Pror

Det är en Bluebot, de är en Bluebot!" ropar några av barnen glädjande, "den kan man programmera!!" "får jag prova? Jag vet hur man gör!"



Barnens nyfikenhet och intresse väcks snabbt för den lilla blåa insektsliknande saken och de är ivriga att få komma igång att testa den. Flera av barnen känner igen Blueboten och vet vad det är för något. Tillsammans hjälps vi åt att förklara för alla kompisar vad det är för något som legat och pipt i vårt skåp. Ett av barnen som direkt visste vad det var jag tog ur skåpet beskriver för sina kompisar vad en Bluebot är såhär;

"blue är blå och bot är för att den är en robot, alltså bot! blåbot!"

Vi pratar om robotar och maskiner och barnen vet att roboten är en slags maskin eller mackapär. Vid tidigare tillfällen har vi pratat om att det är vi människor som styr maskiner och robotar genom att programmera dom med olika instruktioner. Innan Bluebot kom till oss har vi haft en igelkott som vi använt som robot, på vår spelplan har barnen analogt fått fundera kring instruktioner att ge igelkotten så att han kan ta sig från A till B.

Barnen reflekterar över årets saga "Promenad", i boken finns en karaktär som heter "Jenny" kanske är bluebotsen hennes? Hon gillar ju djur. Sedan funderar de vidare och kommer på att "Elmer" som har en mackapär hemma kanske är den som byggt Blueboten. Ett barn berättar att hen tycker att maskineriet i Blueboten liknar en speldosas maskineri. Vi har en speldosa som vi använder dagligen på förskolan, en analog maskin, som hon jämför med.

Vi har börjat me att lära känna Bluebot genom korta enkla programmeringar. Vi har pratat om riktning, läge, antal grader som hen snurrar om man ger kommandot höger/vänster. Vi smakar på begreppen kommando, sekvens o programmering. En enkel spelplan med olika färgade geometriska former har använts för att förflytta sig och klossar och kaplastavar används för att bygga olika banor.



När vi börjar programmera Blueboten ser vi att den inte alltid gör så som man trodde när man gav den instruktionerna. En sak som barnen snabbt lär sig är att man hela tiden får testköra sin programmering och sedan ser de vikten av att ställa tillbaka den på utgångsposition annars går den åt helt fel håll när man ska testköra. Något barn upptäcker att hen kan trycka in flera kommandon innan hen testkör. Andra väljer att pröva sig fram genom att ge ett kommando, testköra, lägga till kommando och testköra igen.


Varje barn får chans att själva pröva och lyckan är total när Bluebot gör så som man sagt till den att göra. Vi lär oss genom att testa. Alla är med, samarbetar och funderar, hjälper och stöttar varandra.

En liten film här nedan visar hur barnen genom lek, samarbete, diskussion och flera testkörningar samprogrammerar sina Bluebots. De inser i slutet av filmen att Bluebotsen ser ut att dansa. Tycker det är intressant hur fort de här små robotarna blir en del av deras lek och fantasi. Leken med Bluebots började med att bygga en bana, fortsatte med ett uppdrag att ta Bluebotsen till en kupa för bluebots där de kan äta blåbär och för att robotarna ska komma dit behöver de programmera Bluebotsen.



Nästa steg vi ska ta är en samarbetsövning - Bluebot-discodans, en aktivitet där vi samprogrammerar Bluebotsen. Det ska vara disccostämning i rummet så Bluebotsen lyser upp och musik som förhöjer upplevelsen.

QR-koder i undervisningen
Efter att lite motvilligt ha insett att geocaching aldrig kommer att bli min grej eftersom jag inte gillar att sticka in mina händer i mörka vrår (för många råttor i Malmö för att jag ska våga), slogs jag i sommarregnet av QR-kodernas dolda budskap och min hjärna började jobba för högtryck med att komma på intressanta sätt att använda dessa på i klassrummet! Det här är en snabbinsats på bloggen ska jag tillägga. Jag har absolut inte provat allt detta själv, men lägger in lite länkar på slutet som verkar bra om man vill läsa vidare fast det är sommarlov.

Vad är en QR-kod?

Du har säkert sett dem. Små kvadrater med svart-vita rutmönster som dyker upp här och var i staden - ofta i samband med reklam. QR-koden innehåller helt enkelt dold information, ungefär som en streckkod. I samband med reklam kan det till exempel vara ytterligare, eller utförligare information om varan eller erbjudandet. Dessa små informationsrutor kan man dock skapa själv och ladda med egen information!

Vad behöver man?

Du kan skapa koden med flera gratisprogram på nätet. Sedan kan du till exempel skriva ut dem på klistermärken eller vanligt papper, beroende på vad du ska ha den till. För att tolka QR-koder behöver du en smartphone (om vi ska tänka oss att vi ska vara mobila) med en kamera och en QR-app. Om du stöter på en kod, öppnar du din QR-app och med den tar du sedan en bild av koden som sedan tolkas åt dig.

Vad kan du använda dem till?

Böckerna i skolbiblioteket kan förses med QR-koder som ger en recension av boken, vilket kan vara behändigt för potentiella låntagare. Recensionerna skrivs naturligtvis av dina elever, som vips har fått en reell situation och mottagare att förhålla sig till.

Du vill kanske lära eleverna något om deras stads miljösatsningar för natur- eller samhällskunskapen? Spela in video eller ljud där du berättar och sätt upp QR-koder på väl valda ställen i närområdet. Eleverna kan sedan ta bilder för att visa att de varit där och svara på frågor som de skickar in till dig via SMS.

Sätt upp QR-koder där eleven måste använda omgivningen för att lösa en (matematisk?) gåta.

Låt elevera skriva en berättelse som tar med läsarna på en faktisk resa i staden. Berättelsen kan bestå av flera olika koder som "utspelar" sig på olika platser. De kan naturligtvis också få läsa utdrag ur en roman eller dikter som utspelar sig i den miljö där koden är placerad, vilket kan förhöja upplevelsen. Tänk att upptäcka Bellman på plats i Stockholm (för de som nu bor där!) I koden kan man till och med inkludera bilder som visar hur det såg ut när det begav sig.

Allt detta och mycket mer kan naturligtvis genomföras på engelska och andra moderna språk!

Nyttan?

Att få lämna klassrummet är aldrig fel, och något jag tänkt mycket på är den begränsade idrott och hälsa eleverna kommer att få med det nya gymnasiesystemet. Forskning har många gånger säkerställt det positiva sambandet mellan motion och god koncentrations- minnes och inlärningsförmåga. Det blir alla lärares ansvar att försöka främja goda motionsvanor och QR-koder kan sannerligen vara ett sätt att få ut ungdomarna på promenad!

Att se och höra saker på andra ställen än i klassrummet (som sällan är en fröjd för sinnena vad gäller inredning, färg och form) gör också att eleverna kan få en rikare upplevelse, vilket stärker engagemang och intresse.

Vem har smartphone?

Alla elever har inte smartphones, men tillräckligt många har faktiskt det är i alla fall min upplevelse. Elever kan skickas ut i par eller grupp där minst en elev har smartphone och apparna för att läsa QR finns i gratisversioner, men dessa får de naturligtvis ladda ner först.

När det gäller att skapa QR-koder behöver inte eleverna ha smartphone utan detta kan göras vid datorerna.

Adventskalender med QR-koder
På planeten har vi äntligen fått börja öppna våran fina kalender som vi har pysslat ihop tillsammans. Vi har QR-koder bakom varje pumla i våran fina gran. Vscannar av QR_koden dag för dag och får olika uppdrag för dagen. Barnen tycker det är väldigt roligt och längtar direkt till nästa dag då en ny lucka ska öppnas och ännu en kod scannas av och vi får uppdraget.

1a december var uppdraget att tända första ljuset och läsa julsagor. Detta gjorde vi på morgonsamlingen och passade även på att göra det undertiden barnen åt mellanmål, så himla mysigt! 2a december scannade vi QR-koden som visade att vi skulle pyssla. Vi gjorde väldigt fina inbjudningskort till öppethus/Pysseldagen som vi har den 15e december. Inbjudningskorten med info om dagen som barnen gjort kommer under nästa vecka då korten fått torka under helgen! Barnen längtar redan till måndag då vi får scanna en ny pumla.

Men först önskar vi er alla en riktigt bra och mysig helg från oss pedagoger!

Jag har länge gått på mål nu när jag läst själavårdkursen kurs grundkurs ett svar så lycklig men nu kom beskedet nu har jag kommit in på grundkurs två själavård.För han använda med det så kommer jag få rätt plats och få använda själva den för rätt sätt och det är det jag vill göra för att kunna hjälpa andra människor i min omgivning

Ikväll så har jag prata med Jenny och Daniel

Och nu ska jag sova zzzzzzz

Gillar

Nya inlägg

Mest lästa