Höja mina dopamin och serotoninnivåer

Jag sitter och väntar på att kaffet ska bryggas klart och tittar ut mot sjön. Det blir en fin dag idag. Jag har bestämt mig för att sluta experimentera och köpa mer kosttillskott. Jag kommer fortsätta med omega 3 och vitamin d på vintern. Sen ska jag satsa mer på kost, motion, vara ute i solen, meditation, yoga, lyssna på musik, sömnen och massage för att få upp serotonin och dopaminnivåerna. Jag har sökt snabba resultat med kosttillskott och har fått det samtidigt som det klingar av fort. Sen har det varit roligt att googla på alla vitaminer, mineraler osv för att ta reda på deras funktion. Jag måste våga lita på min fantastiska kropp och hjärna. Att få i sig rätt näring är viktigt för måendet och det går inte att kringgå det.

Jag försöker äta mycket av dessa livsmedel: havregryn, bananer, ägg, annans, lax, kikärtor, yoghurt, baljväxter, kalkon, nötkött och choklad på en lagom nivå för att höja mina serotoninnivåerna och dopaminnivåer. Det finns säkert fler livsmedel som man kan ta med på listan. Jag tycker att det hjälper till en viss del. Det som verkligen är viktigt att tänka på är att undvika alkohol för att inte få serotoninbrist.

När vi dricker alkohol stiger serotoninet i hjärnan. Vi känner oss trygga, glada och härliga. Men när alkoholen försvinner ur kroppen sjunker även serotoninet. Du känner dig deppig, orolig, sur och får svårt att sova. För att behålla lyckokänslan så behöver du dricka mer. Problemet är att alkoholen gör att du till slut får serotoninbrist, blir deppig och förlorar hälsan. Detsamma händer vid depression då är det viktigt att undvika alkohol för att inte tömma depåerna på serotonin. Källa: https://alkoless.se/var-radd-om-ditt-serotonin/

Gillar

Mest lästa