Holla! Qué tal?

Igår fick jag också en puss av ett sjölejon! Tara heter sjölejonet, hon är mycket mindre än Chago men jag är lika glad ändå!

Igår kom Mattis familj hit till Puerto, de är här på semester :) Under dagen hälsade de på oss i parken och efteråt bjöd de oss på middag på vårt favoritpizzaställe. På lördag hämtar de upp oss med bil och så tar vi en dagstur till Teide, det ska bli kul!

Imorgon kommer Jimmy till parken och så tar vi en middag igen, det ska också bli trevligt!

Nu passar vi på att blogga lite medans vi väntar att internatet ska funka. Vi håller nämligen på att boka en ny valsafari till på söndag eftersom den förra blev inställd. Förhoppningsvis blir inte denna det! Vi blev ännu mer sugna på att åka nu för att Mattis familj sa att de hade sätt delfiner när de gick på strandpromenaden där de bor.

Nu är det snart middag och efter den har vi bokat en tennisbana så vi kan bli ännu tröttare än vad vi redan är ;)

/Victoria (och Mattis)

Hallå!

Idag har vi haft vår första dag på nya avdelningarna. Vi tyckte båda att det var roligt med variation och att få se nya saker var såklart intressant! Nu är alltså Jag (Victoria) på sjölejon och Mattis på delfin. Arbetsuppgifterna är som sagt väldigt lika varandra men avdelningarna ändå inte. Sjölejon verkar mycket mer avslappnat och det är mindre att hålla koll på, mycket av tiden går ut på att stå och vänta vilket jag inte gillar. Som praktikant kommer man dock mycket närmare djuren och får vara med på träning på ett annat sätt än på delfin, superkul med andra ord! Man måste sopa mer på delfin och hålla mer koll på besökare! Nu måste vi kila iväg till middag, Marta ropar!

Bilderna är från dagen då vi gick i parken!

/Victoria och Mattis

Igår var vi på karnevalen här i Puerto de la Cruz. Det var roligt att se alla häftiga dräkter och allt folk som hade samlats för att titta på det långa tåget som gick genom staden. Det pågick i flera timmar! En annan praktikant på delfin berättade att det är 100% frivilligt och att ingen får betalt för att ställa upp, vilket vi tycker är coolt! Vi köpte snygga kjolar och varsina tuppkamsperuker för att passa in! I slutet av tåget kunde vem som helst ansluta vilket vi gjorde en sväng innan vi irrade oss ner till stranden och sen vidare hem.

Idag skulle vi åkt på valsafari med Jimmy (vår lärare som är här på besök över sportlovet) men den blev tyvärr inställd vilket var jättetråkigt. Men vi hittar på något annat snart! Senare under dagen köpte vi med oss varsin take away pizza och stekte lite på stranden som uppladdning inför veckan som kommer.

Ha det bra!

Hej på er!

Nu har vi precis kommit hem och landat efter sista dagen den här veckan. Vi har båda trivts bra på våra avdelningar och det känns lite tråkigt att säga hejdå. Det kommer dock att bli spännande att byta avdelning och testa på något nytt! Vi skriver nedan några rader var om vad vi tyckte om avdelningarna.

Victoria
Det var riktig roligt att se hur djurvårdarna jobbar tillsammans och att få hänga på dem. Det roligaste var förstås att kolla på träning av delfinerna och se relationen mellan djur och tränare. Jobbet handlade förvånansvärt mycket om att ta emot besökare och jag tyckte att det var superkul! Nu blickar jag framåt mot sjölejonen och det ska nog gå bra, dessutom med lite insideinfo från Mattis!

Mattis
Jag har tyckt att denna veckan har varit sjukt rolig och jag har trivts jättebra med både djur och djurvårdare. Under veckans gång har jag fått chansen att se väldigt mycket träning av sjölejonen. Det är väldigt roligt att man kan se hur olika personligheter djuren har och hur tränarna anpassar träningen efter vilken individ de har framför sig. Något jag aldrig trodde att jag skulle få göra var att pussa den två meter långa sjölejonhanen Chago (han på bilden) på nosen! Det var verkligen en one in a lifetime moment! Nu blickar även jag framåt mot nästa vecka då delfin står på schemat och med lite insideinfo från Victoria ska det nog gå bra.

Många besökare i parken betyder också många nationaliteter och vi gör vårat bästa för att göra oss förstådda, roligast är när man briljerar med sin svenska inför de spanska djurvårdarna ;)

Nu tar vi helg!

/Victoria och Mattis

Idag efter jobbet unnade vi oss att bara sätta oss ner och njuta av den vackra utsikten här i Puerto de la Cruz.

Buenas noches!

Andra dagen på Loro Parque är nu avklarad och det tar som sagt på krafterna att jobba hela dagen. Jag håller som Victoria skrev igår till på sjölejonavdelningnen där jag större delen av dagen står som showvärd i arenan. Då är mitt jobb att se så trevlig ut jag bara kan och hjälpa och visa folk vart de ska ta vägen. Efter varje show städar jag arenan så att den är fräsch till nästa show. Emellan showerna kan man klämma in ett och annat vattentest för att se om värdena i poolvattnet är som det ska vara eller lägga i ordning fisk inför nästa tränings pass. De två första dagarna har varit jätteroliga och väldigt intensiva med mycket intryck. Efter jobbet såg vi oss omkring i Puerto de la Cruz innan vi gick hem. Nu laddar vi batterierna tills imorgon och hoppas på ännu en upplevelserik dag!

/Mattis

PS

Vi lägger in lite bilder från i söndags även fast de inte har med texten att göra ;)

Hola!

Idag har vi haft vår första dag. Vi tyckte båda att det var kul och att vi blev väl mottagna hos marina däggdjur! Dagen har varit upplevelserik med mycket nya intryck. Vi började båda två med att sopa gångar, skura poolkanter och förbereda inför show. Vi fick ganska direkt se på när de tränade delfinerna att hoppa upp på vågen, ta blodprov och annan medicinsk träning. Efter det fick vi dela på oss och Mattis hakade på sjöolejongänget och jag fortsatte på delfin. Där gick större delen av dagen åt att stå som showvärd och visa folk vart de skulle sitta och städa mellan varje gång. Jag fick också kolla lite på filtersystem och lära mig ta vattenprover. Det var spännande och roligt men vi var båda helt slut när vi kom hem!

/Victoria

Hej igen!

Nu är vi på plats. Vi kom fram klockan 01.30 svensk tid och fick då en kort guidning av Marta genom staden. Vårat boende är fint, har egna rum och delar badrum och en liten kyl. Den första, viktigaste regeln vi fick lära oss var att aldrig låsa NÅGRA dörrar i huset (dom kan gå i baklås). Vi är överlag väldigt nöjda med allt, vi får till och med tvårätters middag av en pensionerad kock (Martas man)! Vi var väldigt trötta efter den 12 timmar långa resan så vi gick och la oss ganska direkt när vi kommit fram.

Idag har vi utforskat Puerto de la Cruz. Vi började med en promenad ner mot Loro Parque och stannade en sväng på Lidl för att köpa frukost. Loro Parque var helt fantastiskt! De hade så fina arrangemang och lösningar på anläggningarna, allt såg så naturligt ut. Vi hann med att se alla shower och alla anläggningar med djur, vi gillade speciellt sjölejonshowen och rekommenderar den starkt! Vi har tagit massvis med bilder och videor som kommer upp så fort vi får tillgång till bra wifi!
Efter Loro Parque tog vi en promenad ner till stranden där vi byggde ett fint stentorn bland alla de andra och såg oss omkring lite extra innan vi gick hem till middagen.

Vi hörs snart igen!

/Victoria och Mattis :)

Hej och välkomna till vår blogg!

Här kommer ni kunna följa oss på våran praktik på Loro Parque och våra andra äventyr.

Nu sitter vi på flygplatsen i Skavsta och väntar på att få boarda flyget. Det börjar bra med en försening på 30 minuter men det ska inte spela någon roll för våran ankomst tid till vårat slutmål som är Puerto de la cruz. Annars så går det fint, vi ska bara ta död på lite tid ;) Vi ser fram emot att komma fram och få en god natts sömn inför besöket på parken imorgon. Vi ska göra vårt bästa för att hålla bloggen uppdaterad och förhoppningsvis ta mycket bilder.

Kika gärna in igen imorgon kväll så kanske vi har uppdaterat då!