Ibland hinner man inte med allt - och det är OKEJ ❥

Tankar

Jag får ofta frågan hur jag får ihop livet med ett jobb som kräver mer än 40h per vecka, yogan, övrig träning, umgås med vänner och familj etc etc. Listan kan göras lång och ibland känns det som att livet blir en enda lång att-göra-lista. Så vill i alla fall jag inte ha det. Svaret på frågan hur jag får ihop allting är väl helt enkelt att det gör jag inte.

Jag jobbar mycket med mig själv inom det här området. Att acceptera att jag inte alltid hinner med alla projekt, planer och middagar jag bokat in. Att jag ibland inte hinner yoga 1,5h varje dag. Att jag ibland inte hinner laga mat, matlådor OCH vara en trevlig människa. Det är okej.

Vi är alla olika, vi har alla olika behov och mår bra av olika saker. Så det är ingen idé att jämföra sig med kollegan som minsann verkar hinna allt det där du skulle vilja hinna med. Vad vi ser är sällan hela sanningen. Vad som på ytan verkar vara perfekt behöver inte alls vara det. Du kan inte jämföra ditt liv med någon annans, för DU är inte någon annan.

Prestations-princessan dyker upp med jämna mellanrum och får mig på villovägar, innerst inne vet jag att jag bara kan göra mitt bästa. Nedan kommer några av mina tips på hur jag brukar göra när det blir "för mycket" av allt. Hur hanterar du stress i vardagen?

Tips på tekniker att testa när att-göra-listan känns för lång och hjärnan känns sprängfylld med information:

- Om du är på jobbet; gå in på toaletten, blunda och ta fem djupa andetag. Fäll sedan överkroppen framåt och ta tag om motsatt armbåge (inte så fräscht att sätta ner handflatorna på toalettgolvet, hehe), gunga lite sida till sida. Låt huvudet dras ner mot marken med gravitationens hjälp samtidigt som du slappnar av i nacke och axlar.

- Skriv ner alla saker du måste göra och prioritera sedan mellan dem. Kanske har du 10 saker på listan, men bara två som du egentligen måste göra idag. Gör dessa två saker och känn dig NÖJD.

- Gör saker du får energi av och prioritera bort sådant som tar energi. Ibland är det okej att avboka/tacka nej.

- Sänk kraven på att du måste vara den perfekta flickvännen/pojkvännen, laga mat varje dag, träna varje dag etc. Du måste INGENTING.

- Ställ dig på yogamattan och rör dig kravlöst så som din kropp vill röra sig just nu

- Snöra på dig löparskorna och dra ut på en löptur. Läs mitt tidigare inlägg om löpträning och stress här.

- Sätt på din favoritlåt och dansa helt fritt till musiken, jag lovar - det hjälper!

- Lite är bättre än ingenting. Ofta tänker jag att om jag inte hinner springa en mil så är det inte lönt att gå ut och springa över huvud taget. Hinner jag inte yoga 90 minuter så känns det inte som att det ger något etc. Det kunde ju inte bli mer fel. Det är mycket bättre att få till bra rutiner och vanor 15-30 minuter per dag än att inte göra någonting sex dagar i veckan för att sedan den sjunde dagen springa ett halvmarathon.


Hoppas du har en fin kväll, DU är tillräcklig <3

Instagram: unwindbyjulia

Gillar

Kommentarer

Improviserad vegansk thai-gryta!

Mat

Måste bara dela med mig av receptet på middagen jag slängde ihop idag. Jag följer sällan recept utan rör ihop det jag tycker passar. Oftast blir det bra, ibland mindre bra.. Idag blev det supergott, tänkte därför dela med mig av receptet. Vem vet när jag har en bra dag i köket igen?! :)

[Recept]

Thai-inspirerad gryta med blomkål och gröna linser

1/2 gul lök och 1 schalottenlök (går säkert toppen med 1 gul lök istället, men jag hade bara en halv hemma så kompletterade med schalottenlök)

2 vitlöksklyftor

ca. 2-3msk färsk riven ingefära

3,5 dl Gröna linser

1 blomkålshuvud

ca. 3 tsk Sambal oelek

Tomatpuré

4 förpackningar kokosmjölk á 250ml

Kinesisk soya

Fisksås

Sweet chili-sås

Skalet + saften av en halv citron

Gurkmeja

Cayennepeppar

Torkad koriander

Ris

Gör såhär:

- Koka riset enligt instruktionen på förpackningen. Jag använde ekologiskt jasminris

- Koka de gröna linserna i en separat kastrull (ca. 5 minuter kortare än vad som anges på förpackningen). Låt dem sedan koka klart tillsammans med övriga ingredienser i grytan

- Hacka lök och vitlök, riv ingefära. Skiva blomkålen i tunna skivor. Fräs den gula löken på medelvärme tills den är mjuk. Lägg i vitlöken samt riven ingefära, låt fräsa med nån minut. Lägg i den skivade blomkålen, sambal oelek och en skvätt tomatpuré. Låt alltsammans fräsa ihop ett par minuter

- Häll på kokosmjölken och lägg i linserna

- Krydda med skal + saft av en halv citron, kinesisk soya, fisksås, en skvätt sweet chili-sås, gurkmeja, cayennepeppar och torkad koriander (här körde jag på känsla så krydda efter tycke och smak :))

- Låt allting koka upp, smaka av och krydda mer om det behövs. Servera grytan med kokt ris. Kan tänka mig att det är gott med färsk koriander och rostade mandlar på, men det hade jag tyvärr inte hemma ;)

Bon appetit! <3 Hoppas ni gillar den lika mycket som vi gjorde!

Instagram: unwindbyjulia

  • Mat

Gillar

Kommentarer

Poddtips x 2!

Tankar

Igår spenderade jag större delen av dagen i en bil, på väg hem till Stockholm efter en helg i Jönköping. Har ofta svårt för poddar och det slutar alltid med att jag sätter på en bra spotify-spellista istället. MEN, nu hittade jag två avsnitt av Framgångspodden som jag verkligen rekommenderar att lyssna på, tips tips!

Avsnitt 201. Rickard Delér, Superentreprenören

Ett så inspirerande avsnitt där Rickard Delér berättar om sina tankar kring mål, lycka och varför pengar inte är svaret. Att fokusera på det man brinner för och tycker är roligt kommer i slutändan att generera pengar (det är dock inte det viktiga i det hela). Går man in i något för att tjäna massa pengar, då är man fel ute och riskerar att spendera hela livet på att söka, utan att finna lyckan. Rickard började som målare, köpte senare sin pappas måleriföretag och är idag involverad i sju bolag.

Avsnitt 175. Kjell Enhager, "Hur du klarar dina mål"

Jag har lyssnat på en hel del poddar där Kjell Enhager medverkat. Han är en av de främsta inom personlig utveckling och har coachat många av våra främsta idrottsprofiler. Med en bakgrund inom golfen arbetar han idag med att föreläsa och coacha människor inom personlig utveckling. Detta avsnitt handlar om hur man sätter mål, hur man hittar det man vill göra och hur man ska bära sig åt för att lyckas med sina mål. In och lyssna!

Ha en fin kväll, stor kram <3

Instagram: unwindbyjulia

Gillar

Kommentarer