Våga långkok 🥄🍜 bästa benbuljongen

Har du känsliga mage och tarmar eller har du ont i lederna? Benbuljong hjälper. Jag rekommenderar att du kokar detta i mängder och fryser in. Den är mättande, näringsrik och kan varieras i oändlighet. Den har hjälpt mig som har haft mycket smärta i lederna. Är jag hungrig på kvällen värmer jag en kopp och dricker som den är. Har jag bråttom med middan värmer jag med en massa tillbehör så blir det en midda eller lunch. Det som är viktigt är att du köper ben med mycket brosk på. Fråga efter det speciellt. Väldigt viktigt.

Förberedelserna tar ca 20-25 minuter sedan sköter den sig själv i 10 timmar på spisen eller i ugnen. Till detta behövs en stor kastrull. Jag har en femliters och den används ofta..

Ingredienser:

  • ca 2 kg Köttben med mycket brosk
  • 3-4 morötter ca 300 gram
  • 3-4 palsternackor ca 300 gram
  • 1/2 rotselleri ca 300 gram
  • 1 - 2 ST gul lök. Ta två.... Kan delas på mitten eller läggas i hela.
  • Några kvistar persilja eller ännu bättre, persiljerot om du kan få tag på detta
  • 2-3 kvistar rosmarin
  • ca 10 svarta pepparkorn, hela (funkar med malen också)
  • ca 2 msk salt
  • 3-4 Lagerblad
  • ca 4 L vatten

Överkurs: Om du vill ha en mörk buljong kan du grilla allt i ugnen först, så det blir brynt, 250 grader i ca 20-30 min.. Det gör inte jag i detta recept.

Gör såhär:

Koka upp vattnet och lägg i benen. Låt de småputtra en stund ensamma så du kan skumma av. Det grå skummet slänger du.

När det är färdigt kan du lägga i resten på en och samma gång. Rör om och sänk värmen så den kan stå och småbubbla lite i minst 10 timmar, gärna mer.

När allt kokat klart separerar du buljongen från allt annat. Du kan hälla på burkar för att frysa in direkt. Om du låter buljongen kallna först så ser du att den har blivit till gele. Då har du lyckats. Gelen är det collagen som vi är ute efter bland annat. Grönsakerna kan du ta upp efter redan en timma (och äta upp) så kan du låta resten reduceras några timmar till. Detta kan göras i ugnen på ca 75-80 grader. Kontrollera så det bara sjuder. Undvik stormkoka i detta läge.

Näringsvärde på hemkokt buljong hittar jag inte siffror på.. endast på köttbuljongtärning som har alldeles för mycket salt i sig och andra onödiga tillsatser. Näringstätheten är hög, 20 % på buljongtärningen (enligt https://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/kalorier-buljong.html) så det bör vara bättre med hemkokt.

Nu har du en grund till såser och soppor. Du kan dricka den som den är som mellanmål eller kvällsmål. Lugnar magen och är lite mättande. Här kommer några tips på tex lunchsoppor:

  1. Strimla mangold och zuccini, riv ingefära och pressa lite citronsaft (det behövs väldigt lite). Värm ihop med buljongen så har du en färdig rätt.
  2. Har du kvarbliven kyckling kan du strimla det, hacka lite cashew, persilja och zuccini i buljongen. Värm. Toppa med groddar om du har det hemma och några droppar citronsaft.
  3. Finstrimla två-tre rödbetor, persilja och eventuellt sparris. Värm tillsammans. Fördelen med att finstrimla är att tillagningstiden blir kort.

Endast fantasin sätter gränser. Du kan koka en hel kyckling på samma sätt men då bara ca en timma. Annars blir köttet så torrt att det blir oätbart. Ta då upp kycklingen, bena ur den och låta benen koka i buljongen några timmar till. Det blir en väldigt god buljong men inte så mycket collagen i. Du kanske kan be om extra kycklingben i butiken du handlar i, om de har.

Lycka till med ditt långkok. Detta är supergott och otroligt nyttigt. Har jag missat nå´t? Kommentera gärna.



#paleo #paleokost #paleorecept #benbuljong #soppa #vittobrett

Gillar

Kommentarer

Fobibella
Fobibella,
Cool mugg du har. Jag köpte en ny Temugg i dag i Maxi 20 kr. Den hade Coolt handtag tyckte jag.
nouw.com/fobibella
vittobrett
vittobrett,
Tack. Det är en jättestor kopp från Indiska. Då stor att det går att äta soppa ur den ☺️.
nouw.com/vittobrett
Fobibella
Fobibella,
Har du lagt ner din Blogg ? 😟
nouw.com/fobibella