Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Min träningsplanering inför våren

Har ni några lopp som ni ska vara med i under 2018? Jag har alltid gillat löpningen men har som ni vet verkligen hittat den på riktigt nu i höstas. Så december så valde jag att anta utmaningen att köra Göteborgsvarvet. 2,1 kilometer i fina Göteborg, de kan ju faktiskt inte gå fel. Så nu hoppas jag på att jag få fortsätta vara frisk så mycket som möjligt så att träningen får flyta på.

Men då är ju den stora frågan hur ska jag träna för att kunna köra Göteborgsvarvet? Jag har som ni vet rehabiliterat mitt knä under 10 år och under de åren så har löpningen varit minimal. Sedan hösten så har jag kör löpning 2-3 gånger i veckan, varierat mellan 5 km till 1,3 km ungefär. Jag är sämre på att köra intervaller då jag tycker att det inte alls är kul men det finns med på planeringen nu. För även om jag inte tycker att det är det roligaste så gör det susen för konditionen. När det kommer till löpning som så mycket annan träning så gör variationen underverk.

Det som kommer vara avgörande för att jag ska kunna genomföra Göteborgsvarvet är att jag trappar upp sakta och säkert. Jag vet att mitt knä framför allt behöver tid för att vänja sig vid andra sträckor och också att springa på asfalt som loppet främst är på. Jag har nu ungefär 14 veckor på mig att träna upp min kondition för att Göteborgsvarvet inte ska vara enplåga utan en upplevelse och en prestation.

Min första träningsplanering 4 veckor

Pass 1: 45 - 60 minuter

Pass 2: Intervaller 4-5 x 3min

Pass 3: Långlöp 60-90 min

Under dessa första veckorna så ser passen ut så här. Jag kör inte på distans utan kör på tid. Det handlar om att låta hjärtat få jobba under lång tid. Sedan är självklart tanken att kunna öka tiden under dessa veckor. Så då kör vi!

Gillar

Kommentarer

MrsHenriksson
MrsHenriksson,
ohhh så skoj 👍🏻 är med sjukt sugen men funderar på springa milen. när du springer trönar vad äter du efter? nouw.com/mrshenriksson
Victoriarodjevi
Victoriarodjevi,
Vad roligt! Finns ju många lopp som är 10 km 😊 Beror helt vad jag har sprungit men efter långlöp så är det viktigt att äta snabba kolhydrater så man snabbt fyller på kroppens förråd igen tillsammans med lite protein. Ofta blir de i smoothieform 😊 nouw.com/victoriarodjevi
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229