Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Bli stabilare och utveckla träningen

Idag finns det massvis av övningar att välja mellan. Googla och du får upp övning efter övning, träningsprogram efter träningsprogram. Hur ska man veta vad man ska välja för något? Självklart kan det vara svårt om man inte har kunskap om sin kropp. Vad är de som just du behöver stärka upp och vilka övningar är mest effektiva?

Framöver så tänker jag visa varje tisdag en övning som jag tycker är riktigt bra för olika problemområden. Jag kommer ofta komma in på ryggen, höft och knä som många har problem med men också mycket annat.

Idag tänkte jag visa den här övningen nedan, sittande utfall som jag brukar kalla den.

Hur ska du göra och vad ska du tänka på under övningen?

1. Ställ dig framför en box, stol eller vad du nu har att tillgå. Hitta balansen på ett ben,
2. Sätt dig ned på boxen
3. Innan du vänder upp igen och ställer dig upp
4. Gå direkt från sittande till att gå fram i ett utfall.
5. Sedan pressar du upp dig till stående igen och upprepar.

Den här kan vara väldigt enkel om man inte vet vad man ska tänka på. Vet man det blir den genast lite klurigare för övningen blir då också svårare. Viktigt med denna övning först, varför gör man den?

Den här övningen är riktigt bra för att stabilisera höften. Ofta märks detta av genom att knät gärna faller inåt i knäböj, marklyft eller utfall. Annat vanligt symptom är att bäckenet faller ned i sidled vid utfall eller andra enbensövningar. Desto mer stabil du blir desto lättare är det att få kontakt med rätt muskler när du då tränar ben exempelvis.

Vad ska jag tänka på?
Övningen ska vara lugn och kontrollerad rakt igenom. Tänk på att höften ska hållas rak under hela övningen tillsammans med knäna. Denna övning går alltså inte ut på att lyfta tungt utan att utföra övningen så stabilt som möjligt för att kunna gå vidare längre fram och lyfta tyngre eller bara fungera bättre i vardagen.

Så vet du med dig att det här är något som du behöver träna på, sätt igång och träna. Det är ingen övning som kan göras för mycket, de är många personer som behöver bli stabilare i höft och bäcken.

Gillar

Kommentarer

saramoller
saramoller,
Härligt inlägg 😊nouw.com/saramoller
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229