''Du är inkompetent och kan inte ditt jobb''

Som ni vet så jobbar jag inom service och har gjort det i över 2 års tid nu och något som jag tänker mycket på i jobbet och något som jag upplevt allt för många gånger är behandlingen av service personal. Det kan vara allt från blickar till kommentar till rent ut sagt förjävliga glåpord som kastas till höger och vänster. Allt för många gånger har jag och mina kollegor på olika ställen blivit utsätta för förnedring, sexualisering och hotfulla människor.

Exempel:

Jag och min manliga androgyna kollega står i kassan, in kommer en gubbe på 60+ ''Men vilka fina flickor det står här i butiken, hit måste jag komma oftare''

Jag lämnar ut glasögon till en 50+ gubbe ''Får man med dig hem med glasögonen?'' Hans stackars fru stod med och skämdes.

Min kollega tar emot en 70+ ''Åh vilka fina läderbyxor, får man känna?''

JAG FÖRSTÅR INTE VARFÖR MÄN TROR ATT DE HAR RÄTTEN ATT SÄGA SÅDANA SAKER?! Jag blir så arg och förbannad, dessutom måste man vara trevlig tillbaka även fast de beter sig som as. För ''kunden har alltid rätt'', det är det dummaste någon har kommit på tror jag och det var säkert en medelåldersman som sa det först.

Sen har vi dom kunderna som inte har förståelse för att saker kan ta tid och att det ibland blir fel om man måste göra om, jag förstår att man kan bli irriterad och frustrerad över att få vänta ett par extra dagar men det är som att folk glömmer bort att det är människor som står där bakom disken.

Exempel:

Jag hade jobbat i 3 månader och skulle lämna ut ett par glasögon till en kund, kunden får glasögonen och tycker inte att det känns bra och jag försöker bäst jag kan med mina tre månader i ryggen att förklara att det kan ta tid med invänjning av ny styrka osv. Men det vill inte den här damen lyssna på utan hon kastar glasögonen på mig och skriker i den fulla butiken ''DU ÄR INKOMPETENT OCH KAN INTE DITT JOBB, JAG TÄNKER INTE BETALA FÖR DET HÄR'' och stormar ut.

Människan mailar sedan huvudkontoret och säger att jag har varit otrevlig och att personalen i min butik inte är service inriktade alls och kräver ersättning. Vilket hon får....

Det är det som är så tråkigt också, de kunderna som är trevliga och förstående får betala fullpris trotsförseningar och liknande. Men de kunderna som är motbjudande och otrevliga från start till slut får kompensering och gratis grejer för att de ska bli nöjda.

Jag älskar mitt jobb men jag hatar det så fruktansvärt mycket. Tack för mig.

Gillar

Kommentarer

sarahlinnsliv
sarahlinnsliv,

Så segt med tråkigt bemötande det kan göra så skillnad, men inom service yrket är det viktigt att aldrig någonsin ta det personligt 😊

nouw.com/sarahlinnsliv
vanessawulfing
vanessawulfing,

Verkligen! Det är dock något som har tagit tid att lära sig för mig... Nu mera rinner allt av, förr var det inte lika lätt tyvärr 😊

nouw.com/vanessawulfing
Johannna
Johannna,

Jag jobbar också inom service och herregud vad jag känner igen mig, helt sjukt vad man får utstå bara för att människor tror de kan säga vad som helst

nouw.com/johannna
vanessawulfing
vanessawulfing,

Det är så hemskt att det ska behöva vara så...

nouw.com/vanessawulfing
Beccassida
Beccassida,