Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Rätt utrustning ger bättre förutsättningar

Träning

När man är ute och springer så vill man ha bästa förutsättningarna, när det kommer till sådant som man själv kan påverka. Så som kost, sömn och vätskebalans. Nåt som också är viktigt är kläderna. När man ska ut och springa långt så är det viktigt att klä sig rätt.

Jag har kollat upp vädret till lördag då det är racetime och det ser ut som att Göteborg kommer bjuda på 20 grader och sol. Detta gör ju såklart att vissa saker blir viktigare än andra, speciellt vätskenivån men också att man inte får några onödiga skador under loppet. Då pratar jag inte stukade fötter utan mer som brännsår och liknande.
Jag inspekterade därför min träningsgarderob i början av veckan och insåg att den var väldigt tom på just de kläder jag behöver för detta lopp. Så jag tänkte att jag skulle ge en guide till vad jag kommer ha på mig om nån annan också ska springa och behöver lite tips. Vi börjar nerifrån och upp.

På fötterna. Här gäller det att inte få för sig att byta några skor nära inpå loppet utan att ha de som man är van att springa i och som funkar bäst. Till det så har jag ett par bra funktionsstrumpor från Kari Traa som jag gillar väldigt mycket.

På benen. Här kommer det bli shorts. I 20 grader värme klarar jag inte den sträckan i tights. Så för att man inte ska få brännsår mellan låren när man är ute och springer länge, som man lätt kan få så kör jag på ett par korta tights under. De sitter som ett smäck och inget jag kommer behöva dra i. Sedan har jag ett par vanliga shorts över.

På överkroppen. En riktigt bra sport-bh. Som sitter som den ska och som gör sitt jobb. Jag har några likadana från Nike som jag älskar att ha när jag springer. Sedan kommer jag ha en t-shirt över. Jag skulle kunna ha linne men jag får lätt brännsår vid armhålan från frikonen mellan kroppen och armen. Så här blir det en funktions t-shirt.

På huvudet. Här blir det uppsatt hår (såklart!) och så en keps på det. Jag har inte sprungit i det innan men tror att jag kommer tycka det är skönt om det ska vara så varmt. Så ansiktet får lite skugga. Sedan kommer jag även ta med mina sportglasögon som jag har så jag kan variera lite under loppet, om jag tycker solen är för mycket i ögonen.

Pulsklocka. Om man har en klocka och är van att använda det, glöm inte att ha med den. På lopp är det oftast lätt att dra iväg i högre tempo vilket gör att man inte håller hela vägen. Med klockan så kan du enkelt kolla vilken hastighet du håller så du kommer orka. Dessutom kul att titta efteråt hur det har gått, vilken var bästa kilometern, hur gick banan m.m.

Prylar. Jag kommer antagligen ha ett vätskebälte, har inte bestämt mig än. Men behöver ändå ha nånstans att lägga astmamedicinen och telefonen så tror det kommer bli det. Utöver det så är det bara ett par hörlurar för extra pepp även om jag tror publiken kommer göra sitt.

Så det är hur jag kommer att klä mig till loppet. O så en viktigt sak att tänk på också när det kommer till kläderna. Tänk på att försöka ha allting i funktionsmaterial och inte bomull. Då andas plaggen istället för att kläderna drar åt sig allt svett och gör dig tyngre. Sen självklart det viktigaste, ha så jäkla kul! Det är världens största halvmaraton med mer än 60 000 anmälda löpare. Jag menar, det kan ju faktiskt inte bli tråkigt!

  • Träning
  • Nära Linköping

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229