Har bytt hus! Flyttade ut ifrån bröderna Cooper (Liam & Dorian) förra veckan och bor nu med deras kusin, Kayla, i deras barndoms hem i Aldinga Beach. Min utsikt från fönstret är havet🙌 har alltså knappt en 2 minuters promenad ner till havet. Så fantastiskt! Aldinga ligger cirka 20 minuter ifrån Seaford där killarna bor. Det är här vi har varit när vi varit nere på stranden med bilarna.

Haft några fina kvällar här det senaste med deras mamma som varit på besök ifrån Darwin.

Kan inte klaga på solnedgångarna här🙌

(alla bilder är snodda från killarnas mamma haha)

Första stoppet på den vackra ö utanför Adelaide var på en honungs farm. Vilket är en av sakerna ön är känd för, det är en speciell Bi sort som bara finns på den här ön i hela världen. Vi fick provsmaka alla olika sorters honung, såser, honungs glass och honungs öl! Kan erkänna att glassen faktiskt var godare än ölen....

Sen åt vi var lunch där, den obligatoriska wrapen så klart

Nästa stopp var Seal Bay. Här låg alla dem små söta sälarna och vilade i solen. Alltid känts som att om jag skulle varit ett djur hade det antagligen varit en säl. Kanske för att jag ända sedan barndomen blivit inprintat med att jag är en liten knubbsäl från Bohuslän..
Nästa aktivitet var snorkling. Men som ni kanske kan se så behövdes det inte ens några snorklar för vattnet var så otroligt klart!
Vårt boende för natten var på en farm som låg på västra sidan av ön. Den sidan är i princip helt orörd då mestadels av det är national park

Vi hade BBQ på kvällen, satt runt lägerelden och spelade spel och kl 7 morgonen efter var det frukost. Den mest australiensiska frukosten det kan bli med Ägg, Bacon, Potatisplättar, Vegematie, Jordnötssmör, Nutella och rostat vitt bröd.

Vår morgonpromenad i national parken. Såg våra koalor, kängurus och fåglar.
Hade två väldigt fina dagar ute på kangaroo island! Träffade en super trevlig schweiziska som jag mötte upp igen! Så kul att få vara ute på lite "semester" igen

Pappa det här hände idag... trodde alltid du skulle vara med vid mitt första bilköp men i mina tankar var du det!

Så glad över att ha min egna bil att ta mig runt med! Mycket nya saker händer den här veckan, spännande!

Absolut inte den vackraste bilen på planeten men jag och Ruth kommer ha kul ihop! Kommer kunna ta mig till jobbet själv, stranden, campa och kanske till och med en surfbräda på taket! Plus att jag fick ner priset från 990dollar till 600dollar. WOHO

Lyckades ta lite bilder på en av arbetsplatserna häromdagen. Här är jag varje fredag, lördag och måndag. Har jobbat på en annan restaurang varje onsdag & söndag men kommer nog bara att vara på Pizzateca framöver tills Grape picking börjar. Vet fortfarande inte när det är dock haha

Lyckosam att få jobba i såna fantastiska miljöer 🙌

& lyckosam att bli bortskämd med italienska pizzor i konstverk till pizza lådor haha!

Gick från noll jobb till 3 jobb haha. För cirka två veckor sedan ringde alla tillbaka helt plötsligt och så hade jag blivit erbjuden två restaurang jobb och ett farmjobb. Jag har börjat på en liten italiensk restaurang som ligger i vin området McLaren Vale. Serverar magiska pizzor och små italienska rätter. Den drivs av en italiensk familj och det är verkligen den typiska italienska stereotypen med fastrar och farbröder, kusiner, fruar och föräldrar överallt haha. Älskar det! Pappan och sonen gör även sina egna viner och själva vindruvs odlingen är utsikten från restaurangen så miljön runt omkring är så vacker. Jag trivs ganska bra där och har träffat väldigt roliga människor än så länge.

Andra jobbet är också en restaurang i McLaren Vale. Det här är ett mycket äldre ställe med konstutställningar och stor trädgård man sitter i. Tanken här var att jag skulle ta hand om det lilla B&B (bed and breakfast) stället dem har på bakgården men jag har fått göra restaurang också. Helst skulle jag vilja göra B&B bara här för deras system i restaurangen är lite snurrigt och med inga fläktar i 40 grader är det lite svettigt att servera folk mat.. men jag är tacksam för jobb!

Jag kommer göra båda jobben fram tills vindruvs plockningen börjar! Jag var på ett möte för det förra veckan, med magsjuka..., och det kommer börja längre fram i februari/mars. Ägaren som kommer ha hand om oss verkar väldigt trevlig (och italiensk också haha) så det känns bra. Själva jobbet kommer nog vara urtråkigt och tufft men det kommer ge mig en chans att göra mina 88 dagar. Då blir det också mer mån-fre jobb istället för varenda helg som jag gör nu! Lyckas ändå få ihop 5 dagar vilket jag är glad över! Ledig på tisdag och torsdagar.

Ja magsjuka på mötet.. natten till onsdag vaknar jag till och från hela tiden med magsmärtor och ständig känsla av att jag ska spy när som helst. Hela onsdagen är samma och det var plågsamt att ta sig igenom ett 3h långt möte om vindruvs plockning. Men jag klarade det och sov sen resten av onsdagen. Torsdag vaknar jag upp och mår direkt mycket bättre. Vet inte riktigt vad det var men misstänker en lite gammal ost som var i kylskåpet..

Fortsätter vara varmt och soligt! Äntligen fått lite tid på stranden den här veckan 🙌 vi var nere och försökte surfa en dag före jobbet och efter jobbet har det varit direkt ner till vattnet. Svalka av sig efter en svettig dag på jobbet är magiskt. Igår kväll kom regnet och nu är det 23 grader, det är otroligt hur fort temperaturen ändras här haha! Det är skönt för min kommande jobb dag idag med låg temperatur

Sommaren bara fortsätter att lysa! Det blir bara varmare och varmare också.. ligger runt minst 35 grader och uppåt varje dag.

Njuter av det vid stranden och till solnedgångarna i den ljumma sommarnatten

I väntan på jobb så försöker jag ändå spendera dagarna på något sätt, så tiden inte står helt stilla!

Förra veckan var jag och Dorian på cricket i Adelaide, min första match någonsin. Hans kusin och hans tjej hade extra biljetter till en av hemma matcherna och jag blev otroligt positivt överraskad! Så fort det har sänts på tv har jag totalt zoomat ut och slutat titta. Kan vara en av de mest svårförklarliga och komplicerade sporten någonsin! Till och med killarna skrattar åt reglerna när dem försökt förklara för oss!

Men att få se det live var faktiskt mycket bättre och roligare! Vi var på en av dem matcherna som inte pågar i 5 dagar och 5 timmar... så det hände lite mer och var till och med spännande där i slutet! Kan ju ha varit extra kul när Adelaide faktiskt vann också hehe. Jag ville bara gå igen! Älskar att se sport live!

Det blev ett väldigt fint avslut på kvällen också när vi kunde se solnedgången över havet från Stadium. Nästa gång får vi testa rugby!

Evelina har åkt ifrån oss, Liam har åkt iväg på jobb och Dorian har börjat jobba. Helt plötsligt var semestern och det ljuva livet över.. det gick alldeles för fort! Känns så otroligt tomt utan Evelina och att alla helt plötsligt hade jobb att gå till var ett ganska hårt Wake Up call.

Så senaste dagarna har spenderats med en massa massa jobbsökande. Första dagarna var det via internet och telefon, skaffat mitt certifikat för att få servera alkohol och i fredags åkte jag runt till alla olika vingårdar och restauranger som ligger i McLaren Vale och hoppas på någonting.. har ett prov jobb på fredag för en av restaurangerna som ligger bland vingårdarna.

Har även fått ett ev helg jobb på en annan restaurang i samma område. Jag är glad för vad som egentligen just nu! Få in lite extra cash så man i alla fall inte bara går minus!

Nästa vecka, den 24, har jag ett informationsmöte om druvplockningen som ska börja snart så det är väl den jag hoppas mest på just nu. Bra pengar, bra för mitt visum och det är i närheten. Bara att hålla tummen och vänta!

Förra fredagen var det premiär för Fridays after Five i Aldinga. Det är där vi har hängt vid stranden i princip varenda dag när Evelina varit här.

Fridays after Five är lite som ett enda stort AW område med live musik, foodtrucks, små stånd med hantverk och mat. Så jag och Dorian tog en liten paus från strand livet och kollade in vad som fanns. Åt burgare, gick runt på området och precis när vi skulle gå hittade vi en Friday after Five skylt i trä som fick målas av vem som helst så självklart satte jag dit en svensk flagga!✌️🇸🇪 så nu kommer Sverige för alltid vara symboliserad i Aldinga, Australien.

Vi hann även med en helt fantastisk solnedgång i Port Willunga

En av dem härligaste dagarna här i Adelaide! Killarnas hus ligger i princip bredvid alla vingårdar så vi tog en hel dag och åkte runt på vinprovning! Totalt finns det 91 olika vingårdar i just det här området som kallas McLaren Vale, vi tog oss till 4 haha. Vid sista vinprovningen där dem i princip bara fortsatte fylla på glasen när man druckit ur var nog omdömet lite väl influerat av tidigare vinglas så vi tog oss tillbaka ner mot centrum och åt lite mat

Längesen jag skrattade så mycket! Helt fantastiska vyer runt om här och hela dagen var bara så där fantastiskt perfekt!

väldigt seriösa vinprovare förstår ni 🍷
labyrint efter vinprovning var ett roligt inslag!