Meditation och Mindfulness

Denna meditation kan göras dagligen.
Meditationen görs utomhus, ståendes eller sittandes.
Känner man av yrsel när man står och blundar kan man luta sig mot ett träd.
Börja med att ställa sig bekvämt, andas flera djupa andetag och blunda.
Djupandas tills det känns som att kroppen och tankarna gått ner i varv.
Efter ett tag blir andningen automatiskt lugn och djup.
Lägg märke till kroppen. Hur känns den? Känn den utan att värdera.
Lägg märke till luften. Hur känns den? Kall, varm, fuktig? Känn den utan att värdera.
Lägg märke till omgivningen. Vad hör du?
Vad får du för bild av ljuden omkring dig? Vad känner du för ljuden du hör omkring?
Känner du trygghet, värme, rädsla, glädje, hoppfullhet? Känn din känsla utan att värdera.
Stå kvar och bara andas.
Ser du något bakom dina ögonlock? Vad får du för bild? Vad får du för känsla?
Ta några djupa andetag och kom tillbaka med de bilder eller känslor du fick med dig i meditationen.
Öppna ögonen. Ta ett djupt andetag och känn dig renad och lugn.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229