Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

Att träna är som att borsta tänderna

Träning

Hej måndag!! Starten på en ny vecka och det brukar innebära att vissa bestämmer sig för att ta tag i sin vardag och de man inte är nöjd med. Hur ofta pratar vi inte om att få till en bra livsstil där träning, bra mat och en sund vardag utan för mycket stress skulle ligga till grunden? Väldigt ofta. Hur enkelt är det? Inte så enkelt.

Många kan säga till mig ''ja men det är inga problem för dig, du tränar ju alltid och äter bra''. Till alla er vill jag säga nej. Jag har mina svackor när jag inte tycker träningen är så rolig, där mer dålig mat åker ner i magen än bra och där stressen är upp i halsen på mig. Däremot så har träningen alltid varit en del av mig enda sedan jag var liten vilket gör att jag har med mig det från grunden. Det är också någonting som jag märker av på kroppen om jag inte tränar. Jag mår inte alls lika bra när jag inte håller igång kroppen. Ni som aldrig har tränat har det som er grund och utgångsläge, klart det är skillnad.

Ofta säger vi att bra vanor ska vara som att borsta tänderna vilket är en bra liknelse till en rutin. Många ifrågasätter det dock då det ofta kan låta som att vi anser att det inte är så svårt. Att borsta tänderna är ju något som alla kan göra... PRECIS. Att ha sunda vanor är också något som ALLA kan ha. Det gäller att få hjälp på vägen med att få rätt verktyg, omge sig med positiva och stöttande personer och ha viljan själv att faktiskt vilja göra förändringen. Det kommer aldrig gå om det är någon annan som säger till dig att du måste förändra din livsstil. Förändringen kommer inifrån dig själv.

Hur får jag den sunda livsstilen att bli som att borsta tänderna då? Nedan ger jag några tips att börja med för att sedan stegra förändringarna och lägga på mer utmaning.

1. Beteende förändring ligger till grunden för att få en ny sund livsstil. Du kan hjälpa hjärnan genom att göra andra förändringar i vardagen. Ta en ny väg till jobbet. ändra din kvällsrutin, läs en bok som du inte tänkt läsa eller vad det kan vara. Om du vänjer hjärnan vid att göra förändringar så är det också lättare att göra den faktiska förändringen.

2. Ta en sak i taget. Det många gör är att köra allt eller inget. Det bästa du kan göra är att föra in vissa bra positiva sunda vanor, vänj dig vid dem och sedan kan du plocka bort några dåliga efterhand. På det sättet blir det en mjuk övergång och att byta livsstil behöver inte vara så dramatisk.

3. MÅL. Jag kan inte utrycka det nog men att ha ett mål är så otroligt viktigt. Att när du tar på dig en utmaning kunna se var du står när du är i mål. Du ska redan när du börjar förändra din livsstil leva i tankarna som att du är framme i mål. På det sättet är inte heller förändringarna som kommer lika stora.

4. Kom också ihåg att det är viktigt med delmål. Det är en stor del av var motivationen sitter. Belöningen behöver inte ha med livsstilsförändringen att göra. Det ska vara något du verkligen vill, något som du gillar att göra till exempel eller något du verkligen velat köpa. Belöna dig själv. Du kanske har tittat på en ny handväska, skriv upp det att när du klarat ditt mål så får du köpa din handväska. Sedan är det självklart bra att inte belöna sig med kakor eller pizza då det kan vara svårare att gå tillbaka till nya rutinerna igen.

5. Klapp på axeln. Var inte så hård mot dig själv. Du gör en livsstilsförändring, det är en stor grundförändring och att köra av vägen några gånger under tidens gång är inget som är konstigt. Vi kan inte lyckas hela tiden, ibland kan att misslyckas vara att lyckas. Du lär dig av varje bakslag. Det viktigaste är att ta hjälp från omgivningen och ta sig upp på vägen igen. Så tryck inte ned dig själv utan ställ dig framför spegeln och beröm dig själv. Hitta 5 saker som du gjorde bra varje dag innan du går och lägger dig.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229