Två backpackers resedagbok genom Bali och Australiens östkust

Även denna lugna morgon spenderades vid lagunen med varsin bok, vi har verkligen kommit in i våra böcker och det är ganska skönt att ligga still i solen och vila upp sig. Fast om man legat still i snart fyra dagar börjar man bli rastlös och pirrig i benen. Nu längtar vi till flyget på onsdag som kommer ta oss till Melbourne.

Det hände inte mer på kvällen än att vi handlade middag, såg en eldshow på tio minuter, gick ut på en springtur och picknickade med våra tyska vänner på piren. Medan vi hade vår picknick gick strömmen och hela staden fick ett strömavbrott som varade cirka tretio minuter. Under kvällen satte vi på en film och satt och mös med en chokladkaka medan en av britt i vårt rum tog in tjugo andra britter, utan att fråga. Så vi var utkörda ur vårt eget rum, men vi hade det mysigt ändå.

Dagen var som vanligt lugn och mestadels av förmiddagen spenderades vid poolen. Det är så fuktigt och varmt här så man blir lätt orkeslös.

Emelies fina, kvalitet skor från Bali gick i två delar så vi var tvinga att springa in på k-Mart och hitta ett par nya skor. Väl inne på köpcentrumet gick vi och handlade mat till kvällen, det blev en broccoli med vårt redan införskaffade 12-paket av nudelsoppa.

Vid solnedgång tog Vilma en powerwalk och gick förbi firandet av det kinesiska nyåret som var vid lagunen. Massa lyktor upphängda mellan träden, konstgjorda drakar och även fyrverkerier mot kvällen.

Vi testade även utelivet igår. Den största klubben i Cairns är på undervåningen av vårt hostel. Vi umgicks med våra rumskamrater fyra andra tjejer, två från Finland och två från Sydkorea. Väldigt roligt, vi spelade spel och sydkoreanerna hade med sig en bärbar karaoke mikrofon. Kvällen gav mycket dans, skratt och vin, och slutade inte förrän runt halv fyra.

En lugn dag

Igår spenderade vi mestadels av dagen att vandra runt i tystnad i 35°c värme på gatorna i Cairns i försök att hitta en bio. Det var så varmt att man inte ville slösa sin energi till att prata eller göra nått onödigt. Det visade sig att bion låg i det stora köpcentrumet två gator bort från vårt hostel. Vi bestämde oss för att boka två biljetter till klockan 21.20 till fifty shades of freed. Dagen spenderades vid lagunen med varsin vattenflaska och bok. Påväg till lagunen gick vi förbi ett stort träd och då vi kollade upp i trädet såg vi hängande fladdermöss. Superfräckt verkligen. Då vi skulle börja gå hemåt mötte vi två tyskar som vi träffade under greyhound kvällen, dom hade vart och snorklat vid korallrevet! Påväg hem igen gick vi förbi en mataffär och handla lite middag, nudlar.

Filmen var väldigt bra och det va härligt att göra någonting som man inte ofta gör. Väldigt mysig kväll!

Nu har vi landat i Cairns!
Vi kom fram kl 6 på morgonen och till vårt hostel kl 8.30. Turen på vår sida hittade vi en gratis schuttlebus som gick hela vägen till hostelet. Vi fick inte checka in förrän 14.00 så vi hade en heldag ute i Cairns. På en timme hann vi se hela staden, så litet är det. Vi hittade ett köpcentrum och lagunen. Eftersom det är hög risk att du dör om du badar, pga maneter och alligatorer, så finns det en lagun vid stranden där man får bada. Inte förrän klockan 12 började staden röra på sig och människor kom ut. Hela Cairns är ett partyställe och staden är inte särskilt intressant, ser ut som ett stort industriområde. Det positiva är att vi träffat många sköna människor!

På kvällen gick vi förbi greyhound företaget som bjöd på öl och pizza om man lyssnade på dom och skrev upp sig som ”intresserad”. Det gillar vi, fattiga som vi är.

Skillnaderna mellan Australien och Bali är så stora. Allt är superdyrt i Australien medan man var kung i Bali. I Australien måste vi verkligen välja ut noggrant vad vi vill göra och vad vi har råd med, därför kommer de flesta av våra framtida dagar vara ganska händelselösa tyvärr.

Glad alla hjärtansdag till våra familjer!

Perfekt timeing att dra vidare mot Australien. Vilma har 52 kronor på Ica-kortet, visa kortet är förmodligen spärrat av någon konstig anledning och hon äger 200 IDR, vilket motsvarar 12 öre. Emelie äger däremot ett fungerande visa kort (som har blivit draget för många ggr idag) och sina 100 000 IDR. Stabil ekonomi kallar vi detta.

Swish donationer mottages gärna ;-) Emelies pappa (Thomas) ditt presentkort kommer nog behövas inom snar framtid.

Dagen har varit fantastisk utöver ekonomikrisen. Vi tog våra moppar en sista gång till en sista brunch på en god i hälsoresturang i Canggu. Vi lämnade hotellet cirka klockan 14.30 för att ta oss närmare kuta och flygplatsen. De var i kuta allt spårade ut. I desperata försök att bli av med alla kontanter vi ägde, tänkte vi inte på att vi behövde kontanter till taxi eller till flygplatsen... Vi spendera allt vi hade för att förbereda oss inför Australien. Klockan 20 lämnade vi vår älskade Emma på ett hostel och begav oss mot flygplatsen för att ta vårt flyg 23.10 mot Cairns!!!

Nu är vi äntligen påväg mot Australien, som vi längtat!!
Kram

• Bali

Eftersom att vi tyckte om boendet och Canggu så mycket så valde vi ju att stanna här våra sista dagar. Vi kände dock att de var lite tråkigt att missa Nusa Dua som ligger på östsidan av Bali så idag tog vi en dagsutflykt dit idag! De var bara att packa mopparna för att äta brunch på stället vi fastnat lite för här, Peloton Supershop, innan vi åkte en hel timme med mopparna för att komma fram.

Vägen dit blev inte så bara som vi trott dock utan folk kör lite som dom vill här och både moppar och bilar står packade på varandra på vägarna för att komma fram.
Tar man de bara lugnt dock så går de bra för de är väldigt skönt att kunna ha moped på Bali och vi hade verkligen gått miste om mycket annars. Vägen dit blev trots allt värt det eftersom stränderna på denna sidan av ön är helt fantastiska!

Efter sol och bad i några timmar åkte vi hemåt igen och efter den långa turen var de gott att kasta sig in på första restaurang och sedan ha en lugn kväll tillsammans. Imorgon är det ju dags för oss att checka ut här i Canggu och just nu sitter Emma och kollar på ett ställe hon kan bo på över natten i Kuta imorgon. Tanken är att vi ska kunna lägga alla våra väskor där sålänge och sedan ha en dag i Kuta tillsammans innan Vilma och Emelie lyfter mot Australien imorgon kväll vid 23 tiden! Imorgon blir de att ta vara på dagen tillsammans då Emma tyvärr fortsätter mot Vietnam istället, dock kommer hon ha de hur bra som helst!

Önskar vi tog mer bilder...

Idag har vart en riktig vilodag där vi inte gjort många knop. Vi sov och snoozade till elva, vilket var välbehövligt sedan gårdagen då vi gick och la oss mellan tre och fem. Som igår tog vi mopparna ner till ett hälsoresturang där vi åt en brunch för att sedan kasta sig på mopparna igen och ta sig ner mot stranden.

På stranden hittade vi uthyrning av surfingbrädor och vi tog tillfället att hyra två brädor, 30 kr styck. Emma och Vilma försökte sig på att surfa men vågorna var stora och tuffa. Emma har surfat innan och var betydligt bättre än Vilma, vilket var hennes första gång på en bräda. Emma lyckades fånga cirka sex vågor medan Vilma endast fångade två. Det gick väldigt dåligt för båda , men såklart inte för att det var svårt, utan för att vi var lite trötta... Emelie drog det bättre stråt och valde att ligga kvar i en solstol på stranden och slippa bli omtumlad bland vågorna.

Eftermiddagen spenderades lyxigt på hotellet, med varsin mobil eller dator i handen i varsin bungalo vid poolen låg vi och bara tog det lugnt.

Middagen var som vanligt på en vegetarisk/vegansk hälsoresturang (-:

Prion idag var tyvärr inte att ta bilder utan mer att lyckas ställa sig på en surfingbräda, vilket inte heller gick så bra. Men ge oss gör vi inte, vi ska lyckas ställa oss och kunna surfa snart!

Dagen startade klockan tio med en moppetur till ett frukostställe, där dom hade de godaste veganska rätterna! Smoothie bowls och avocadomacka gjort på surdegsbröd. Ojojoj vad gott. Planen för dagen var att se tempel, vilket vi faktiskt har saknat under hela resan. Vi tog mopparna och körde cirka 40 minuter utanför Canggu där templet tanah lot låg. Mycket turister kan man lugnt påstå men det var väldigt vackert. Vi började gå längst strandkanten ifrån all turism, och hittade bra ställen att ta kort på.

Områderna runt om templet var såklart små marknadsstånd som säljer allt. Där strosade vi med varsin kall Cola i nån timme. Emma hittade ett par skor, medan Vilma och Emelie köpte ett par byxor. Tråkigt nog började Vilmas och Emelies hy att bubbla upp. vi fick vattenfyllda blåsor som antigen är värmeutslag eller bieffekt sen när vi brände oss på Gili. Vi åkte i alla fall hem och bytte om till långärmad och långbent och började sedan gå ner till stranden och emot "Finns" en beachclub där vi åt middag.

Vi kände att vi inte passade in på beachcluben så vi gick vidare, och hamnade på en konstutställning med gratis avocadotoast tester och sangria, väldigt mysigt ställe. Därefter vandrade vi vidare och snubblade in på en skatepark där det var dancebattles och beatboxing. Efter nån öl där så gick vi vidare till en annan skatepark, där satt vi och snackade länge och hade väldigt mysigt innan vi begav oss till det sista stället. Det var mer av en klubb, så då blev det äntligen dans. Kvällen slutade vid tre.

Idag var det som sagt dags att checka ut från Gili Trawangan och åka in mot fastlandet och Bali igen!

Efter en rolig kväll med mycket dans och nya vänner så var de ett gäng trötta tjejer som åt frukost och packade ihop imorse. Båten som skulle ta oss tillbaka gick 12.30 vilket innebar att vi hann med en fika på stället som vi blev lite stammisar på, Banyan Tree. Vi har insett att veganska bakverk är riktigt goda!
Emma tog sig en tupplur på båten medan Emelie och Vilma vågade sig upp på soldäcket eftersom brännan från de första dagarna på Gili äntligen lagts sig. Vi har haft väldigt tur med vädret på ön och det har vart blå himmel och sol nästan varje dag!

Padang Bai vilket är hamnen vi kom till var lika hektisk som förra gången. Istället för att kasta sig över oss om båtar så var de denna gången om transport. Vi kom iallafall över ett rimligt pris och åkte 1,5 timme mot Changgu som vi bestämt oss för att boka två nätter på hittills. Blev glatt överraskade över boendet som vi bara bokat typ 30 minuter innan båten gick. Jättemysigt ställe som heter Vande Guest House där vi fick ett jättefräscht och stort rum med utomhusbadrum!
Här är dom väldigt gästvänliga och en annan glad överraskning är att de har en hundvalp som också blivit vår vän. De ville tom att vi skulle ta med oss den till stranden när vi lite senare hyrde moppar av dom och skulle åka för att äta middag. Vilma och Emma förtjänar en eloge som klarar av att köra mopeder i denna trafiken! Det gör de så mycket lättare att ta sig runt och se saker här på Bali när man har moped.

Panikhungriga satte vi oss ner på stranden och åt en nachotallrik till solnedgången vilket var väldigt mysigt. Canggu är ett surfställe och vi hoppas kunna hyra surfbrädor någon dag och ge oss ut bland vågorna, börjar ju bli dags för vissa att förbereda sig inför Australien ;-) Emma hade cravings för sushi så de blev en god sushimiddag idag. Vägen tillbaka hamna vi lite vilse då vi helt glömt vart vi bor, men alla här på Bali är så vänliga så med lite vägledning hitta vi tillbaka och ligger just nu och tar de lugnt. Imorgon är planen att sätta oss på mopparna igen och äntligen se lite tempel vilket vi sett framemot!

Vi har lyckats få dykcertifikat!!!

De två sista dykningarna är klara av dykkursen och provet är gjort. Dessa dykningar var lite mer annorlunda än de två första dykningarna, vi gick ned till 18 meters djup, vi var mer självständiga med vår dykarkompis och vi hade dykarklockor vilken visade oss djup, temperatur, tid och massa mer. Ännu en skillnad från första dagen var att sikten var klarare och vi såg mer av havslivet och behövde inte fokusera på all utrustning eller dykarteknik lika mycket som under de första dykningarna. Vi såg massa sköldpaddor, bläckfiskar, små fiskar (nemos) och white tiped barriärhajar, vilket Emelie och Emma redan såg under de första dyket men Vilma vägrade.Detta dyket tryckte vår dykinstruktör Vilma under en sten där två hajar låg och lurade. Så nu har alla sett hajar! Riktigt roliga två sista dyk på Bali. Förhoppningsvis kommer vi dyka i barriär reven om någon/några månader.
Efter dykningarna gjorde vi teoritestet tillsammans. Vi klara det galant och (nästan) alla frågor blev rätt (-;

Under kvällen åt vi vegansk mat på en väldigt mysig resturang. Alla har blivit så duktiga på att välja vegetariskt eller vegansk under denna resa. Tror alla känner av att man mår ganska bra av det. Såklart kunde inte kvällen sluta efter middagen utan vi var tvungna att fira vårt nytagna dykcertifikat. Slutade med att vi stod och dansade med vår dykinstruktör plus hans medhjälpare, massa från hostelet och 90% av hela ön, vilket var svenskar.

Imorgon är det dags att checka ut från gili trawangan och åka mot Bali igen. Ingen har nån amning om vart i Bali vi ska, antingen Nusa dua eller chango. Ett senare problem som får lösas imorgon förmiddag.