Siffran på vågen säger inte mycket!

Nyheter/tips


Ett av mina favvoämnen! När människor kommer till mig och vill gå ner i vikt är de väldigt fokuserade på vad just siffran på vågen säger.

Jag brukar fråga om det är ok att de väger samma men har helt annat omfång, och då brukar det bli lättare att förstå.

Det är bra att ha ett mål och ett syfte med sin träning, men att ha ett viktmål är ingen bra ide.

Folk är ofta intresserade av hur de ser ut i spegeln, hur hälsan ligger till och vilken strl på kläderna de önskar. Detta har inte vågen svar på det kan jag garantera. Du kan se väldigt olika ut i spegeln även om du väger samma.

Nedan följer en liten dykning i detta ämne.

Vad påverkar din vikt på vågen?

Det är flera olika faktorer så som fettmassa, muskelmassa, vätska och mat i magsäck och tarmpaket.

På vågen har vätskemassan en väldigt stor roll. Överviktiga personer kan gå ner flera kg på en enda vecka men det är inte mycket fettvikt som försvunnit då utan mest vätska och ett minskat matintag bidrar till att man tappat vikt.

Vad är egentligen fettvikt/massa?

fett är kroppens energilager och ett kilo fett är ca 7000kcal. Fettvävnadens kaloriförbrukning är inte så stor utan ett kg fett förbrukar ca 4 kcal/dag

Så har du 15 kg fett så förbrukar denna endast 60 kcal/dag därav att vi pratar om att muskler äter mer energi än fettvävnad.

Ska du minska ett kg fettvävnad är det enkel matte, du måste förbruka 7000kcal utan att kroppen lägger på sig ny fettvävnad.

Musklerna är motsvarigheten till fettvävnaden när det gäller att förbruka energi. Musklerna är uppbyggda av protein och har ungefär 700-800 kcal lagrat

Här kommer det aktuella. Det går snabbare att gå ner på vågen om du tappar muskler, detta är ju inget gemene man vill men det är detta de flesta strävar efter, just för att ha en annan siffra på vågen som de är nöjda med.

Vätskebalansen

Här slutar folk att tänka, glömmer bort att vätska påverkar grymt mycket på vågen. Folk säger att efter en festhelg med alkohol godis , snabbmat att de lagt på sig 2 kg. detta är helt orimligt. då 2 kg fett innehåller 14000kcal. detta motsvarar ca 47 cheeseburgare och denna mängd är extremt svårt att komma upp i.

Detta är alltså vätska du lagt på dig

Superdieter

superdieter som lchf, 5:2, pulverdieter mm leker bara med din vätskebalans. De här dieterna är upplagda för att maximera din muskelförlust, visst du går ner på vågen men när du börjar äta "normalt" igen går du upp och gärna det dubbla för mindre muskelmassa=mindre basalomsättning

Det här är ju inget man vill egentligen men eftersom fokus ligger på att förlora så mycket vikt på vågen som möjligt under kortast tid så bryr sig inte folk om det är bra eller inte.

Och ärligt talat , hur bra mår man under dessa dieter? jag vet, jag har testat dem alla.

När du anstränger musklerna tenderar detta också på att muskulaturen lägger på sig vätska.

Mat i tarmar och magsäck.

När du äter drar tarmarna till sig vätska för att bryta ner detta. Och givetvis så väger innehållet i magsäcken oxå en hel del.

Så summan av allt är att VÅGEN VET INTE ETT SKIT!!"

När jag jobbar så mäter vi din kroppsammansättning med ett ultraljud. Då kan man som pt följa fettvikten och muskelmassan. Jag mäter även vätskebalansen. Detta är ett mycket effektivare sätt än att väga sig

Ps. Måttband är ett bra komplement.

När du ska "deffa" altså förlora fettvikt och behålla dina muskler (vilket de flesta vill) så vill man bli hård, inte mjuk och slapp.

Då är det inte en bra ide att ta bort kolhydrater och endast leva på sallad och protein. Du behöver kolhydrater under din deff oxå men detta är ett helt annat inlägg

Se bilden , alla kvinnor på bilden väger 68kg

Men har olika mycket kroppsfett

  • Nyheter/tips
  • Nära Stockfallet-Lorensberg, Karlstad

Gillar

Kommentarer