Viktorija Leif

RYDD OG FÅ FART PÅ PCEN & TELEFONEN DIN

God dag alle sammen! Idag er det fredag, og helgen er rett rundt hjørnet. Jeg har vært hjemme i to uker nå, og til søndagen er jeg ferdig med karantene, jippi! Jeg har funnet på mye rart disse to ukene, og i går tenkte jeg det var på tide med en spesiell ting, som jeg hater. En ting jeg hater ekstremt mye, er rot. Ikke bare rot hjemme, i bilen eller andre steder, men også rot på pcen og telefonen min. Rot gjør meg gal, og lar meg ikke konsentrere meg eller gjennomføre det jeg ønsker. Gamle bilder, filer og filmer, unødvendige apper og nedlastinger, full søppelkasse og null kontroll over nødvendige filer, omg... Ikke bare at det er rotete, men det tar jo så mye plass også, og pcen & telefonen blir bare treigere... I det siste har lastet ned mange filer, overført og tatt mange bilder og videoer, søkt mye på nettet osv, at nå følte jeg det var på tide med å rydde, sortere, slette og overføre alt på pcen og telefonen min. I tillegg til at jeg gjorde det, så tenkte jeg å dele med dere hvordan jeg gjorde det. Følg tipsene mine under!

1. Lager mapper med navn, og sorterer nødvendige filer i de. Unødvendige filer sletter jeg med engang, slik at de ikke er i veien eller blir glemt.

2. Sletter gamle og unødvendige notater & meldinger.

3. Sletter gamle bilder og videoer. + sletter ¨nylig slettet¨ som er på iPhone.

4. Sletter filene som er lagret i andre apper, som word, onenote og powerpoint, og bilder & videoer som også er inne på andre apper, som iMovie for eksempel, eller VSCO på telefonen.

5. Oppdaterer pcen og telefonen, med den nyeste oppdateringen som er tilgjengelig.

6. Tømmer logg og sorterer & velger bokmerkene jeg ønsker å ha for seinere bruk, eller nettsider jeg besøker ofte. For eksempel Mail, nyheter, YouTube, blogg, jobb-lister, bank, skole apper, netflix osv.

7. På pcen legger jeg til ¨notater¨ på hovedskjermen, som skal virke som huskelapper. Der skriver jeg opp viktige møter, når jeg skal på jobb, forskjellige oppgaver osv.

8. Flytter filene til ¨min sky¨ for seinere bruk.

9. Tømmer søppelkassen.

10. Bruker behagelige og rolige bakgrunner.

Etter alle disse 10 trinnene ble jeg kvitt med litt over 7GB på pcen, og 5GB på telefonen, faktisk. I tillegg er alt nå sortert på en ryddig måte, slik at jeg fremover finner det jeg trenger. I tillegg har jeg nå kun filene/bildene jeg trenger og har behov for, og ikke minst er pcen og mobilen min oppdatert, og blitt mye kjappere!

Selv om dette er litt kjedelig og tar tid, så er det litt viktig også både for deg, og din pc & telefon. Sett deg ned, med noe snacks og god musikk, og begynn med å rydde! Ha det fint <3

Liker

Kommentarer