vardag

Hej saknade<3
Idag är det fredag whiii. Hänger i baren där jag nu jobbar (cafe/bar). Har tydligen varit inbrott här för någon dag sedan så obehagligt, så nu är det finito med kontanter. Iallafall så har fettisdagen varit och kan vi prata om hur underskattade semlor är?. Jag älskar semlor,så gott, och jag älskar alla dessa nya typer av semlor som nachos, wrap, croissant, vegansk etc.

Sen har vi valentine’s day. En underbar dag egentligen men som har blivit allt för fokuserad på en viss typ av kärlek. Jag tycker den här dagen bör vara för alla. Kärlek till vänner, familj och till allt. Bara att sprida kärlek till alla. Tycker att detta borde uppmärksammas bättre. Tycker inte någon ska behöva sitta och ha ångest över att vara singel på alla hjärtans dag utan istället glädje sig åt andra och åt sig själv att man har så fina människor i sin omgivning.

Har också testat yoga på en professionell studio för första gången, jätte kul faktiskt. Jag har nämligen fått klippkort på yogayama här på Östermalm så där går jag nu. Har testat på ett pass en så länge men känner mig otroligt taggad på flera. Det var också så skönt att efter yogan stanna kvar och basta (dem har nämligen ångbastu) så det bli lite spa efteråt. Men när jag kom ut från bastun var det helt tomt så antar att klockan blivit ganska mycket då, men härligt iaf. Sen blev det en kall promenad hem.

Känner mig också otroligt taggad på att börja träna mer. Tränar nu ca 3 ggr i veckan men skulle lätta önska att jag kom iväg varje dag. Vill också testa på sådan där riktigt tuff cirkelträning/crossfit eller kanske någon slags kampsport igen. Vi får se.

Skolan rullar på som vanligt (säger jag alltid, haha) men händer seriös inget speciellt förutom läxor, presentationer. Vill inte tråka ut er mer haha. Aja ha en underbar helg och njuuut av varje sekund. Vi hörs.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

vardag, tips!??

Godeftermiddag käraste ni. Idag startade jag dagen på bästa möjliga sätt med ett frukost event hos stories på biblioteksgatan. Där det bjöds på ”une petite breakfast” och croissanter. Sedan fick man kika på deras nya pyjamas kollektion och få välja bland läppstift i olika färger. Det var mysigt men miste mysigt var det att gå upp 06.30 och promenera genom stan haha men så mysigt ändå. Verkligen fint väder idag.
Sen var det raken vägen till skolan och ha typ två lektioner och sedan sluta. Dagen går så himla snabbt det är helt galet. Nu funderar jag på om jag ska ta det lugnt hemma och plugga franska verb och etc eller gå på powerwalk eller promenera till stan och shoppa eller gå och träna på gymmet eller följa med min familj och träna kampfys/crossfit med en annan familj.

För mycket val och för lite tid haha. Vi får se.
Nu ska jag iaf passa på att njuta av vintersolen och drömma mig bort till sommaren i ety varmt land hejdå.

Likes

Comments

vardag

Hej sötaste! nu är klockan snart elva och vi har strax samhällskunskap innan vi slutar och får helg. Har inte skrivit så ofta nu men det beror helt enkelt på att inget särskilt har hänt eller något som jag har gjort. Men jag är iaf taggade för helg och fredag även om det innebär jobb och plugg. Hur som helst älskar vårt cafe i skolan jag går på det är inte riktigt ett vanligt skolcafe som man tänker på utan dem har så mycket gott ganska dyrt men aja, dem har riktig barista cafe maskin och så jag trivs haha. Dock inte så ekonomiskt bra men aja, man hinner ändå inte ditt så ofta så när man har tid får man passa på.


Nu ska jag iaf återigen njuta av en väl förtjänad helg. Vi får se vad som händer lovar att uppdatera bloggen lite bättre nu. Ska snart till jobbet och kanske hinner publicera något där om det inte är så mycket folk, brukar vara ganska lugnt på fredagar. Njut av helgen nu det är vi alla värda.

Kram

Likes

Comments

Idag ställer vi oss inför problem som vi aldrig haft tidigare i och med teknikens framsteg rör barn idag för lite på sig. Vi måste agera och sluta titta på, vår generation riskerar dö i

förtid och bli alldeles för lata. Genom att börja röra på oss mer kan vi bli smartare, leva längre och bli lyckliga, varför vänta?. En bra början till att börja röra på oss mer är att införskaffa flera idrottstimmar i skolan.


Att införa mera idrott gynnar skolan, individen, familjen och omgivningen. Studier har visat att barn som rör på sig minst 3 gånger i veckan tenderar att fokusera bättre, bli mera mottagliga för information och minnas saker bättre. Om du trodde idrott bara hade kortsiktiga positiva resultat kan du glädja dig åt att du har fel, motion i viss utsträckning kan förebygga sjukdomar och psykisk ohälsa som allt fler drabbas av. Till exempel kan läkare nu skriva ut motion till patienter som är sjuka.


Mitt förslag är att vända den negativa utvecklingen som leder till en generation som är slö. Genom mitt förslag får vi många fördelar tillbaka t.ex vi samarbetar bättre blir mera kreativa samt bättre problemlösare, vi skapar en gemenskap och bli lyckligare. Och hur skapar vi en sådan generation, svaret är kort och enkelt - träning. Min ide är att vi ska ha flera idrottstimmar framförallt till en början bland låg och mellanstadieelever som nu ska få morgonpuls på schemat och dessutom får man även alla bra egenskaper träning för med sig som jag nämnde tidigare.


Ett exempel på en skola som har infört detta är Esbo skolan som redan upplevt positiva resultat i skolan och bland eleverna. Ett annat exempel är Bunkefloprojektet där man införde obligatorisk idrott dagligen som ledde till bättre resultat på nationella bland annat. Nu är det dags att vända Pisa undersökningen och rädda framtidens generation.


Men det finns fortfarande dem som inte är övertygade och tänker att det är bättre att ha flera mattetimmar istället eller ha kortare dagar och sovmorgon. Men mitt svar till er är att vi blir mera effektiva och pluggar snabbare när vi tränar mer, du behöver t.ex inte plugga lika mycket på glosor eftersom du minns bättre vid ökad kondition. Men å andra sidan kanske skolan kan minska på lektionstiden då vi blir mer effektivare vid träning och hinner lära oss lika mycket som om vi skulle ha längre lektioner. Det blir också lugnare på lektionstid eftersom barnen sprungit av sitt överskott av energi och att lärarna inte behöver ta så mycket tid till att säga till elever eller starta lektionen på ett lugnt sätt.


En av de viktigaste förmågorna man för med sig är att barnen för bättre exekutiv funktion vilket innebär att barn blir bättre på att förstå samband mellan orsak och verkan dem blir bättre på att planera, skapa struktur i vardagen, motivera sig själv till handlingar, fördela uppmärksamhet och värdera sina egna handlingar. Egenskaper som är väldigt viktiga i mer eller mindre alla situationer i livet idag.


En investering i idrott i skolan skulle om man räknade på det skulle ge tillbaka hela 38 000kr till skolan i form av ökad produktivitet från bättre utbildning och lägre sjukvårdskostnader redan 10 000 efter det att eleverna lämnat grundskolan. Visar en studie från Bunktelprojektet.


Med detta sagt måste vi agera, det finns ingen tid att vänta vi måste rädda vår generation och anpassa den till vårt stillasittande samhälle.


Kram/Valentina 

(Ej min bild, från google)

Likes

Comments

vardag

Hej på er. Känns verkligen som att det är den tiden på året då det händer absolut ingenting och allt står still. Vädret är grått och det är en dag som verkligen skulle kunna klassas som normal fast vad är egentligen normal?. Känner mig inte alls inspirerad och jätteuttåkad så om du undrar vad jag har för mig kan jag inget annat än att svara plugg och filmtittande. Allt känns bara så meningslöst, hatar sådana här stunder när allt känns trist. Aja brukar sällan vara så negativ på min blogg men känner att jag måste få ut mina känslor någonstans. Vet typ inte ens om jag är glad eller ledsen eller sur. Känner mig bara tom och trist nu. Det ända jag kan säga att jag tänker på är plugg nu och vad jag ska äta till lunch så tråkigt. Men å andra sidan kanske det är bra ett tecken på att jag alltid har så mycket planerat hela tiden. Tror det är bra för mig att ta det lugnt så här så att kroppen kan återhämta sig och sen ta tag i en proppad vecka. Har ni några bra tips på vad man ska göra när man är uttråkad till döds och vädret suger, kommentera gärna. Hoppas ni iaf har en fin dag.

VI hörs framöver kramis.

Likes

Comments

Hej på er,
Nu har jag slutat skolan och hamnat på jobbet och sitter och äter en delicato, hihi, är ju ändå fredag och helg. Så skönt!. Har nog inte riktigt några planer denna helg vilket är skönt men något kul händer ju alltid så vi får se.

Här komme iaf lite gamla bilder från min story på instagram. En från Eskilstuna, några pluggfikor med vänner och godaste jucie hos Joe (förkylningskuren) eftersom jag nu varit sjuk nu fram och tillbaka sen i somras. Det är faktiskt helt sjuk har varit snuvig så länge jag kan minnas nu typ haha.

Vad tycker ni om det senaste inläggen? Kommentera gärna! Jag blir inte sur av kritik.

Hur som helst vi hörs med ett mer strukturerat inlägg senare.

Likes

Comments

Godmorgon! Nu sitter jag på bussen påväg till skolan och lyssnar på en på en podcast om atombomber tydligen. Idag slutar vi relativ tidigt och jag ska kanske åka ned till stan och plugga på något cafe med några vänner (vi har ganska mycket plugg till nästa vecka). Sen blir det kanske träning.

(Några timmar senare, efter skolan)

Hej nu har jag suttit och pluggat på världens finaste cafe med en av mina kära vänner från klassen. Cafet heter typ gretas och tillhör haymarket på Hötorget, så fint vintage och art deco vibe. Känns som ett riktigt klassiskt och snyggt hotell också. Så vi pluggade och snackade skit i några timmar sen tog jag bussen hem. Nu om jag hinner blir det yoga.

Imorgon är det fredag hörni! Så skönt den a vecka gick typ så snabbt när man tänker tillbaka. Vi slutar typ vid halv ett imorgon så det är skönt. Fast jobbar till halv tio så inte lika kul men aja.

Hoppas ni får en magisk torsdag så hörs vi på fredag (imorgon)
Puss och kram

Likes

Comments

tips!??

Gokväll på er (eller vad ska man säga). Måste följa mitt Nouw schema nu med ett inlägg varje dag. Tror det kan bli en liten utmaning känner att jag redan börjar avvika från schemat, inte bra. Men hur som helst ska snart gå och lägga mig för har ju faktiskt oundviklig skola imorgon haha. Nej men så ska man inte tänka!, lyssnade faktiskt på en podcast imorse om hur glädje är något man bestämmer sig om. Att man kan vända saker att bli positiva och saker som känns jobbigt till lärdomar och utmaningar istället, kände redan då hur bättre och mera glädjefylld jag blev. Glädje är något som vi kan välja själva hur mycket vi vill ha, det är bara att ändra tankesätt.Tillexempel är glaset halvtomt eller halvfullt?.

Men eftersom jag snart ska gå och lägga mig vill jag dela med mig utav tips för att sova bättre, här kommer dem.

Tips 1. Lyssna på avslappningsmusik eller gör Mindfulness/yoga i ett mörkt rum.

Tips 2.Ställd dig upp och rulla ned ryggen och huvudet så du är ”uppochner” i några sekunder (jag känner mig iaf tröttare då haha)

Tips 3. Lägg benen mot en väg så nära du kan komma och håll benen raka i cirka 5 minuter (så bra tips, läste det på ett mjölkpaket när jag var liten, funkar lika bra mu)

Tips 4. Sovmusik (finns album på Spotify)

Tips 5. Drick kamomill eller annat sovagott te

Tips 6. Ha ett glad vatten bredvid dig

Tips 7. Försök ha ett svalt rum och nybäddat, ta också en varm dusch innan.

Tips 8. Lägg bort telefonen och använd den inte max en halvtimme innan du ska sova. Jag bryter jämnt den regeln, nu till och med haha.

Tips 9. Om du vaknar mitt i natten ta ett glas mjölk (brukar konstigt nog hjälpa).

Tips 10. Läs en bok och helst något tråkigt eller tänk på något som får dig att känna dig trött.

Med detta sagt godnatt på er och hoppas ni får en fin sömn. Blev trött av att bara tänka på alla tipsen. Vi hörs imorgon.

Likes

Comments

Hej finaste har varit dålig på att uppdatera på senaste. Men har haft dåligt internet hemma så har varit svårt att lägga ut något. Men då slår vi till med två inlägg på en dag istället. Nu är jag som vanligt på mitt cafe där jag jobbar varje onsdag och fredag. Idag var en ganska ”chill” dag då jag började skolan vid 12 så man hinner äta brunch sova ut och typ träna (om man orkar (inte jag)). Sen har vi bara två lektioner vilket är skönt, idrott och franska.

Ett stort tips är att om du inte redan har jobb sök isåfall (extrajobb).Man får så himla många bra förkunskaper genom att ta sitt första steg ut på arbetsmarknaden och så får du kontakter och referenser vilket är jätte bra för ditt CV sen när du vill söka vidare jobb. Så otroligt lärorikt samt att du tjänar lite extra fickpengar.

Godkväll på er iaf. Snart är det helg!



Likes

Comments

Hej på er, nu är det måndag igen och skolan har kickat igång som vanligt. Nu har vi på direkten börjar få läxor och inlämningar och förberedelser, presentationer, you name it!.. Så det är ganska mycket nu men tiden går så fort också hörni.

Vill börja testa yoga på yogayama där jag fick presentkort i julklapp (om jag inte berättat det). Låter så härligt tror det är precis vad jag behöver i en stressig vardag och en bra komplettering till den vanliga träningen.

Nu när skolan och jobb dragit igång är det lätt att man stressar upp sig i onödan och detta kan synas på huden (iaf min hehe). Så därför tänkte jag att det skulle vara perfekt om jag kunde dela med mig utav några tips för fräschare hy och ett naturligt glow.

1. Undvik vitt-socker, tror inte jag behöver säga mera men flera studier har visat på att socker är en utav de största bovarna i hudvården!. Ät din lyster med grönsaker/frukter, nötter etc.

2. Exfoliera huden, koka upp lite vatten och ånga ansiktet som på salong. Använd sedan en scrub (helst inte korn om du har känslig hy). Försök hitta något med enzymer eller Aha-syra.

3. Spf. VI skyddar huden allt för lite mot farlig UV-strålning och andra avgaser och föroreningar. Se till att din hud får skydd även på vintern!.

4. Håll rent, byt örngott, peta inte i ansiktet och håll inte telefonen vid ansiktet, det samlas så mycket smuts som kan täppa igen porerna. Glöm inte tvätta smink borstarna (om du använder) minst en gång i veckan för att hålla din hud ren och dig.

5. Sist men inte minst koppla av och se till att få tillräckligt med skönhetssömn det är då kroppen lagrar minne och reparerar sig själv.


Med det sagt godnatt på er<3

Likes

Comments

Presentation picture
valentinananni
Valentina Nanni