Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Get the balans

Träning

Prehab är något som alla borde ha i sin träning. Visst jag är lite skadad av att ha kört rehabilitering under så lång tid men det har också fått mig att inse hur mycket gott det gör. Därför tycker jag inte att ni ska vänta på att bli skadade utan förebygg hela tiden. Idag finns det så mycket forskning och så mycket övningar att välja mellan beroende på vad just du behöver.

Jag tänkte ta upp just det som bilden visar. Den traditionella balansplattan. Hur bra är inte den egentligen? Visst många förknippar den med tråkigt men den kan varieras i oändlighet. Som jag då som har haft skadat knä så har denna varit min bästa vän även om vi kanske inte alltid har kommit överens.

Här kommer 6 steg som ni enkelt kan lägga in i ert träningsprogram redan idag.

Steg 1:
Stå med 2 ben på balansplattan och gör detta 1 min x4

Steg 2: Stå med 2 ben på balansplattan och gör knäböj ca.12st x4

Steg 3: Stå med 1 ben på balansplattan och gör detta i 1 min x4

Steg 4: Stå med 1 ben på balansplattan och gör små knäböj ca.12 st x4

Steg 5: Testa att blunda samtidigt som du står med 2 ben på balansplattan.
Det blir ordentligt mycket svårare än du kanske tror. 15 sek x4

Steg 6: Börja kasta en boll mot väggen samtidigt som du står med 2
eller 1 ben på balansplattan, ca 20 kast byt sedan ben

Som ni märker så finns det massvis av alternativ på vad man kan göra på balansplattan och då är det här bara de vanligaste grundövningarna.

Testa bara att lägga in steg1 i ert träningsprogram 2 dagar i veckan så kommer ni snart se att ni bli bättre och bättre och samtidigt stärker upp musklerna kring knäna som är så viktiga.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229