Löprunda vid havet

Träning

I morse tog jag mig upp för en löprunda vid havet. Visserligen världens motvind på tillbakavägen, men ändå bästa starten på dagen! Tror jag har blivit inspirerad av ”Hjärnstark”, boken jag läser just nu som handlar om hur träning påverkar vår förmåga att hantera stress, ångest och oro. Träning har också visat sig vara effektiv mot ADHD.

Författaren Anders Hansen skriver bland annat om ”Träningsdosen mot stress och oro”, alltså hur man ska träna för att dämpa stress och oro/ångest. Självklart går det inte att ta fram ett universalt recept som funkar för alla, men baserat på forskning har man ändå kunnat ta fram några konkreta tips och råd:

  • Konditionsträning fungerar bättre mot stress jämfört med styrketräning
  • Försök att träna minst 20 minuter per tillfälle, gärna 30-45 minuter om du orkar
  • Effekten mot stress och oro kommer att öka efterhand (detta beror bland annat på att det tar tid innan hippocampus och frontalloben, två av stressbromsarna i hjärnan, stärks), så försök att göra träningen till en vana
  • Det rekommenderas att få upp pulsen rejält 2-3 gånger i veckan. Då lär du din kropp att ökad puls inte innebär fara utan istället leder till något positivt
  • Ta ut dig riktigt hårt någon gång i veckan genom till exempel någon form av intervallträning (ta det dock försiktigt i början och vänj kroppen och hjärnan successivt)
  • Om du av någon anledning inte kan springa/cykla/köra annan typ av konditionsträning, gå promenader. Det har också visat sig ha viss ångestdämpande effekt, dock är effekten inte lika stor som vid mer pulshöjande träning

Så, efter att ha läst ungefär halva boken bestämde jag mig för att köra igång lite mer ordentligt med löpningen, och åh vad härligt det är <3

Jag kan verkligen rekommendera att läsa boken, tycker den inspirerar till regelbunden träning inte bara för att få en snygg kropp, utan också för att få en starkare hjärna!

Stor kram!

Följ mig gärna på instagram här

Gillar

Kommentarer