Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Bryt ned ångesten

Det är måndag och för många betyder det ångest, på riktigt. Sedan i höstas så har mental träning blivit något helt annat för mig än det var innan. Nu kan jag faktiskt praktisera det på mig själv och se resultat. Det kunde jag innan också bara att jag inte insåg att jag behövde jobba med den mentala biten. Ångest, stress, oro... något som ni känner igen?

I höstas så köpte jag boken ''Jag är inte perfekt, tyvärr'' av Michaela Forni. Den har hjälp mig en hel del. Jag har läst den flera gånger om, de kapitel eller de bitar som just jag behöver jobba med. Hon skriver från hjärtat, blottar sig så som alla egentligen borde göra. Hon delar med sig av tips och tankar som har funkat för henne och många andra. En del som jag tycker är otroligt viktig är den del om att bryta ned sin ångest.

De 9 grundkänslorna

Glädje
Intresse
Förvåning
Avsky
Avsmak
Ilska
Ledsnad
Rädsla
Skam

Ångest är inte en känsla. Ångest är något vi får utav någon av dessa grundkänslor. Jag tycker det gör att man faktiskt kan se det lite klarar då. Ångest är ett svårt ord annars. Man kan ha svårt att sätta fingret på det. Men vad är de egentligen som gör att man får ångest? Gör som jag har gjort och följ bokens råd.

1. Skriv ned vad som ger dig ångest
2. Sätt en grundkänsla på den ångesten
3. Sätt upp en actionplan

Det är lättare att se vad som tynger dig om du kan sätta fingret på vad som lurar bakom ångesten.
Lova mig att du gör detta, för det ger en skönare känsla när du har det på papper och faktiskt vet i vilken ände du ska börja i för att må bättre. Så bestäm dig för att göra den här måndagen lite bättre genom att ta små steg i rätt riktning.

Gillar

Kommentarer

Sweatli
Sweatli,
Väldigt sant och bra grej, borde testa 😊 nouw.com/sweatli
Victoriarodjevi
Victoriarodjevi,
Verkligen, väldigt bra verktyg om man jobbar med det hela tiden 😊 nouw.com/victoriarodjevi
ImStillStanding
ImStillStanding,
Bra skrivet! Mental hälsa är så viktigt och påverkar vardagen mycket. Små förändringar i vardagen kan förebygga ångest, jag brukar till exempel yoga eftersom att all min stress och jobbiga tankar försvinner. Att skriva dagbok är också ett bra tips, då man kan skriva ner vad man känner istället för att hålla det inom sig. Boken verkar intressant, det blir nog nästa bok som ska läsas hemma hos mig. Ha en fin måndag! Jag är ny här i bloggvärlden och det skulle vara kul om du ville kika in på min blogg 😉 nouw.com/imstillstanding
Victoriarodjevi
Victoriarodjevi,
Vad roligt att du har hittat hit! 😊 Absolut och mental hälsa är något som ALLA behöver jobba med. Yoga är också toppen, gäller att hitta sina egna sätt. Jag håller på att läsa lite andra böcker just nu så återkommer med mer tips! 😊
nouw.com/svettgladje
nouw.com/victoriarodjevi
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229