommer jag att kunna börja gymma igen snart men för tillfället är det ändå pengar jag kan spara med tanke på att jag ändå inte är där.

Så för att börja träna mer så tänker jag börja ta power walks och jobba på min kassa kondition, kanske utveckla det till att börja jogga/springa lite också. Förhoppningsvis kommer jag även gå ner de kilon som jag har gått upp under det senaste halvåret. Än så länge har jag bara varit ute på 2 power walks, en förra veckan och en i måndags. Att träna 2 gånger på 10 dagar är betydligt mindre än vad jag har tänkt mig, men det är en början. Mitt mål är att komma ut och träna oavsett hur sällan det blir av, sen så hoppas jag kunna komma ut oftare. Så länge jag gör mitt bästa är jag nöjd. Finns det inte tid så finns det inte, men genom att skapa bättre rutiner så kommer jag att ha mer tid. Jag känner mig och hade jag tvingat mig själv att gå ut oftare nu på en gång hade jag efter bara några gånger slutat att försöka.

När jag har börjat få in en bättre rutin på min träning och det blir av så gott som varje dag igen så kan jag börja gymma igen. Det hade varit toppen att kunna variera gymmet med power walks, men just nu hinner jag inte båda så då väljer jag det alternativet som är gratis.

Likes

Comments

2017 var nog helt seriöst ett av de bästa åren i mitt snart 22 åriga liv. Shit, jag fyller 22 i år! Är det okej att ha åldersnojja nu? Haha... Men iallafall, 2017 var ett år då jag hade 2 jobb som jag stortrivdes på, jag tog mig ur en dålig relation, fick en ny relation med en helt underbar kille, tog upp kontakten med en saknad vän, listade ut vad jag vill göra med mitt liv och kom in på högskolan för att jobba mig mot mitt mål. När jag får perspektiv på mitt liv så tycker jag verkligen att man inte kan ha det bättre än vad jag har det.

Men 2017 slutade inte så bra, jag gick in i en svacka. En form av depression. Känns så brutalt att kalla det för det, men det var nog så. Det kanske bara var en sån variant som många känner av på vintern när det är så mörkt ute, jag vet inte. Något jag vet iallafall är att jag känt mig stressad över plugget och helt utmattad. Och min galet kassa stresshantering har fått mig att stänga av, istället för att göra det jag faktiskt kan så har jag inte gjort någonting. Har klarat mina deadlines, men har inte alls presterat så som jag brukar. Att börja plugga blev mycket svårare än vad jag trodde och det har väl känts som ett nederlag. Jag och mina höga krav...

Men jag har en plan.

Jag är en "sucker for new beginnings" så några av mina nyårslöften är att få bättre rutiner, börja träna igen och skaffa mig hobbys som inte innebär att vara en soffpotatis. Det har börjat bra. Har gått upp när Henke åker till jobbet och pluggat. Kom ut på en power walk i tisdags och fått hyfsat mycket gjort. Har börjat göra det där lilla som faktiskt gör så otroligt mycket.

Men igår föll jag tillbaka. Fick inte gjort något utav det som jag hade planerat och när vi skulle lägga oss kunde jag inte sova. Låg vaken ett par timmar, bara filosoferade och grubblade. Kände mig inte trött men var ändå helt slut i kroppen.

Idag känner jag mig motiverad igen. Ska försöka lära mig att se varje dag som en ny start. En ny möjlighet att göra mitt bästa för att nå mina drömmar och mål. En dålig dag ska INTE få trycka ner mig längre.

Att leva som en dans på rosor innebär faktiskt också att man ibland trampar på en tagg eller två.

Likes

Comments

Min favoritfärg är grön. Det har varit det självklara valet för mig så länge som jag kan minnas. För mig tillför grönt ett visst lugn och det känns mysigt att ha gröna färger i min omgivning.

Mitt favoritplagg är tights. Det finns verkligen inget bekvämare.

Min favoritårstid är höst. Det uppfriskande kyliga vädret, tidiga mörka kvällar, tända ljus, möjligheten att gräva ner sig under en mysig filt i soffan och de murriga färgerna. Sen så är en vit vinterdag inte alls fel, eller en vårdag när alla fina vårblommor slår ut över allt, eller en varm sommardag när man kan ligga och sola... Ja, haha, jag gillar alla årstider, är verkligen nöjd med att bo i Sverige och få variationen på väder och klimat. Men som sagt, hösten är lite extra mysig!

Min favoritfilm är Endless love men helt ärligt jag skulle aldrig tacka nej till någon form av Disney eller Marvel.

Min favoritserie... Jag har nog tre: One Tree Hill, Vampire Diaries och Gossip Girl. Jag har alla tre på box och kollar dem om och om igen, haha.

Mina favoritdrycker är lätt vatten och pepsi max. Förr drack jag alltid bara vatten, till allt oavsett om det var vanlig vardagsmat, lyxmiddag eller efterrätt. Men sen jag träffade Henke började jag dricka pepsi på grund utav att han drack det väldigt mycket, fast det sista har vi blivit bättre på att dricka vatten och bara dricka pepsi på helgerna.

Min favoritdrink är definitivt P2 med en päronsplit i glaset.

Min favoritmat... är nästan helt omöjlig att avgöra då jag älskar mat, haha. Något som alltid går hem är skräpmat, en uppfriskande sallad, all form av potatis och kött.

Min favoritpizza är en klassisk kebabpizza - det är alltid ett säkert kort. Men en kombo jag verkligen gillar på pizza är kyckling, paprika och bea.

Mitt favoritgodis är choklad, ren mjölkchoklad. Skulle kunna trycka i mig choklad tills jag dör, finns inget stopp, haha.

Likes

Comments