Steg 1 - Maten

För mig är det första steget på min resa att börja få ordning på ätandet. Jag vet av erfarenhet att det inte fungerar (för mig) att både ta tag i maten och börja träna som en tok på en och samma gång, då blir det bara pannkaka av alltihop 😊.

Jag kommer att fortsätta med Viktväktarna, det vill säga registrera SmartPoints via deras app, som jag har i telefonen. Smidigt och nära till hands, var jag än befinner mig. Eftersom jag inte har möjlighet att komma iväg på möten är det både billigare och väldigt enkelt att vara Online-medlem just nu. Viktväktarnas aktuella program, ”Flex” är väldigt enkelt och lätt, men jag har ännu inte bestämt mig för om det verkligen passar mig. Kanske, kanske är det så att det ger mig lite FÖR stor frihet? Med ”Flex” är nämligen en hel del ”rena” och hälsosamma livsmedel fria (har 0 SmartPoints värde), vilket gör att man kan äta så mycket man vill av dessa tills man är mätt och belåten. Här kommer balansen in igen 😊. Det dagliga antalet SmartPoints har minskats något till förmån för detta, men det är egentligen inte särskilt svårt att äta sig mätt på 0-pointsmat både till frukost lunch och middag. Väljer man en sås man måste räkna eller kanske avokado som grönsak, dras detta från dina dagliga points. Problemet för mig med detta att när jag sitter där på kvällen efter middagen och inser att jag har 15-17 SP (SmartPoints) kvar, så blir det lätt att jag tycker att jag kan äta både chips och ta ett glas vin eller två, för jag har ju faktiskt utrymme för det i min ”budget”. Kanske en liten chokladbit också om det faller sig så. Även om jag har vägt och noterat alla 0-points livsmedel under dagen och även väger både snacks och vin så det inte blir mer än vad jag ”får” äta, så blir det inte så himla bra att först äta ordentligt med (förvisso) bra mat och sen spendera nästan hela den dagliga SmartPoints-potten på saker som inte tillför kroppen särskilt mycket nyttigt. Detta kan ju också vara en av anledningarna att det gått lite långsammare med viktminskningen det senaste halvåret. Eller vänta, jag hade ju till och med gått upp i vikt... Fast det är definitivt inte viktväktarnas fel 😊.

Så det kommer åter tillbaka till det där med balansen.

Jag fortsätter med FLEX men har samtidigt börjat registrera allt jag äter i appen MyFitnessPal, för att se lite hur jag ligger kalorimässigt. För även om ett livsmedel har 0 SP så betyder det ju inte att det inte innehåller några kalorier. Det betyder bara att det är ett livsmedel som är relativt svårt att äta så mycket av att det gör att Du får i dig förmycket kalorier. Du får äta ganska många kycklingfiléer – nästan 4 stycken á 125 g - (ca 105 kcal/100 g) för samma kalorimängd det är i 100 gram dillchips (523 kcal/100 g). I min värld är det ganska mycket lättare att smälla i sig 100 g chips än 4 hela kycklingfiléer på ett bräde.

Med MyFitnessPal har jag räknat ut att jag, för att gå ner ca 0,8 kg i veckan, ska äta 1 440 kcal per dag. Så jag tänker att om jag registerar på båda ställen och får ungefär liknande resultat så borde det vara ok. Kontrollfreaket har talat!

Just nu har jag flera olika inspirationskällor som jag följer, på Instagram, på Facebook och via olika webbsidor, bland annat Louse Hafdell (”Antligensockerfri”på Instagram och www.louisehafdell.se) och Mikaela Möller (”mollermikaela” på Instagram och www.mikaelamoller.com). Båda dessa är härliga exempel på starka kvinnor som har tagit tag i och vänt på sina livssituationer, på lite olika sätt. Jag suger åt mig det som passar mig hos dem båda.
Louise har kämpat mot sockermonstret och lyckats tämja det sen ganska lång tid tillbaka, och reser just nu runt och föreläser på olika ställen i Sverige. Den 28 augusti är hon här i Stockholm och jag har precis bokat min biljett för att gå och lyssna och inspireras av hennes sprudlande energi.
Mikaela har tagit fram en egen kost- och träningsplan som hon använt för att väldigt framgångsrikt gå ner i vikt och hitta tillbaka till hälsa och välmående. Hennes förändring är slående, inte minst på det sätt man ser livsglädjen stråla i hennes blick!

Jag fokuserar, som sagt, till att börja med på kosten, samt på att försöka gå så mycket som möjligt under dagen. Jag har ett kontorsjobb men lyckas oftast ändå nå upp till mellan 10-12 000 steg, vilket för mig är minimum. Med hjälp av min Apple Watch är jag inte beroende av vare sig separat pulsband eller stegräknare, vilket känns skönt. Den mäter även eventuell träning, samt hjärtslag, jag har bland annat tänkt att jag ska försöka mäta min vilopuls inom kort för att få ett värde att relatera till framgent under min hälsoresa. Detta utöver vikt, mått, BMI och allmäntillståndet såklart!

  • Nära Södermalm, Stockholm

Gillar