Så påverkar sockret din kropp

Kosttips/recept

För mycket socker – så påverkar det din kropp

Överkonsumtion av socker och andra snabba kolhydrater är negativt för hälsan och vikten. Det är samtliga hälsoexperter, läkare och forskare ense om.
Men vad är det egentligen som händer i kroppen?
Ola Lauritzson, GI-expert och kostrådgivare sammanfattar här nedan.

1. Bukspottkörteln

Vi äter automatiskt fel och för mycket. När blodsockret stiger snabbt får hjärnan en varningssignal, och signalerar till bukspottkörteln att pumpa ut insulin. Insulinet gör allt för att sänka blodsockret, vilket ger oss en "dipp" som brukar ge ett ökat sockersug. Resultatet blir oftast att vi totalt äter för mycket, och fel saker: det som ger sockerkickar, kort mättnad och får blodsockret att fortsätta åka berg- och dalbana.

2. Magen:

Stresshormonet kortisol
Stresshormoner bygger "sockermage".
Redan 30 minuter efter ett mål med högt GI kan blodsockret dala till en lägre nivå än det låg på före måltiden. Vid för lågt blodsocker blir vi lätt irriterade, oroliga, kraftlösa. Kroppen svarar med att aktivera "stresshormonet" kortisol. Med höga nivåer kortisol ökar fettinlagringen i våra kroppar, framför allt kring inre organ, och kan bilda farlig bukfetma. Detta för att säkra kroppens energilager vid långvarig stress.


3. Hjärtat:

Slitage på kroppen
Mat och dryck med högt GI omvandlas snabbt till sockermolekylen glukos i munnen, magen och tarmen. Vi får en "sockerkick" när blodsockret stiger brant och den snabba energin rusar runt i blodkärlen. Högt blodsocker sliter på kroppen, inte minst på de små, fina blodkärlen som finns runt hjärtat, hjärnan och ögonen.

4. Magen:

Stigande mängder insulin
Fettcellerna öppnas – risk för övervikt.
Med för mycket insulin i kroppen störs ämnesomsättningen i cellerna. Kroppen är fantastisk på att reglera nivåer av de olika hormonerna, men när det gäller insulin är kroppens system inte så finjusterat. Med stigande mängder insulin "öppnas" fettcellerna och samlar på sig mer fett samtidigt som frisättningen av fett blockeras. Det vi äter omvandlas med andra ord lättare till övervikt. Vår insulinkänslighet blir sämre, och risken ökar för diabetes typ 2.

Text från hälsoliv

  • Kosttips/recept
  • Nära Stockfallet-Lorensberg, Karlstad

Gillar

Kommentarer