Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Hitta rörelsen och sänk kraven

Träning

Hej på er, hur är er tisdag?

Igår kväll så hade jag och min kompanjon Emma vår träningsföreläsning. Vi ville ta upp och påminna om det enkla i träning. Vi ville ta ned kraven på oss själva och hitta rörelsen i vardagen. Varför ska träning alltid förknippas med prestation? Jo för att de är det vi hela tiden hör. ''Om du tränar så här kan du snart slå tiden på milen'' eller vad det nu kan vara för något. Absolut, jag är helt klart för att sätta upp mål och jobba mot dem men det vi ofta glömmer bort idag är att träning också är att hitta rörelser i vardagen.

I Sverige har vi aldrig varit mer stillasittande och titta bara på våra barn och ungdomar idag. Telefoner och datorer dominerar nu mer än aldrig förr och vardagsmotionen i form av lek som skedde av sig självt förr måste vi nu tvinga ut dem i. Det gäller att redan från barnsben få rörelsen i kroppen under dagen och sedan bibehålla den även när vi blir äldre.

Vi tränar gärna på kvällarna, slänger in 60 minuter spinning vilket är toppen. Träning är skitbra! MEN den ersätter inte rörelsen i vardagen. Det är jätteviktigt att vi rör på oss, speciellt då alla vi som har stillasittande jobb. Ta en liten omväg till skrivaren. Bara en sådan liten aktivitet som det ändå är gör underverk för kroppen när vi pratar hjärt -och kärlsjukdomar och liknande.

Idag känns det lite som att antingen så ska man träna 3-4 gånger i veckan, köra järnet eller så tränar vi inte alls. Det som man ofta får höra att ''lite är bättre än inget alls'' stämmer så bra när det kommer till träning. Det behöver inte vara allt eller inget. Gör medvetna val i vardagen som gynnar din hälsa i längden.

Så med det sagt, sluta inte att köra era spinnigpass på kvällen där ni får svettas ur ordentligt men glöm inte bort att all rörelse är bra för kroppen. Räkna med även de små aktiviteterna som ni gör om dagarna, de är MINST lika viktiga och alla ni som har barn. Ta med dem ut i skogen, lek på lekplatserna eller kör ett träningspass i vardagsrummet där de kan få va er vikt eller köra bredvid. Låt dem få bli delaktiga i att röra på sig redan från början så det kommer som en naturlig del för dem senare. Underlätta för dem att välja motion framför dator.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229