Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Utmaning

Så, hur gick förra veckans utmaning? Jag gjorde den endast 1 gång men då gick det förvånansvärt bra. Grymt jobbigt men ett riktigt bra sätt som en del i att stärka upp överkroppen. Då kan man ju undra vad vi ska hitta på den här veckan. Jag tänkte ha tema knän. Oerhört viktigt att stärka upp dem och därför så tänker jag ge er en utmaning som hjälper er med det.

Imorgon så kommer ni få tips och mer info om just övningar för knän men utmaningen för denna vecka är att bättra på balansen. De flesta klienter som jag träffar vet inte om att deras knän går inåt vid en knäböj till exempel eller att de landar fel med höft, knä och fot vid ett nedhoppa. Det är något som måste stärkas upp och som de allra flesta borde köra ibland.

Utmaning

Balans

Utrustning: Balansplatta om tillgång finns.

Dag 1: Stå på 1 ben. 1 min x 3/ben
Dag 2: Stå på 1 ben med händerna längs kroppen 1 min x 3/ben
Dag 3: Stå på 1 ben med knäböj 1 min x 3/ben
Dag 4: Stå på 1 ben och blunda 30 sek x 6/ben
Dag 5: Stå på 1 ben och kast med boll 1 min x 3/ben
Dag 6: Utfall på balansplatta 15 x 3/ben
Dag 7: Stå på 1 ben x 3/ben

Det här är en utmaning ni ska jobba med varje dag under hela veckan. Ta det som en rutin på morgonen eller kvällen. Eller varför inte vid uppvärmningen till ert träningspass?
Jag vill att ni ska se den utveckling som ni kan få på en vecka. MEN det är viktigt att ni gör övningen korrekt och att ni har fullt fokus på att ni har knät i linje med höft och fot. Är det så att ni inte klarar av att köra 1 min med god teknik. Dela då upp det så du kanske kör 20/20/20/20/20 x 3 istället.

Jag har inte bilder på alla övningar men dag 1 är som på bilden, därifrån utvecklar vi sedan. Dag 2 är att ni inte får använda armarna med hjälp med balansen. Dag 3 gör ni en liten knäböj. Dag 4 är likadant som på bilden men med stängda ögon, ni anar inte hur mycket mer utmanade det blir. Dag 5 står ni som på bilden men kastar och fångar en boll mot en vägg till exempel. Dag 6, då börjar ni på golvet med benen axelbrett. Gå sedan ut i ett utfallssteg men ni sätter den främre foten på balansplattan. Går ner i ett utfall, vänder upp och skjuter ifrån på balansplattan. Starta sedan igen i utgångsposition. Dag 7 är som första dagen.

LYCKA TILL!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229