Ibland hinner man inte med allt - och det är OKEJ ❥

Tankar

Jag får ofta frågan hur jag får ihop livet med ett jobb som kräver mer än 40h per vecka, yogan, övrig träning, umgås med vänner och familj etc etc. Listan kan göras lång och ibland känns det som att livet blir en enda lång att-göra-lista. Så vill i alla fall jag inte ha det. Svaret på frågan hur jag får ihop allting är väl helt enkelt att det gör jag inte.

Jag jobbar mycket med mig själv inom det här området. Att acceptera att jag inte alltid hinner med alla projekt, planer och middagar jag bokat in. Att jag ibland inte hinner yoga 1,5h varje dag. Att jag ibland inte hinner laga mat, matlådor OCH vara en trevlig människa. Det är okej.

Vi är alla olika, vi har alla olika behov och mår bra av olika saker. Så det är ingen idé att jämföra sig med kollegan som minsann verkar hinna allt det där du skulle vilja hinna med. Vad vi ser är sällan hela sanningen. Vad som på ytan verkar vara perfekt behöver inte alls vara det. Du kan inte jämföra ditt liv med någon annans, för DU är inte någon annan.

Prestations-princessan dyker upp med jämna mellanrum och får mig på villovägar, innerst inne vet jag att jag bara kan göra mitt bästa. Nedan kommer några av mina tips på hur jag brukar göra när det blir "för mycket" av allt. Hur hanterar du stress i vardagen?

Tips på tekniker att testa när att-göra-listan känns för lång och hjärnan känns sprängfylld med information:

- Om du är på jobbet; gå in på toaletten, blunda och ta fem djupa andetag. Fäll sedan överkroppen framåt och ta tag om motsatt armbåge (inte så fräscht att sätta ner handflatorna på toalettgolvet, hehe), gunga lite sida till sida. Låt huvudet dras ner mot marken med gravitationens hjälp samtidigt som du slappnar av i nacke och axlar.

- Skriv ner alla saker du måste göra och prioritera sedan mellan dem. Kanske har du 10 saker på listan, men bara två som du egentligen måste göra idag. Gör dessa två saker och känn dig NÖJD.

- Gör saker du får energi av och prioritera bort sådant som tar energi. Ibland är det okej att avboka/tacka nej.

- Sänk kraven på att du måste vara den perfekta flickvännen/pojkvännen, laga mat varje dag, träna varje dag etc. Du måste INGENTING.

- Ställ dig på yogamattan och rör dig kravlöst så som din kropp vill röra sig just nu

- Snöra på dig löparskorna och dra ut på en löptur. Läs mitt tidigare inlägg om löpträning och stress här.

- Sätt på din favoritlåt och dansa helt fritt till musiken, jag lovar - det hjälper!

- Lite är bättre än ingenting. Ofta tänker jag att om jag inte hinner springa en mil så är det inte lönt att gå ut och springa över huvud taget. Hinner jag inte yoga 90 minuter så känns det inte som att det ger något etc. Det kunde ju inte bli mer fel. Det är mycket bättre att få till bra rutiner och vanor 15-30 minuter per dag än att inte göra någonting sex dagar i veckan för att sedan den sjunde dagen springa ett halvmarathon.


Hoppas du har en fin kväll, DU är tillräcklig <3

Instagram: unwindbyjulia

  • Tankar

Gillar

Kommentarer

Emma,
Så många bra tips vännen <3<3
emmamelins.se
unwindbyjulia
unwindbyjulia,
Tack hjärtis! <3
nouw.com/unwindbyjulia