Måltidsfrekvens och måltidsfördelning

Kosttips/recept


Måltidsfrekvens och måltidsfördelning
Det finns många turer kring det här med att man måste äta frukost ”dagens viktigaste mål” , att man inte skall äta efter ett visst klockslag på kvällen mm. Men vad stämmer egentligen?
Det är inte nödvändigt att trycka i sig frukost tidigt på morgonen om du är stressad eller inte hungrig. För en del kan det passa bättre att äta frukost när du kommer till jobbet. Kroppen kommer inte hamna i svältläge pga det
Det finns inget som stödjer att bara för att du äter ett stort mål mat på kvällen att du lättare skulle gå upp i vikt. Bra mat är bra mat oavsett vad klockan är även om glukostolearansen är något högre på morgonen.
Att äta var tredje timme passar vissa vardagsliv men för vissa är det en omöjlighet. Att istället hitta ett bra näringsintag som fungerar för just dig är det bästa. Om det är tre mål mat eller sex mål mat det beror på hur din vardag ser ut.
Det är fördelaktigt att äta regelbundet och på regelbundna tider för att undvika att man blir väldigt hungrig och äter större portioner än nödvändigt
Näringstajming är viktigt när du tränar så att äta lite extra i samband med träning för att maximera resultatet och prestera är en god idé
// [email protected]

Gillar

Kommentarer