8 enkla tips för att leva mer hållbart

Förra veckan tittade jag på dokumentären A life on our planet. En dokumentär jag verkligen kan rekommendera! Och efteråt kände jag: Vi alla måste göra så mycket vi kan för att rädda vår värld. Som David Attenborough konstaterade, handlar det inte ens om att rädda planeten, utan att rädda mänskligheten. Naturen återhämtar sig alltid. Men mänskligheten håller på att utrota sig själv.

Naturligtvis frågade jag mig vad jag själv kan göra. Jag kan granska mina egna levnadsvanor. Och jag kan jobba för att sprida medvetenhet. Jag tror nämligen att om fler människor skulle vara medvetna om hur deras val och levnadsvanor påverkar klimatet, skulle också fler människor välja att leva mera hållbart. Är du en av de människor som gärna skulle göra något för klimatet, men inte vet hur? Jag har sammanställt en lista med 8 enkla tips för att leva mer hållbart. Kanske kan de hjälpa dig att komma igång! Och kom ihåg: Allting som är bra för klimatet är också bra för dig.

Orangutangerna är akut utrotningshotade p.g.a. avverkning av skogarna och skogsbränder. Jag är för evigt tacksam för dagarna jag fick tillbringa i deras hem - på djungelvandring i Sumatra, Indonesien.

1. Ät mindre kött

En stor del av vår klimatpåverkan görs upp av våra matvanor. Kött- och mejeriprodukter är mycket sämre för klimatet än vegetariska och veganska produkter. Ät mera grönsaker och mindre kött. Minskad köttkonsumtion är inte bara bra för klimatet, utan också för din hälsa och för djurens rättigheter. Och du behöver inte bli helvegan för att göra en skillnad. Varje gång du väljer att inte äta kött har en positiv inverkan. Utgå från dig och din livssituation och överväg i vilken mån just du kan skippa köttet. Behöver du verkligen köttpålägget på din smörgås/macka? Kanske kan du byta ut köttfärsen i pastasåsen till vegetarisk färs, röda linser eller göra en riktigt god pastasås med grönsaker istället? Kanske kan du göra det till en kul utmaning att varje vecka laga en ny vegetarisk maträtt? Jag är säker på att du snart kommer att inse att vegetariskt är roligt, gott och enkelt. (Och de gånger du måste äta kött - gör det medvetet. Köp bra kött.)

Precis som du kan byta ut en köttmåltid till en vegetarisk, kan du också fundera på var du kan välja veganska alternativ istället för mejeriprodukter. Behöver du verkligen ko-jogurten, eller kan du kanske testa en soja- eller havre-jogurt? Kanske kan du byta ut komjölken i kaffet och till müslin till havremjölk? Blir din måltid verkligen sämre om du lagar den med havre- eller sojagrädde, istället för din vanliga matlagningsgrädde? Kanske kan du minska på din ägg- eller ostkonsumtion? Varför inte prova på ett veganskt pålägg till smörgåsen/mackan? Nuförtiden finns det SÅ MYCKET veganska produkter, varför inte ta en titt på dem nästa gång du handlar? Jag säger det igen - du behöver inte bli vegan. Men du kan ju ändå testa att äta något veganskt. Var nyfiken!

2. Konsumera mindre

Vårt samhälle är uppbyggt av konsumtion. Vart du än vänder blicken finns det någon som säger att du behöver MER. Men det är inte sant. Behöver du verkligen den där nya tröjan? De där nya dekorationsartiklarna? Den nyaste modellen från iPhone, trots att din nuvarande mobil ännu fungerar? Så mycket blir bortslängt idag. Så mycket blir köpt och bortglömt i klädskåpet. Tänk till en extra gång nästa gång du har lust att klicka hem något på rean. Och när du behöver något nytt; överväg att köpa second hand. Eller titta åtminstone på varifrån produkten kommer. Köp mindre, och smartare.

Det samma gäller i matbutiken. Köp inte i överflöd. Handla med eftertanke, så att du hinner äta upp allting innan det blir gammalt. Sträva efter att aldrig slänga bort mat.

Den här bilden är tagen år 2013. Jag använder samma vinterjacka än idag.

3. Undvik plast

Att undvika plast är också en enkel sak som vi kan göra för klimatet. Ta med dig en tygkasse/ryggsäck/korg när du går och handlar, istället för att köpa en plastpåse varje gång. Skippa plastpåsen också vid frukt- och grönsaksavdelningen, man behöver inte packa allting i skilda påsar, men om du vill göra det, använd då hållbara påsar. Skippa onödiga plastförpackningar, engångskärl och sugrör. Köp mindre take away mat och kaffe, och när du gör - ta med en egen återanvändbar kaffemugg.

4. Skippa bilen

Jag är själv uppvuxen på landsbygden och jag vet att det finns orter där man verkligen behöver en bil. Där det inte finns någon kollektivtrafik och där avstånden är för långa för att gå eller cykla. Men, för många människor är bilen inte nödvändig. Många tar bilen för att det är bekvämast så. Vill du göra något gott för klimatet? Skippa då bilen när du har andra möjligheter. Kanske kan du ta cykeln? Använda kollektivtrafik? Eller kanske unna dig en skön morgonpromenad till jobbet? Att cykla och promenera mer är dessutom bra för din hälsa!

5. Flyg mindre

Att flyga är av andra orsaker inte helt aktuellt för tillfället, men när världsläget tillåter resor igen, tänk efter innan du bokar det där flyget. Går det att tillbringa semestern någonstans närmare? Eller går det kanske att nå ditt önskade resemål med t.ex. tåg? Överväg åtminstone andra alternativ, och sluta se flyget som en självklarhet.

Att resa med nattåg är supermysigt! Här i Urlaubs-Express på väg till Österrike, 2019. Denna vinterjacka är förresten ännu äldre än den ovan.

6. Gör en digital cleanup

Har du tänkt på att e-post och andra filer på din dator och telefon bidrar till utsläpp av växthusgaser? Alltså är detta något väldigt enkelt du kan göra för klimatet. Städa ditt e-postkonto! Avprenumerera från nyhetsbrev som inte längre intresserar dig, och radera gamla meddelanden. Du kan också rensa din mobil och dator. Radera onödiga bilder, appar och filer. Spara dina bilder och viktiga dokument på externa hårddiskar. Optimera energiförbrukningen. Och på tal om mobiltelefoner: Dra ur sladden när telefonen laddat färdigt!

7. Använd din rösträtt för klimatet

Varje individ kan göra skillnad, men vi behöver också beslutsfattare som prioriterar klimatet. Nästa gång det är val där du bor - använd din rösträtt och stötta dem som är beredda att kämpa för klimatet.

8. Informera dig

Om man inte vet vad som är bra eller dåligt, är det också svårt att bättra sig. Så informera dig. Se en dokumentär. Läs artiklar. Följ klimatsmarta profiler på Instagram. Lyssna på en podcast. Världen vimlar av information om klimatkrisen och vad som krävs för att stoppa den. Jag kan rekommendera bl.a. dokumentären A life on our planet, Greta Thunbergs sommarprat (also available in English), instagramkontona klimatklubben.se och Sparksustainability samt WWF:s guide till vad du kan göra för att bidra till ett stabilare klimat.

Det finns egentligen massor som du kan göra för att bidra till en mera hållbar utveckling. Nyckeln ligger i att öka din medvetenhet. Nästa gång du vill köpa något nytt - fråga dig om du verkligen behöver det. När du handlar mat - fråga dig om du verkligen behöver det där köttet. När du ska stiga in i bilen - fråga dig om det finns andra alternativ. Och så vidare. Ingen kan göra allting, men alla kan göra något. Och varje klimatsmart val är ett steg i rätt riktning!

Vilka är dina bästa tips för att leva mer hållbart?

Ta hand om dig,

Julia

Gillar

Kommentarer

Ett kärleksbrev till Adriene

Kära Adriene,

idag har jag yogat med dig varje dag 30 dagar i streck. Vilken gåva du är. TACK!

Tack för allt den fina energin du sprider i världen. Varje dag av BREATH har kommentarsfälten till dina videor fyllts av kärleksfulla, stöttande, berörande och framför allt positiva kommentarer från människor från olika hörn av världen. Det är otroligt att en person kan nå ut till så många människor på det sätt som du gör. Du förändrar liv överallt i världen. Din acceptans, öppenhet och kärlek skiner starkt ut genom dina videor, genom din guidning, genom dina ord, genom varje asana och rörelse.

Tack för att du byggt upp en så välgenomtänkt och välfungerande 30 dagars yoga journey. Så många av dessa 30 dagar kände jag att du gav mig exakt det jag behövde just den dagen. Styrketräning blandades med avslappning och andningsövningar och bildade en väldigt fin helhet. En helhet som tillåtit oss att inte bara utveckla vår relation till vår andning, inte bara bli vigare och öppnare, inte bara bli fysiskt starkare. BREATH var en helhet som motiverade mig att dyka upp på yogamattan varje dag, och det kommer jag att fortsätta med. Tack vare dig har jag varje dag i 30 dagar tagit tid för mig själv, prioriterat mig själv och mitt välmående. Jag har lärt mig att yogamattan - och du - välkomnar mig precis som jag är. Jag behöver inte känna mig energifylld och stark för att göra yoga. Det räcker med att jag kommer till yogamattan, precis så som jag är idag. The hardest part is showing up. Men inte ens det var särskilt svårt under de flesta av dessa 30 dagar.

Tack vare 30 dagar av daglig yoga har jag märkt att min hållning blivit bättre. Att min ryggrad blivit rörligare. Att mina höfter är öppnare. Att mina armar, ben och magmuskler blivit starkare. Att min balans blivit bättre. Att min nacke och mina axlar är mer avslappnade. Att lugnet inom mig blivit större och starkare. Att jag oftare uttrycker min åsikt och mina känslor utan att tveka. Att jag börjar våga ta upp mera plats. Och att min yogamatta alltid finns där för mig. Efter några andetag på yogamattan känns allting bättre, och jag fylls av ny energi.

Tack Adriene för att du alltid tror på mig. För att du alltid uppmuntrar mig. För att du accepterar mig som jag är. För att du vill hjälpa mig bli den bästa versionen av mig själv. För att du påminner mig om att jag är värdefull och att det är viktigt att jag tar hand om mig själv. Tack för att du redan förra året förberedde mig inför dessa 30 dagar av daglig yoga. Förra året gjorde jag också din 30 dagars yoga journey, men utspritt över flera månader. Efter det fortsatte jag yoga med dig, ibland mer och ibland mindre. Men när 2020 närmade sig till slut visste jag att jag skulle delta i BREATH och att jag skulle följa med live. Jag visste att jag skulle yoga 30 dagar i januari 2021. Och det gjorde jag. Även de dagar då det fanns ont om tid eller jag egentligen inte hade orkat, visste jag att jag skulle yoga. Jag övervägde aldrig att skippa en dag. Tack för att du uppmuntrade mig till att göra detta. Tack för att du trodde på mig. Tack för att du fick mig att tro på mig själv. Och tack för att du finns där även efter dessa 30 dagar. Jag kommer att fortsätta yoga regelbundet med dig.

Ta hand om dig,

Julia

Gillar

Kommentarer

Mitt fokus och mina mål för 2021

2021 är här och de flesta av oss tycker väl att det är skönt att lämna 2020 bakom oss. Min nyårspepp var/är stor i år och jag hade väldigt mycket lust att planera året och ställa upp mål. Problemet är bara att jag inte har någon aning om hur mitt år kommer att se ut. Planen var att i februari dra ut på långvandring, starten sköts upp till mars och nu hoppas vi på att kunna starta i mitten av april. Förhoppningsvis kommer alltså största delen av mitt år att tillbringas vandrande, och då är det lite svårt att ställa upp andra mål och planer. Min kompis föreslog mål som "duscha i ett vattenfall" och "se soluppgången från en bergstopp" haha. Det skulle i och för sig vara roligt att skriva en sådan bucket list också, men jag lyckades faktiskt några mål som jag kan applicera på hela året. Dessa är mina mål för 2021:

Gå en flera månaders vandring

Tarifa till Nesebar var ju planen. Om det fortfarande är möjligt överväger vi för tillfället. Men oberoende av vilken rutt det blir, VILL jag gå en flera månaders vandring i år. Det kommer att ske, på ett sätt eller annat.

Breath - A 30 day yoga Journey

I år följer jag Adrienes 30 day yoga journey BREATH live, och jag älskar det! Det finns inget bättre än att göra yoga varje dag, och jag har redan bestämt mig för att fortsätta med det även efter dessa 30 dagar. Jag rekommenderar varmt att hoppa på denna resa, man kan när som helst börja med dag 1 och anmäla dig kan du göra här.

Läsa minst 12 böcker

Försiktigt hittade jag tillbaka till läsningen i fjol, och nu vill jag ta det vidare. Minst 12 böcker vill jag läsa eller lyssna på i år (jag vet tyvärr inte hur många jag läste i fjol). Detta kan jag göra både hemma och på vandring, eftersom jag planerar att låta ljudböcker fungera som underhållning när jag behöver något annat än "bara" vandrandet.

Bonus: Mitt ord för 2021

Förutom att ställa upp mål blev jag inspirerad av Happier with Gretchen Rubin till att välja ett ord för 2021. Det har jag aldrig gjort förut, och tyckte först att det var svårt att komma på något. Något som skulle passa för hela året. Utan att veta hur året kommer att se ut. Men så plötsligt kom det perfekta ordet till mig. Och ju mera jag tänkte på det, desto säkrare blev jag, att detta är ordet för mitt år. Det kunde inte bli mera perfekt. Mitt ord för 2021 är:

ANDAS.

Kanske tänker du nu, vilket tråkigt ord. Andas gör vi ju hela tiden. Men för mig ligger så mycket mer bakom detta ord. Det mest självklara är kanske Breath, Adrienes 30 day yoga journey. Varför dessa 30 dagar av yoga är så viktiga att det fick inspirera hela året? Mitt fokus i år är att bli bättre på att sätta mig själv först. Och att varje dag välja att rulla ut min yogamatta och ta tid för bara mig och göra något som är bra för mig har visat sig bli en utmärkt start på vägen till att våga prioritera mig själv. Alltså representerar ordet ANDAS min vilja och mitt mod att ta hand om mig själv och sätta mig själv först.

Ordet ANDAS representerar också drömmen om vår vandring. Andas igenom osäkerheterna som råder just nu istället för att få panik och känna sig nedslagen. Jag vill inte stressa upp mig på grund av ovissheten utan istället landa i min andning och acceptera att jag inte kan ändra på sådant som jag inte kan påverka. Samtidigt står ANDAS för hoppet om att så snart som möjligt få vandra iväg och andas frisk naturluft varje dag - i flera månader.

Tillsammans med att våga sätta mig själv först och stå upp för mig själv vill jag i år aktivt jobba för att bearbeta och lösa upp trauman och knutar som finns lagrade i min kropp. Detta tror jag att yogan också kommer att hjälpa med, och även terapin som månader i naturen förhoppningsvis kommer att föra med sig. Jag vill ANDAS ut alla knutar från kroppen.

Slutligen påminner ordet ANDAS mig om att vara tacksam för att ha friska och fungerande lungor - något som man inte får ta förgivet. ANDAS representerar också önskan om att jag och mina nära får förbli friska också i år och att världen klarar av att bekämpa den rådande pandemin.

Har du vågat ställa upp mål för i år, eller har du kanske också ett ord för 2021? Låt mig veta i en kommentar!

Ta hand om dig,

Julia

Gillar

Kommentarer