Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Spegla självförtroende i din hållning

Idag sitter vi större delen av dagarna då vi har mer och mer skrivbordsjobb framför datorn. Det gör också att kroppen påverkas utan att vi vet om det. Vi får framåt roterande axlar, stel bröstrygg, framåttippat bäcken och gamnacke bland annat. Vad beror det på då?
Oftast ligger en svag bålstabilitet bakom en dålig hållning men också obalans i musklerna eller dåliga vanor. Det finns mycket man kan titta på och behöva lägga tid på för att förbättra sin hållning. Det är viktigt att underlätta för sig själv också för att hjälpa kroppen åt rätt håll. Det betyder att när du tränar, försök att inte göra sådana övningar som din kropp redan gör. Så som till exempel bänkpress med stång då axlarna blir mer inåtroterade i greppet. Bröstmusklerna i övrigt ska man vara försiktig med att träna under en tid med då de framåtroterar axlarna. Det du istället ska fokusera på är att stärka musklerna kring skuldrorna och axlarnas utåtrotationer och armarnas sträckmuskulatur.

Jag har idag fokuserat då 4 övningar som tips som jag vill ge er som ni kan jobba på för att stärka din hållning. Tänk på att teknik alltid är viktigt.

Övning 1.

Rodd: I den här övningen jobbar vi med att stärka upp ryggen. Ställ dig i utgångsposition som på första bilden, spänn bålen och dra sedan armen rakt upp längs sidan. Stanna upp någon sekund och känn att du får kontakt med skulderbladen. Gå tillbaka till utgångspositionen igen och upprepa.

Övning 2

Här jobbar vi främst med axelns muskler för att stärka upp och få bak axlarna. Lägg i denna fina posepositionen och ha den översta armen längs med kroppen under hela övningen. Det är endast armen som ska jobba i denna övning. Dra upp handeln uppåt och stanna när du är i 90 garder rakt ut. Vänd och gå tillbaka.

Övning 3

Här jobbar vi med axlar och ryggen. Ställ dig med sträckta armar, spänd bål i en kabelmaskin eller med ett gummiband. Sedan så drar du repet bakåt och armbågarna ska gå lite lätt uppåt så som på bilden. Stanna till, känn att du får med dig skulderbladen och gå tillbaka.

Övning 4

Axlarna ska få jobba med framåtlutand flyes. Den går även bra att göra ståendes. Här gäller det återigen att spänna bålen, lätt böjda armar. Lyft armarna utåt sidan, känn att du har tekniken med dig. Här har du hellre lätta vikter så att du gör övningen korrekt. Gå tillbaka till utgångsposition.

Nu har ni fått dessa övningar som är en del av hur man kan få en bättre hållning. Men självklart är bålen en stor del i det hela men kräver ett eget inlägg. Hoppas ni har fått lite tips men ni vet väl att känna sig nöjd med sig själv också ger en stolt hållning? Va nöjda med er själva och våga utmana er! Det speglar av sig i ditt sätt att stå på, med en sträckt rygg och axlarna bakåt. Grymt. Kontorsråttor, nu kör vi!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229