Instagram @vickanrodjevi

Instagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjeviInstagram vickanrodjevi

Prenumerera

12 dagar till nya löften

Träning

För många personer så är det 12 dagar kvar att äta onyttigt, inte träna och ändå njuta av det för att den 1 januari så börjar ''det nya livet''. Så här fungerar i stort sett alla människor, sedan kan det dock variera inom vad det gäller. Många har träning men andra kanske har ett mål att börja träffa vänner mer, shoppa mindre, ställa mindre krav på sig själv eller vad som helst. Det är något skönt med att starta om på något sätt.

För mig handlar det om att få se tillbaka på året som varit, reflektera och sedan skriva en lista även saker som jag vill förändra på något sätt det kommande året. Saker som är för min skull, sådant som jag skulle må bättre av om jag faktiskt följde. Jag tror många gör precis som jag, vi människor har lättare att ta till oss en utmaning om vi har ett mål.

Jag tänker på en sak som kommer att stå på mångas lista. Börja träna.
Självklart är det här något som jag tycker är fantastiskt bra men det krävs en vilja inifrån att faktiskt vilja skapa sig en bättre livsstil för att kunna leva bättre och längre. Om man kan bocka av det så får ''börja träna'' stå kvar på listan.

Sedan måste man reflektera över hur ska jag börja träna? Ska jag signa upp mig på ett gymkort 1 januari för att det är det som alla gör när de tränar. För att få en hållbarhet i din träning så måste det vara varierande, tillgängligt och roligt. Om man kan se sig själv utföra en aktivitet som innehåller dessa tre så tycker jag att man ska välja den typen av träning. Det kanske inte är ett gym som är huvudfokuset från början utan man kanske börjar springa ute, spelar tennis, cyklar eller vad som helst. Att röra på sig på något sätt är bättre än inget. Jag förespråkar en hälsosam livsstil och sedan vad det innebär med aktiviteter är individuellt.

Är det trots allt gymmet som lockar? Kul. Bra då tycker jag vi tar en liten genomgång om gymmet. Det är en fantastisk miljö med väldigt mycket möjligheter och ett ställe där du kan få mycket härliga träningskompisar om man vill. Ett gym är ett perfekt ställe att stärka upp kroppen till dina vardagssysslor eller om du har en hobby du håller på med.

Det som många upplever när de börjar på gym är osäkerheten. Har du aldrig satt din fot på en träningsanläggning innan är det klart att man känner sig nervös. Det är som när du börjar i ett nytt lag eller har första dagen på jobbet. Men, här gäller det att verkligen utnyttja gymmets alla redskap som finns. 3 tips som ni borde följa om ni känner osäkerhet inför träning på gym.
1. Oftast pratar man med något när man köper kortet, se till att ställ så många frågor som möjligt, allt du undrar. Dessa personer är till för att du ska få så mycket information som möjligt.

2.Sedan brukar man få en gratis träff med en PT där du kan få genomgång i gymmet och av maskiner. Det här gör väldigt stor skillnad, helt plötsligt vet du hur det fungerar och var allting är placerat i gymmet. Se till att utnyttja den.

3. Är det så att du har svårt att veta vad du ska göra på gymmet, använd dig utav en PT. Dels kommer du att få känna trygghet men också kunna sätta upp mål och följa upp dem. Hela tiden se att du gör framsteg. Om vi som människor inte ser att saker och ting går framåt så väljer vi att ge upp. Det tjänar inget till . Därför är det viktigt att du får en bra start på din gymupplevelse.

4. Gruppträning. Detta är ett väldigt bra komplement till din vanliga gymträning. Testa olika pass med olika ledare. Här behöver du själv inte tänkta ut vad du ska göra utan här följer du med och kör på tills svetten sprutar. Detta är perfekt för er som känner att ni kanske inte trivs så bra bland de fria vikterna eller i en crossfit box där ni inte vet vad allting är. Men gör er inte för bekväma här, det är fortfarande viktigt att ni känner er trygga i gymmet och kan gå och träna utan att gå på pass.

Efter du nu har läst detta, reflektera över vad ditt ''börja träna'' innebär för dig. Vad är det du ska börja träna? Hur? Och var?

Om det så är gym eller inte som ni vill börja träna. Börja med vad som helst, en promenad är en perfekt start att börja träna för någon som aldrig brukar röra på sig. Det gäller att anpassa träningen till sig själv och inte gå ut för hårt i början. Vi har inte alla lika träningsstatus och går du ut för hårt kommer du sluta lika snabbt som du börja.

Tänk på detta när du sätter dina mål för nästa år. Sätt upp rimliga mål och som faktiskt är anpassade efter dig och ingen annan. Det är bara de mål som du vill uppnå innerst inne som du faktiskt kommer satsa på.

Det jag tycker är viktigast är att ni väljer en hälsosam livsstil. Hur klyschigt det än är att skriva ''börja träna'' som sitt nyårslöfte, gör det. Men sett det som ditt livs mål. Det är inget du ska sitta i slutet av 2017 och checka av och sedan välja bort. Det här är något som åren framöver inte ska behöva vara med på din nyårslista då det har blivit din livsstil istället. Det är den bästa investeringen som du kan göra för dig själv. För att du ska kunna gör allt det där roliga som du vill göra i livet är det viktigt att man underhåller kroppen så den kommer att orka med allt som väntar.

Ta hand om dig själv, sätt sig själv först och sätt mål som du kommer att må bra av i slutändan.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229