I samarbete med @visithelsingborg

Förra helgen blev jag inbjuden av www.visithelsingborg.com​ och Social Influence att besöka Helsingborg som weekendstad.

Min sambo och jag satte oss i bilen och styrde kosan mot Helsingborg. Helsingborg är en väldigt mysig stad med en fin stadskärna, bra kulturutbud och grym shopping. Vi började med att undersöka staden och äta lunch på At Mollberg. En restaurang mitt i stan med högklassig mat.

När vi var mätta och belåtna efter en väldigt god Biff Rydberg och ett glas vin till så checkade vi in på hotell Best Western Duxiana.

Efter att ha landat på hotellet så var det dags för oss att bli upphämtade av Maria Winberg Nordström och Inger för att bege oss till fyra olika trädgårdar för att gå på Månskensrundan. Maria guidade oss runt bland unika privata trädgårdar och Marias kunnighet om både Helsingborg som stad och trädgårdar var beundransvärd. Maria är en av eldsjälarna bakom Trädgårdsrundorna. Första trädgården vi fick besöka hette Noppans trädgård och låg i Helsingborgsinnerstad.

Nästa trädgård vi besökte var Mårten och Jörgens trädgård i Rögle. Trädgården hade flera olika rum. Bilderna får tala för sig själva.

Ett stenkast därifrån fann vi den fantastiska trädgården Solhem Rögle. Där bor Gunilla och Rolf som vann Trädgårdstoppen 2011.

Inför sista trädgården bar det av till Båstad. Där fick vi träffa det konstnärliga paret Gunilla och Sven i deras trädgård som anlades 1850.

Efter väldigt mycket inspiration och intryck åker vi tillbaka till hotellet. Väl på hotellet bytte vi om och gick ut på stan till Restaurangen Kol & Coctails. Vilket coolt ställe för mat eller om man bara vill ta en drink. Där åt vi varsin alldeles utsökt förrätt och lika god varmrätt. Sen middag blev det så vi var rätt så trötta men mycket nöjda med dagen.

Dag 2 började med en god frukostbuffé. Eftersom vädret var så fint tog vi en promenad på en halvtimme bort till Pålsjöbaden. Vi fick låna en handduk och vi fick även en handgjord scrub som vi kunde använda i bastun. Med havet utanför fönstret fick vi uppleva en härlig och avkopplande stund. Det blev dock inget dopp i havet.

Lite mosiga efter bastun promenerade vi längs stranden och tillbaka till stan över Kvickbron. Vårt mål var Vass Resturang och Bar. Där fick vi avnjuta en väldigt god brunch och ett glas mousserande rosévin. Brunchen hade allt man kunde önska sig. Ägarna Sofie och Andreas Granqvist var till och med på plats.

Efter lunchen skulle vi besöka Dunkers Kulturhus. Där samlas människor i olika åldrar för att uppleva utställningar, musik eller avnjuta en fika eller lunch med utsikt över Öresund.

Nu kände vi att lite shopping och att utforska stan stod på agendan. Första besöket blev Staken och Veken. Där fanns mycket fint och en skål fick följa med hem.

Även FabForm hann vi besöka. Där finner man en skön mix av kvalitetsmöbler, spännande prylar och inredningsdetaljer.

Trötta i fötterna beger vi oss tillbaka till hotellet för en dusch och fräscha till oss inför kvällens aktiviteter. Vi var väldigt nyfikna på kvällens restaurang, Tokyo15. Maten var väldigt god och servicen suverän. Här kan du få allt från sushi med tempurafriterade kammusslor till en klassisk oxfilé med en asiatisk twist.

Bara några hundra meter från restaurangen låg Helsingborg Konserthus. Där fick vi uppleva Weeping Willows med en pampig stråkorkester.

Efter att ha sovit gott vaknar vi och går ner till frukosten. Frukostbuffé är så himla gott! Vi checkar ut och tar oss till Fredriksdal museer och trädgårdar. Ett friluftsmuseum och botanisk trädgård i Helsingborg.

Detta får avsluta vår magiska weekend i Helsingborg. Det finns mycket kvar att uppleva och vi kommer igen!

Ni kan läsa mer om Helsingborg här