Header

Privatliv

Halloj!

Har haft ett par intensiva dagar med en komplettering av en inlämning och justering av min nuvarande inlämning. Mellan den röran har jag även haft det härligt med mina nära och kära! I lördags så var Frida och hennes pojkvän över på tacolunch och lite kortspel. På kvällen blev det O'learys med Alexandra och hennes sambo, vilket var supermysigt!
Därefter åkte vi hem till dem för att se melodifestivalen..

På tal om melodifestivalen blev jag ju så glad över Edward Bloms låt "livet på en pinne". Ibland behövs det bara en tokig låt för att lätta upp stämningen kring alla kärleksballader och poplåtar! Även fast har inte gick vidare så förgyllde det min afton! Längtar redan tills man kommer till förskolorna och får höra alla barnen sjunga mellolåtar! 😌

I måndags hade jag återigen en trevlig dag med Amanda då vi satt oss ned och skrev på inlämningen, och kollade på kära Therese Lindgren! Sedan for jag vidare för att möta en hamsteruppfödare, och kom därefter hem med lilla Ernst!! som förövrigt är världens mysigaste. Han har redan ordnat i sitt hamsterhus så att han känner sig hemmastadd!

Vissen

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Högskola, Förskolan, lekar, Praktiska exempel, Planeringar och material

Igår hade vi dramapass på högskolan, vilket alltid är uppskattat eftersom man får en hel del olika lekar/aktiviteter som man kan anpassa till förskolebarn eller elever. Det är viktigt med leken, speciellt i förskolan då det är grunden för barns utveckling och lärande. 👶👦👩

Vi började med att ha parsamtal sittandes i ring. Det man gör då är att sitta två och två och presentera sig för varandra samt diskutera en fråga ställd av läraren. Vi fick välja varsin fråga av dessa tre möjliga; "varför vill du bli förskollärare?", "om du skulle ha skrivit en bok, vad hade den handlat om?" och "berätta om någon lek du kommer ihåg från din barndom". Sedan går man varvet runt och varje par får återberätta för gruppen vad ens kamrat sagt.

Pedagogiskt syfte: Det är en perfekt aktivitet att starta upp med, speciellt om man har en ny barngrupp att arbeta med då de får veta varandras namn och får presentera någon annan än sig själv vilket kan vara lite lättare. Det är även bra träning att prata inför grupp.

Sedan fick vi frågan "vad kan förekomma på förskolan?" vilket resulterade i 20 olika svar från oss studenter, exempelvis påklädning, sandlådelek, fruktstund och vila. Detta var en inledning till nästa lek som heter "här kommer vi" som är en sorts kullek. Man delar in gruppen i två olika grupper som får stå på varsin sida av rummet. Grupperna börjar med att diskutera en sak som kan förekomma på förskolan som de sedan ska demonstrera med kroppen för andra gruppen. När både grupperna bestämt sig så börjar ena gruppen att marschera i armkrok över till andra gruppens sida sägandes "här kommer vi, här kommer vi, här kommer vi!" ända tills gruppen som väntar sträcker fram handflatorna och säger "Stopp, visa" och det är då gruppen demonstrerar (charader, ungefär) det de valt. När andra gruppen gissat vad de gör får de springa och kulla de andra innan de hinner springa tillbaka till sin sida. När man blivit kullad bara byter man sida och grupp och leken börjar om igen.

Pedagogiskt syfte: Det tränar samarbetsförmågan, att kunna jobba i grupp och att ta initiativ. Det är även en väldigt aktiv lek där barnen får röra sig och skratta mycket. Det ger även barnen en känsla av gemenskap och trygghet. Det som är så bra med denna lek är att man inte kan åka ut eller att det är en grupp mot en annan, eftersom man byter sida och grupp konstant. Det är en bra lek eftersom att man kan ändra tema och till exempel ha yrken som ska visas upp, vilket man kan ha som diskussion innan för att visa olika yrken och för att få in jämställdhetstemat då en del barn kopplar vissa yrken till vissa kön.

Nästa lek var "orkanen" där man ska stå tre-och-tre och en ska vara utropare. De som står tre- och- tre ska bilda hustak över den personen som står i mitten. Utroparen ska ropa antingen "tak", "person" eller "orkan" vilket innebär att de två personerna som bildar tak ska förflytta sig till en ny person, person innebär att barnet i mitten ska byta plats mellan två nya tak och orkan innebär att alla flytta sig och blir antingen person eller tak. Utroparen får när som helst efter sitt val hoppa in i leken och försöka få en plats, vilket leder till att det blir en ny utropare av den som inte får en plats.

Pedagogiskt syfte: Här kan man diskutera vad som sker efter en orkan dragit in över ett samhälle. De får även springa runt och samarbeta med nya personer varje gång. Utroparen får känna ansvar och ta initiativ till att välja vilka som ska flytta sig. Man kan ändra leken mycket då taken och personen kan bytas ut mot annat som passar det tema man arbetar med.

I sista leken blev vi indelade i fem mindre grupper och blev tilldelade två olika ord som vi skulle gestalta för varandra. Vår grupp fick "allas lika värde" och "inspiration" som vi visade med kropparna och som de andra grupperna fick dela med sig av sina egna tolkningar. Som ledtråd kunde man även använda sig av talknapp, vilket innebär att personen i statyn som man trycker på uttrycker sig eller låter för att visa vilka känslor och tankar som sker i situationen som gestaltas.

Pedagogiskt syfte: Barnen får träna på att gestalta, visa känslor och dela med sig av sina tankar inför andra. Det ger barnen en chans att få träna på att avläsa kroppsspråk och ansiktsuttryck.


Vissen

Likes

Comments

Arbete, Förskolan

Hej hej!

Vilken dag det har varit! Jag började 7 idag på förskolan och trodde först att jag skulle vara helt dåsig nu framåt kvällen, men tvärtom faktiskt. Just nu sitter jag här framför datorn efter att ha både jobbat och flängt runt på stan. Jag tänkte i alla fall berätta om vilken fantastisk dag jag har haft idag med härlig personal och underbara barn!

Jag kom till förskolan och satt med ett gäng barn som målade och pysslade innan frukosten. De var helt insnöade på glassar och målade säkert några dussin var på sina papper. För mig var det ett barn som stack ut lite extra denna morgon då hen var väldigt bestämd och nästan beordrade mig och resten av personalen att måla av barnets exakta penndrag på papperet SAMTIDIGT som hon gjorde dem. Detta fick mig att fundera, hur gör man med barn som är bestämda och vill ha det på sitt sätt? Jag försökte ha en konversation med barnet om hur det är okej att göra olika saker också, men dessvärre utan någon större påverkan. Det sista man vill göra är ju att tystna ned barnet, men samtidigt tycker jag att det är viktigt att de inte bestämmer över de andra barnen!

En stund efter frukost hamnade jag på mellanavdelningen där jag satt ned och ritade med några andra barn. Många intressanta diskussioner fördes vid bordet medan deras kreativitet och lust till att lära flödade. Eftersom att de satt i grupp fick de träna ytterligare på att visa respekt mot varandra, vilket är en väsentlig del av förskolan då den ska vara en trygghet för varje individ.

Innan lunch var vi utomhus ungefär två timmar. Många barn lekte med spadar och hinkar i slaskvädret och ännu fler sprang runt och hoppade i pölarna. Skönt var det med lite frisk luft, men framför allt var det spännande då jag stötte på en helt ny situation för mig. Jag lekte med ett barn som hade autism, vilket jag inte fått chansen till tidigare. Det var en riktigt fin stund då vi bland annat åkte runt i bil där jag var kartläsare. Barnet hade ett helt annat sätt att uttrycka sig på och kändes snäppet lillgammal, och jag är så glad att jag fick uppleva detta ögonblick. Jag fick även träffa ett barn som är dövt, vilket till en början var ett blygt möte från hens sida men som slutade med många skratt.

Sista timmarna efter maten så hade jag ett bord med trolldeg framme där barn kom och gick för att baka kakor. Här uppstod en del konflikter då alla inte ville dela med sig till andra, vilket är viktigt att man jobbar med. Har ännu inte haft en kurs i konflikthantering, men väntar med spänning på den. Förutom trolldegande så var det ett barn som sorterade pennor efter färg och räknade alla. De är så duktiga och påhittiga de där små liven!

Vissen

Likes

Comments

Högskola, Privatliv

Har varit två fullspäckade dagar på schemat. Igår var det didaktiklektion och det var en hel del diskussion kring vad skillnaden mellan didaktik och pedagogik är. Väldigt spännande och väldigt förvirrande, känner att jag behöver läsa på ytterligare om detta ämne för att känna mig säker. Efter lektionen blev det bara hemmamys och matlagning med sambon.

Idag har varit en mer intensiv dag. Vaknade 7 och gick upp och plockade i ordning i lägenheten innan jag kunde ta fram dammsugaren och köra en rejäl storstädning inför morgondagens fest. Sedan blev det lite trevligt Netflix-tittande innan jag gjorde mig i ordning för att ta en promenad ned till stan för att sälja lite kurslitteratur. Därefter blev det lite shopping innan sambon hämtade mig på vägen hem från jobbet. Nu på kvällen har vi käkat lite goda vegoschnitzlar och nu sitter han med sin vän och kollar på handbollsmatchen, så tänkte väl gå iväg nu och kolla jag med.

Vissen

Likes

Comments

Högskola, Hållbar utveckling, Praktiska exempel

Halloj! 👋

Igår fick jag något ryck och ställde mig och diskade, storstädade, bakade, gick långpromenad och pluggade för en hel vecka framåt. Tänk om man kunde vara så effektiv varje dag! Studierna just nu har varit intressanta eftersom att de har handlat om vår framtid; den hållbara utvecklingen, i detta fall i förskolan.

Att diskutera och arbeta med den hållbara utvecklingen i förskolan har varit en viktig aspekt långt tillbaka. Vi människor förbrukar extremt mycket av jordens resurser och förstör dessvärre världen vi bor på, världen som våra barn ska bo och leva på. Därför är det viktigt att alla jobbar för miljön och jobbar mot de globala målen som är satta.

Den hållbara utvecklingen består av tre dimensioner; den ekonomiska, den ekologiska och den sociala. Den ekonomiska handlar om att man ska använda sig av närproducerade tjänster och produkter, mäta efterfrågan och var socialt inkluderande. Den ekologiska handlar om att miljön ska skyddas, bevara den biologiska mångfalden och effektivt spara energi och resurser. Slutligen så handlar den sociala dimensionen behandlar utbildning, demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Ekonomiska dimensionen: Förskolan väljer mer närproducerad mat och oftast ekologisk. De lär även barnen att utnyttja resurser effektivt utan att slösa.

Ekologiska dimensionen: Att arbeta med miljömålen gör man redan i förskolan då miljöfrågor är en del av förskolans läroplan och förskollärarens ansvar att arbeta med. Detta anser jag är viktigt, eftersom att barnen är vår framtid och de har fantastiska tankar och idéer om hur vi kan förbättra vår miljö. Många förskolor källsorterar, har skräpplockdagar, återanvänder material, har vegetariska alternativ/dagar och överanvänder inte materialen som finns på förskolan.

Sociala dimensionen: Här kan man arbeta på olika sätt, demokrati kan läras ut genom att man röster fram vad man vill göra och förslaget med mest röster vinner. Det kan handla om att barnen får rösta vad de vill göra med en tom lekyta. I förskolan arbetar man även mycket med de mänskliga rättigheterna och allas lika värde. Förskolan ska vara trygg och lärorik och här får ingen diskrimineringar förekomma. Detta arbete sker kontinuerligt genom vardagen via kommunikation. Även jämställdhet kan diskuteras med barn för att få en bild på hur de ser på kön och därefter får man arbeta vidare med jämställdhetsfrågan.

Ska bli spännande att grotta ned sig ytterligare i detta då vi har en gruppuppgift där vi planerat en aktivitet som ska bearbeta den ekonomiska och ekologiska dimensionen.

Vissen

Likes

Comments

Högskola, Studentliv, Privatliv, Om mig

Det är måndag morgon och idag är det exakt en vecka sedan jag hade upprop på förskolläraprogrammet. Den första kursen verkar lovande då den handlar om förskolans organisation och ansvar. Har varit en hel del läsande om förskollärarens uppdrag inom förskolan, vilket är intressant att läsa eftersom att förskolan är en viktig grund för individens fortsatta lustfyllda lärande. Det känns bra att jag kommer jobba inom den verksamheten.

Jag kör en kort summering av veckans händelser:

Måndag: Upprop på programmet & kursinformation. På eftermiddagen blev det lite lekar med andra studenter på nollningen, vilket var kul då man fick prata med många av de nya och gamla klasskamraterna.

Tisdag: Träffade en person i klassen och åt lunch tillsammans innan kursstart. På lektionen skedde grupparbeten och jag träffade en trevlig kamrat som visade sig bo supernära så vi gick tillsammans efter lektionen.

Onsdag: Var en timme tidig till skolan för att stå i informationen en stund med grabbarna och för att träffa Frida. <3 Därefter mötte jag upp samma grupp och körde lite cirkelredovisning av "förskolelärarens uppdrag". Kvällen avslutades med pubrunda och efterfest hos en klasskamrat.

Torsdag: En extremt seg dag efter nattens fest. Här blev det lite plugg och packning inför flytten under helgen.

Fredag: Säger bara en sak: PACKNING! Packade nästan hela dagen och på kvällen flyttade jag och pojkvännen sängen till vårt första gemensamma boende. Första natten i nya lägenheten.

Lördag: Vi inser att frukost saknas och vi får åka till McDonalds för att få i oss något inför den stora flytten. Vi åkte hem till hans gamla lägenhet och mötte hans föräldrar och flyttade grejer hela dagen...

Söndag: Äntligen möblerat och i princip allt uppackat!

// Vissen

Vissen

Likes

Comments