Igår var vi lite trögstartade. Alex mådde inte inte helt bra (förkyld) och vi visste inte helt vad vi ville hitta på. Vi gick omkring här i området iallafall och kollade vad det fanns för affärer och så. Var mycket folk ute igår, men var ju lördag så är väl inte så konstigt.

Vi gick iallafall till hostlet och gjorde lunch sedan åkte vi till sockertopparna. Två berg som man har väldigt fin utsikt över Rio ifrån. Även igår var det molnigt, men man kunde iallafall se det mesta här ifrån. Vi fick till och med sett kristusstatyn titta fram bakom molnen.

Här var det ingen vandring utan vi tog linbana upp. Allt gick väldigt smidigt och det var inte alls lika mycket folk som vi trodde att det skulle vara! Tur det, är tråkigt att behöva trängas med massa andra.

Annars gjorde vi inte så mycket mer igår, mer än att laga mat och hänga på hostlet.

Idag har vi vart en sväng på stranden. Tyvärr blev det en ganska kort visit då det började regna. Alex tyckte nog att det var väldigt bra eftersom han fortfarande är förkyld och helst inte ville göra nåt alls.

Så nu hänger vi bara på hostlet. Tror inte vi kommer göra så mycket mer idag. Regnar stundtals och mycket är stängt här idag ändå.

Hoppas på att Alex hinner kurera sig till imorgon så vi kan hitta på nåt då istället. Solen får gärna också titta fram imorgon.

• Brasilien

Igår åkte vi till Rio som sagt. Tycker än så länge om denna staden mycket mer! Igår gick vi bara längs med stranden i Ipanema mot Copacabana. Vi kollade även lite på de andra gatorna vid vårt hostel. Annars hängde vi mest på hostlet. Vi båda var trötta efter att ha gått upp 04.30 för att hinna med flyget.
Vi träffade en svensk kille här på hostlet som vi pratade en del med. Han hade vart ute och rest sen i somras!

Detta hostlet som vi bor på nu är mycket bättre än det vi bodde på i Salvador. Skönt!

Idag har vi gått på en långt och stundtals väldigt jobbig tur till Morro Dois Irmaos, två berg med utsikt över mycket av Rio. Vi gick först längs hela stranden för att komma till början av en favela. Där tog vi motocykeltaxi igenom favelan för att komma upp till ingången där man började gå mot bergen.
Vägen upp för berget var stundtals lätt men oftast var det brant och väldigt tungt. Det var även halt på sina ställen. Men när man kom upp så var det riktigt skönt! Tyvärr så var det rätt molnigt och vi var ofta mitt i molnen så gick inte att se lika mycket som vi hade velat. Men man fick ändå en fin utsikt. Vi satt där ett tag och tog igen oss och kollade ut över Rio.

Både på vägen upp och ner fick vi se flera söta apor! De kom nära en, tror att de nog hade velat ha mat. Men vi hade ändå inget att ge dem, lika bra det.

Vägen ner var iallafall något lättare men jobbigt även åt detta hållet när det var brant och halt.
När vi kom ut där vi började fanns inga motorcyklar där, men som tur var kom en ”buss” som tog oss ner.
Vi gick sedan vägen tillbaka längs med vattnet till Ipanema.

Nu är vi på hostlet och vi båda är väldigt trötta efter denna vandring, vet inte riktigt hur länge vi gick men vi var ute i flera timmar iallafall.
Får se om vi gör nåt ikväll eller om vi bara tar det lugnt på hostlet, chansar på att det lutar åt det sista. Men det är faktiskt därför vi är här, för att se och göra så mycket som möjligt på dagarna som vi bara kan.

• Brasilien

Resten av dagarna här har vi egentligen inte gjort så jättemycket mer än att vara på karnevalen. Det har vart många uppträdanden men det roligare är nog paraderna. Vi har druckit fler billiga öl men även om vi var ute så var vi aldrig sist in på rummet. De tjejerna som bott i samma rum som oss har varje natt när de kommit in tänt lampan i taket, tack för den! Tycker verkligen det är respektlöst att göra så mitt i natten när folk sover, men det tyckte visst inte dem!

Annars har vi slappat och tagit det lugnt.
Idag gick vi ut och kollade på en marknad och fick även se lite mer av det riktiga Pelourinho utan karnevalen, även om scenerna och det fortfarande halvt var kvar så var de flesta affärerna och restaurangerna nu öppna. Det var inte heller lika mycket folk ute på gatorna.
Vi hittade inget spännande på marknaden tyvärr, men kanske var lika bra.

Vi åt lunch ute idag, är ju ändå alla hjärtans dag. Jag tog räkor och Alex tog någon biffrätt. Var nog första gången Alex blev klar så mycket fortare än mig med att äta upp. Skalet var nämligen kvar på mina räkor och jag tycker inte om det så mycket, så blev en del pill. Men fick äta en del skal ändå, var helt okej ändå. Tur att räkorna i sig var goda så det var värt det.

Annars har vi försökt planera våran tid i Brasilien lite mer, men vet inte om vi blev så mycket klokare!

Tidigt imorgon åker vi till Rio De Janeiro det ska bli kul!

• Brasilien

Igår åkte vi till ett annat område här, Barra. Även det är ett område som är säkert för turister. Vi gick till karnevalområdet där och kollade runt. Var inte så mycket att se just då då klockan fortfarande inte var så mycket. Men längs med hela gatan så stod det folk och sålde öl på bägge sidorna. Här ska man inte gå törstig!

Vi gick längs med gatan och kom till en fyr. Det var fint där men inte lika fint som det kanske hade vart om det inte var karneval. Det var en del skräp där. Det var så himla varmt så vi trodde vi skulle smälta bort så vi gick in i lite affärer och kollade på vad de hade och köpte vatten.
Vi åt lunch på subway som låg inne på walmart.

Vi gick sedan tillbaka till karnevalområdet men var fortfarande väldigt varmt och hände inte så mycket. Så vi gick och handlade lite och tog sedan en taxi för att åka till hostlet. Men chauffören sa att han inte kunde åka hela vägen då det var för jobbiga gator att köra på nu under karnevalen. Eller det är det jag tror han sa iallafall, han pratade bara portugisiska.
Han släppte oss iallafall utanför festivalområdet som sa att vi skulle ta hissen upp som var där och att det var gratis. Så skulle vi vara nära vårt boede. Vi fick stå i kö i ca 10-15 min för att åka med hissen.
När vi kom upp ville jag gå åt vänster men Alex ville gå åt höger. Så vi gick åt höger, en bra bit med. Festivalområdet här är stort!
Kollade tillslut på mobilen vart vi var och vi hade såklart gått åt fel håll. Så var bara att vända tillbaka. Vi fick iallafall se mer av karnevalen/ en parad.
Hade vi gått åt vänster så hade vi vart rätt nära vårt hostel, men men. Vi hittade rätt tillslut iallafall.
Vi duschade och hängde lite på hostlet.
På kvällen sen så gick vi ut till karnevalområdet igen och tog några öl och kollade på några framträdanden. Det var kul och ölen var billig med, alltid trevligt!

Igår på dagen gjorde vi inte mycket alls. Vi slappade bara på hostlet innan vi skulle till flygplatsen.
Ägaren av hostlet hade bokat en taxi till oss som skulle hämta upp oss vid tre. Vi satt och väntade och vid kvart över gick jag fram till receptionen och frågade om de kunde ringa taxin eller beställa en ny då denna inte verkade dyka upp.
De ringde en ny åt oss iallafall. Ägaren kom sedan och ringde upp taxichauffören som han pratat med innan. Chauffören verkar ha glömt av det helt så det var ju bra att vi beställde en ny. Som tur var hade vi gott om tid så vi hann utan problem.

Allt gick smidigt på flygplatsen men flyget var lite försenat så vi fick vänta en del. Men de flög ikapp det sen iallafall. Det var ju bra eftersom vi behövde gå igenom immigration i Colombia och även checka in igen. Även här som i tidigare länder är de inte dem snabbaste. Så var bra att vi hade ca 4 h 30 min innan nästa flyg!

Även detta flyg var lite försenat och när vi satt och väntade på att få gå på flyget så blev jag så himla trött så var nästan påväg att somna där. Klockan var då 00.30 men för oss var den egentligen 01.30.
Men tillslut fick vi komma på iallafall! Vi båda var trötta nu och somnade väl till stundtals. Fick sovit lite men är fortfarande trött. Så blir nog en tidig kväll idag.

När vi kom fram till Salvador så gick det faktiskt förvånansvärt fort att komma igenom alla kontroller. Vi hade bokat taxi genom hostlet som skulle hämta oss. Vi stod där och väntade ett tag men det kom ingen och ingen vi frågade var rätt person heller. Så tillslut tog vi en annan taxi, det blev lite dyrare men vi kom fram iallafall!

Incheckning var inte förens klockan 13 så vi satt och vänta tills vi kunde checka in. Ville inte lämna våra grejer här i entrén bara.
Detta är väl ett av de mer slitna hostlet vi vart på. Men det funkar. Vi har bara 5 nättre här och idag är vi så trötta så vi hade nog kunnat somna vart som helst!

Vi lyckades iallafall ta oss ut och kolla på gatorna runt om vårt hostel. Är mysigt här och en del av karnevalen är väldigt nära oss. Vi får ta oss dit någon dag och hoppas på att det inte kostar nåt just här. Tror annars att biljetterna är slut för länge sen! Är ändå kul att se folket runt omkring med som ska till karnevalen.

Vi tog var sin dricka på ett café som hade utsikt över havet. Var lite dyrt där men vi tänkte att det är ändå först dagen och lördag. Ibland får man unna sig ☺️

Förra inlägget tog evigheter att få upp så blev lite försenat och orkade inte försöka med ett till när vi var på det hostlet. Om det nu var det som var problemet.

Men iallafall, igår lyckades vi ta oss till vattenfallet. Vi gick ”lite” fel. Ca 2 timmar då vi gick åt fel håll mitt i djungeln på en stundtals lerig stig.
Men tillslut kom vi rätt! Det tog oss totalt 5-6 timmar. Det skulle det inte ha gjort egentligen, men men. Nu fick vi en ordentlig promenad iallafall.

Vägen till vattenfallet var mycket bättre än den vägen som vi gick när vi gick åt fel håll. Men det var mycket uppåt så vi blev rätt trötta. Solen var uppe så det hjälpte inte heller. Men vattenfallen var iallafall väldigt fina så det var värt det iallafall.

Efter vår vandring var vi helt slut så vi gjorde inte så mycket mer på eftermiddagen/ kvällen. Vi hängde bara på hostlet vilket var väldigt skönt. Alla på hostlet beställde pizza på kvällen. De var faktiskt rätt goda.
Vi la oss tidigt och somnade väldigt gott!

Idag åkte vi tillbaka till Santo Domingo. Resan gick smidigt och var mycket enklare än vägen dit.
Så nu sover vi här en natt och sen så åker vi vidare till Salvador i Brasilien, spännande!

Sista bilden är på vår härligs utomhus dusch i El Limon.

Resten av resan igår gick bra. Bussen hade ac:n på hela tiden så det var superkallt och såklart hade vi glömt våra tröjor så vi fick sitta och frysa!

När vi kom fram så blev vi lata och tog en taxi istället för att ta den lokala bussen. Det kändes enklare så, men vet inte om det hade vart det egentligen. Men iallafall, vi hann åka ca 100 m och så fick vi punktering på ena framdäcket. Vi båda blev då lite oroliga för att det var något lurt. Men det var det inte, synd att man bara automatiskt tänker så här. Men vi fick iallafall bytt däck och sen åkt vidare till vårt hostel. Vi fick gå i ca 5 min från taxin på en liten lerig väg för att komma fram. Det gick bra men blev lite tungt med väskorna.
Vårt hostel ligger verkligen mitt ute i ingenstans. Det är mitt ute i skogen. Det är ett eco logde och de har enbart el från solpaneler och vattnet till toa och dusch tar de från bäcken som rinner bredvid. Kul att testa på detta, men myggen hade vi kunnat klara oss utan!
Vi åt middag på hostlet igår, burritos. Gott!

Idag skulle vi gått till vattenfallet men det regnade på förmiddagen så vi struntade i det. Det klarade sedan upp så vi tog bussen till en annan stad, Las Terrenas. Det var en strand där men den var inte så jättefint. Var annars bara en vanlig liten stad. Kul att se annat än bara hostlet iallafall.

Nu är vi bara på hostlet och slappar på uteplats.

Igår var vi på en dagsutflykt till Isla Saona. Vi blev hämtade ca 7.45 och kom hem vid 19.30. Så det var verkligen en heldag!

Bussen till och från båten tog väldigt lång tid. De var väldigt långsamma och såklart skulle alla andra på efter oss och av före oss.

Men själva turen var iallafall väldigt bra. Vi åkte med speedboat ut och första stoppet var för att snorkla. Var inte så jättespännande, fanns lite fina fiskar men annars mest död korall.
Andra stoppet var till ”natural pools”. Det var väldigt klart vatten där och väldigt fint! Vattnet var upp till midjan ungefär. Här fick vi Kuba libres att dricka i vattnet, härligt! Men kanske lite väl starka drinkar, men men måste ju få valuta för pengarna!

Sista stoppet var såklart Isla Saona. Här var vi i ca 2 h. Vi åt lunch, solade och badade. På tillbaka vägen så åkte vi med en katamaran. Det var skönt, men solen gick tyvärr i moln. Men det kanske var lika bra så vi inte brände oss.
Vi träffade några amerikanare som vi umgicks med på båten. De var väldigt trevliga iallafall, en del av dem hade utnyttjat den fria baren lite väl mycket kanske.

Eftersom vi var på hostlet så sent så blev det inte så mycket mer gjort. Vi lagade mat och duschade. Idag åker vi vidare mot Samana. Detta blir nog den krångligaste resan vi gör då det är många byten. Men vi har iallafall klarat första anhalten. Nu ska vi bara vänta 2 h till på bussen vi ska ta.

Idag har vi vart vid stranden. Vi gick i ca 2 h för att komma till en finare del av stranden där det inte är massa hotell. Det var väldigt mycket finare vatten där!
På vägen dit var det lite jobbigt då vattnet fortfarande var väldigt högt så ibland fick vi gå med vatten upp över knäna. Men var ändå kul att komma till en annan del och även bra med lite motion.
Vi var där en stund och åt även lunch där, mackor som vi gjort på hostlet innan.

Vägen tillbaka gick lite bättre då vattnet sjunkt undan lite. Men vi var väldigt trötta i benen alla tre. José var såklart med :)

På hostlet vilade vi lite och sen gick jag och Alex och köpte varsin glass och cola. Vi slappar lite till sen åkte vi till den stora mataffären med José. Så nu har vi köpt mer mat att laga. Folk är väldigt snälla på bussarna. En kille erbjöd sig att ta mina och Alex varor i knät. Sen när en plats blev ledig så hjälpte de mig bort till den. Då får man en lite annan uppfattning och folket här igen.

Imorgon ska vi iallafall till isla saona, ska bli kul. Är en heldagstur så chansar på att vi kommer vara helt slut efter!

Idag var våran plan att åka till Macao beach. Jag, Alex och José tog bussen till första stället där vi hade fått höra att den andra bussen skulle gå ifrån. Men tydligen skulle man behövt ta två andra bussar och de gick sällan så hade kunnat bli lång väntetid. Så vi valde att åka tillbaka och gå till stranden vid oss istället.

Vi gick en bit längs med stranden och sen så badade vi. Vi var inte vid stranden så länge idag. Vi gick tillbaka till hostlet och duschade och åt lunch.

Annars har vi mest tagit det lugnt idag. Vi ska nog vara vid stranden hela dagen imorgon så vi tänkte att det kunde vara bra att ”vila” lite från solen.

Vi har annars bara suttit på balkongen här och tagit det lugnt. Vinkade bestämt att vi inte skulle ta några öl idag eftersom vi gjort det de senaste två kvällarna. Finns tyvärr inte så mycket annat att göra här. Men är skönt att ta det lugnt också.