Överskatta inte energiförbrukningen i ditt träningspass om du vill lyckas med din viktminskning

Överskatta inte din träning och underskatta inte energin i dina matportioner

Hör du till dem som tagit tag i ditt nya liv och börjat träna för att gå ner i vikt?

Ni har ju säkert hört det här med att i en viktnedgång så är kosten 80% och träning 20%

Ändå ser man folk som 10 ggr i veckan står på en crosstrainer för att nu skall de ner i vikt men ändrar inte på några kostvanor.

Viktstabilitet över tid så är träningen viktig men för viktminskning i sig är det inte lika effektivt utan där spelar kosten in oerhört mycket mer. Däremot ur folkhälsosynpunkt finns det inget som slår att träning är det bästa du kan göra för din hälsa.

För att lyckas bör man heller inte ändra alla vanor på en gång för det blir ohållbart i längden så är du icke aktiv i dag så bör du börja med att se över din kost och sen ta tag i din träning.

Viktminskning på vågen är lätt det är ju bara att sluta äta under en vecka men att gå ner på ett hållbart sätt över tid och bli viktstabil, det är svårt.

För att endast börja träna för att gå ner i vikt fungerar oftast dåligt förutom för dig som aldrig i hela ditt liv rört på dig så kommer du i början tappa i vikt men du kommer oxå öka din hunger och äta desto mer, så ändrar du inga kostvanor så kommer du kanske tom gå upp i vikt.

Folk överskattar oxå ofta det här med träning och energiförbruking. Många som tränar för att kunna äta har ni säkert hört. De har sprungit på löpbanden eller kört ngt crossfit pass och tror att du gjort av med väldigt mkt och sen slänger i dig eller ”fyller ” på utan att ha koll på att det är inte jättemycket energi du gör av med om du inte ligger på elitnivå eller är maratonlöpare.

Man tror att man tränat hårdare än man gjort och man tror att man äter mindre än vad man gör så att träna för att kunna äta det kommer generellt göra att du går upp i vikt eller står still i vikt.

Däremot om du har koll på totalintaget och näringsinnehåll kommer träningen hjälpa dig att hålla vikten samt generera massa andra saker ur hälsosynpunkt.

Så om du kör spinning eller ett träningspass på gymmet fem dagar i veckan kommer du fortfarande inte kunna äta fritt för så mycket energi gör du inte av med. Däremot så håller man sig ifrån kylskåpet när man tränar, man reglerar aptiten och man väljer aktivt bättre mat.

Så vill man gå ner i vikt är det maten du skall lägga ner energin på och träna skall du göra för att leva, stärka kroppen och knoppen samt för viktstabilitet.Du bör inte köra crosstrainern en timme och sen fylla på med en gainomax då kommer du gå upp i vikt





Jag tycker generellt inte att man som motionär bör väga sig varje dag men Man har sett forskning på att de som på daglig basis har koll på sin vikt håller sin vikt bättre än de som aldrig väger sg. Förmodligen för att man har bättre koll och tar tag i dåliga vanor inan det skenar i väg för långt.



Sen kommer vi till det här med hur ska man äta då? Ja jag anser och kör efter den principen att man skall äta mat, bra mat och ren mat minimera socker och alkoholintag. Drick inte dina kalorier och hitta ett sätt och ett intag som passar dig.

Man behöver inte äta mellanmål , man dör inte om man hoppar över ett mål jag lovar. Så om du trivs med att äta tre ggr om dagen så gör du det om du vill äta 6 ggr om dagen så gör du det.

En del tycker att fasta får dem att må bra och för en del passar det inte alls.

Dock tycker jag att modedieter kan du hoppa för vetenskapen har fortfarande inte kommit längre än att det är bra mat som gäller, mindre socker, mindre mättat fett mer grönsaker och mer fibrer.

Måltidsersättningar enligt mig är fullständigt uppåt väggarna då innehållet oftast är skit i form av mycket socker och många saknar tuggandet och dricker sina drinkar plus mat som de sen småäter emellan. Vill man köra två tre dagar för att kickstarta, varsågod men ha då i åtanke att det bara är en kort period för att du skall komma igång men du kan forfarande äta mat istället för att dricka kcal och du kommer förmodligen vara piggare och må bättre.



När det gäller att lyckas med viktnedgång bör du ha realistiska mål och hitta ditt sätt. sjuttioelva Matlådor och gröna drinkar varje dag är ohållbart i längden för gemene man utan kör realistiska mål och se vad som är rimligt för dig. En diet som känns som ett straff kommer du inte kommer hålla och du kommer inte ta med dig nya vanor eller ändra på vanor om det inte är realistiskt och det är det som kommer göra att du lyckas bli viktstabil.

Hitta nya vanor för du kommer inte kunna gå tillbaka till gamla vanor punkt slut



Sen handlar mycket om vilja. Vill jag verkligen ändra mina vanor? Jag som kostrådgivare kan ge dig hundra olika verktyg men vill man inte ändra sina vanor, sätter man upp orimliga mål som inte rimmar med vem man är och de utmaningar man själv har i vardagen som kommer du inte att lyckas.

Sätt inte upp mål som du inte ens tycker är kul som tex nu ska jag börja träna på gym 5 dagar i veckan och så tycker du inte ens att det är kul att gå till gymmet. Det är inte jättelyckat utan du bör hitta ngt som du tycker är kul. Dans , löpning, cykling?

Samma gäller med mat.

Det är pinsamt när man ser på vissa tv program när folk står och tvingar i sig gröna algdrinkar för det kommer de inte kunna hålla. Vad tycker du om för mat? Kan man prova nya livsmedel? Vad äter resten av familjen?



Hitta de bra vanorna du redan har och förstärk dem eller utgå i från dem för att kunna göra en bra hållbar förändring över tid.



Vill du ha hjälp med att lyckas? Kontakta mig på [email protected]

Gillar

Kommentarer