fredag

Tyvärr är ohälsan och stressnivån hög hos många unga idag, framförallt hos unga tjejer, Det är ofta kopplat till alla de budskap som unga matas med dagligen om att inte duga som en är. De lever under press att se ut på ett visst sätt, att vara duktig i skolan, vara en god vän och bra partner och dotter. Det är många förväntningar som ska levas upp till, vilket i längden blir omöjligt. För att klara av all denna press krävs det en god självkänsla. Att välja bort en del förväntningar och istället våga fråga sig själv vad en själv vill. Och tycka om sig själv oavsett.

 

Självförtroendet är kopplat till att vi vet att vi klarar av saker eller att vi är bra på att till exempel utföra vissa uppdrag i vårt arbete. Vi känner oss säkra på det vi gör.

Självkänsla handlar mer om att vi vet att vi duger som vi är och att, oavsett vad som händer, ser vi alltid vårt eget värde som människa.

Ju mer du tycker om dig själv, desto mer tycker du om andra

Självkänsla innebär också att man har förmågan att bekräfta andra människor och se deras värde. Det skapar en positiv energi som leder till att den andre tänker detsamma om dig.
Självkänsla gör också att vi som individer på ett naturligt sätt kan framhäva oss själva på ett positivt sätt. Det betyder inte att man framhäver sig framför andra, på deras bekostnad. Tvärt om, så är det oftast personer som har god självkänsla som inte låter andra komma i kläm, utnyttjas eller mobbas. En person med bra självkänsla utstrålar positiv energi vilket gör att andra tycker om den personen mer.
Så då är frågan.

Hur man får bättre självkänsla?
Hur stärker man den?


Målsättningen kan handla om precis vad som helst, men det ska kännas att den tilltalar dig. Gör denna enkla övning så kommer du snabbt märka att allt i livet känns lättare; du börjar tycka om dig själv mer, din självkänsla ökar.

Var disciplinerad

Att disciplinerat göra de saker du satt som mål är viktigt, för disciplin skapar självkänsla och vise versa. Därför är det bra att börja med enklare målsättningar och gradvis öka ambitionen.
När du nått i mål med fler saker kan du höja ribban och utföra större utmaningar. Vår hjärna är programmerad att få oss att må bra när vi presterar. Den frigör endorfiner som är hjärnans lyckodrog.
Motsatsen sker också när vi inte gör något i livet eller struntar i de saker vi vet vi borde göra. Små steg är det som gäller. Du har tagit det första steget i rätt riktning nu genom att läsa detta.

Dina värderingar, ditt arbete – vem är du?

Människor som mår bra och har stark självkänsla lever som de lär. De har funderat över sina värderingar och vad de innerst inne tror på. De har analyserat vad de gör bra och har gjort bra hittills i livet.

Vad står du för? 

Stå upp för det du tror på och låt ingen trycka ner dig med glåpord och tillmälen. Ofta är det personer som själva inte mår bra som försöker använda härskatekniker för att lyfta fram sin åsikt eller få sin vilja igenom.
Vad skiljer dig från andra? Funderar över vad du gjort som är bra, vad är du duktig på, vad tycker du är roligt att göra? Här är dock viktigt att inte jämföra sig själv med andra när det kommer till saker vi inte kan påverka.
Vårt utseende och personliga drag är medfött och dessa saker är din styrka, även om det ibland kan vara svårt att se för stunden. Du ska heller inte jämföra vad andra gör bättre, utan fokusera istället på de saker du är bra på. Det finns många saker du är bra på, det kan bara ta lite tid att hitta dem. Fråga andra vad du gör bra, ge dem tid att svara.
En annan sak som tynger många utan att de reflekterar över det är deras jobb. Allt för många går dagligen till ett arbete de inte tycker och vantrivs med. Det skapar stress och gnager på självkänslan.

Tycker du om ditt arbete? Om inte kanske det är dags att titta på andra vägar. Vi har i vårt land fantastiska möjligheter att när som helst i livets skede sadla om och byta karriär. Det är ditt liv och du kan göra precis vad du vill.

Uppmärksamma andra i din omgivning

Studera andra människor omkring dig och ge dem beröm för vad de gör och få dem att känna sig värdefulla. Lyssna på dem, var där för dem och behandla dem som du själv vill bli behandlad. Det i sin tur kommer att leda till att de tycker om dig mer, finns där för dig, vilket kommer att öka din självkänsla och din uppfattning om ditt värde som människa.

1. Lev medvetet.
2. Självacceptans.
3. Ta personligt ansvar.
4. Var självbekräftande.
5. Lev målmedvetet/meningsfullt.
6. Personlig integritet

Varje kväll kan du skriva ner tre saker som varit bra med dig under dagen. Om du är en högpresterande person kan det lika gärna vara att du för en gång skull tog det lugnt och gjorde ingenting. Utgå från dig själv och ta med egenskaper som modig, generös, snäll, omtänksam. Många tror att de behöver vara modiga hela dagen för att kunna säga något bra om sig själva, men det räcker med en liten stund. Tänk så här: om du ställt till det i två minuter kan det kännas som en katastrof-dag, varför då inte göra två minuters bra saker till en kanondag?

Gillar

Kommentarer