Nya Zeeland

Igår vaknade vi vid åtta tiden och åt frukost. Mycket god frukost och fantastisk utsikt från balkongen på vårt hostel!
Efter frukosten gick vi ner till receptionen och frågade vad man bör göra här i Taupō. Vi blev tipsade om Huka Falls, Maori Rock Carvings och Tongariro Alpine Crossing.
Så vi bestämde oss för att göra alltihop. Huka Falls under förmiddagen, Maori Rock Carvings under kvällen och Tongariro Alpine Crossing dagen efter.

Personalen på vårt hostel berättade för oss att vi borde ta bussen till Huka Falls och därefter gå vägen hem. Men det blev för snävt med tiden så vi bestämde oss för att istället gå hela vägen dit och tillbaka. Sträckan från det att stigen började fram till Huka Falls var 6km så vi tänkte att 12km inte var så mycket.
Men för att ta sig till stället där stigen började var det 1km och vägen till Huka Falls gick upp och ner hela vägen fram. De sa att vandringen skulle ta 1,5h och för oss tog det 2,5h (men vi stannade var tredje meter och tog bilder och jag tog till och med bild på en pöl...)

Men tillslut kom vi fram till Huka Falls och det var fantastiskt vackert! Kristallblått vatten och grön natur. Värt vandringen!

Personalen på vårt hostel berättade även att där fanns ett café precis vid Huka Falls så vi planerade att vi skulle äta där. Och tydligen betyder ”precis bredvid” 1km bort. Så för att ta oss upp till caféet var vi tvungna att gå 1km till upp i berget. Men det var bara att bita ihop och göra det och sen började vi vår färd hem igen.

Påvägen tillbaka badade vi även i Spa Park i Thermal Pools som det heter. I hålet där det lilla vattenfallet rinner ner i är det kokhett vatten och jag klarade bara av att stå där för att ta bilden. Och sen ute i det öppna vattnet så är det iskallt vatten som strömmar in. Så det blandas och gör det till en väldigt speciell upplevelse!

När vi var hemma igen från Huka Falls och 1.6 mils vandring hoppade vi in i duschen och boka om vår Tongariro Alpine Crossing till en dag senare istället (för vi hade så extremt ont i benen).
Det blev väldigt snävt om tiden så vi sprang ner till hamnen där vi skulle ta båten ifrån och se Maori Rock Carvings och när vi kom ner hade den precis åkt iväg. Men kaptenen var så snäll att han körde in till en annan brygga och så hoppa vi på båten där istället! Och tack och lov att vi hann med båten för det var så fantastiskt vackert och så himla härligt efter en så lång och extrem dag och så bjöds det på pizza och dricka! Helt underbart

Hoppas alla har det härligt där hemma!
Kram

Nya Zeeland

Nu är vi äntligen framme i Taupō, hjärtat av nordön, där det mesta händer sägs det.

Vi gick upp vid nio-tiden imorse och fixade oss sedan checka vi ut vid tio-tiden och begav vi oss till I Site som jag skrev om igår (info-stället).

Vi kom dit 10.20 och berättade att vi ville upp mot Taupō och sedan vidare till Auckland och helst så billigt som möjligt (så vi inte skulle behöva gå hela vägen som vi planerat SKOJAR)

De hittade en buss som var väldigt billig och hade till och med gratis Wi-fi!!! Men den gick redan 11.00 från tågstationen som låg fem minuter bort med buss, så snabbt som tusan bokade han även två sängar på ett hostel i Taupō, vi betalade och sprang till bussen, kom på bussen som tog oss till tågstationen och kom fram 10.50 till vår buss. Då hade vi inte hunnit käka något och bussen tog sju timmar, så Fanny sprang in i affären och köpte två vatten, en Coca Cola och sex ostbullar för det var i princip det enda vegetariska alternativet som fanns (och jag har lurat i Fanny att hon till mestadels ska vara vegetarian under resan)

Men tack och lov stannade vi till vid fyra-tiden på ett litet café och då delade vi på en pommestallrik.
Där välkomnande Trevor och hans hustru Nikki oss varmt välkomna!

Vi kom fram vid 18.00 till Taupō och gick direkt till vårt hostel som heter Tikki Lodge. Precis efter vi kom fram till vårt hostel började det regna en MASSA, men tack och lov slapp vi undan det!

I Wellington sov vi i ett tvåbäddsrum vilket var ganska skönt efter vår långa flygning men nu bor vi i ett sjubäddsrum och på ett lite dyrare hostel men det är värt varenda öre så vi bokade en natt till direkt!

Separata duschar, gratis frukost, stort fräscht kök och fräscha sovrum! Och ÄNTLIGEN har vi duschat!!!! Helt underbart, känner mig som en ny människa.

Och nu ligger vi i sängarna och ska försöka planera vad vi vill göra, men här verkar vara väldigt mycket olika och roliga aktiviteter. Så imorgon ska vi gå till I Site igen och höra med dem!

Kram på er

Nya Zeeland

Godmorgon på er och godkväll till mig och Fanny!
Vi är ju 12 timmar före Sverige så klockan är 19.15 hos oss just nu.

Nu är vi framme i Wellington efter 23h och 50 minuters flygning....

Våra flygningar har varit

Köpenhamn - Doha 6h 5min

Doha - Sydney
14h 30min

Sydney - Wellington
3h 15 min

Vi flög från Kastrup den 19/2 21.55 och vi var framme i Wellington den 21/2 14.40...

För att komma in i dygnsrytmen lite bättre och inte vara allt för jetlaggade så planerade vi att vara vakna hela första flygningen och sova andra.

Fanny har lyckats sova i princip hela flygresan...

Vi har fått hur mycket mat som helst under flygresan och det har varit fantastiskt gott!

Flygpersonal var också helt underbar så även om det var en extrem lång flygning så kändes allt superbra!!

Tack och LOV fanns det skärmar och massa bra filmer på flygplanen och till skärmen fanns det sånna här roliga kontroller. Ser ut som Wii kontroller tycker jag. Jag hann med att se filmerna..

•The Hitman’s Bodyguard
•November Criminals
•Overdrive

War for the planet of apes

Och några avsnitt av..

•Young Sheldon
•The Good Doctor

Vi har hunnit yra omkring lite i Wellington och har redan lyckats gå vilse flera gånger. Vi gick till Civic Center för att få lite information och hjälp om hur vi ska ta oss vidare, men när vi kom fram hade det precis stängt. Så imorgon ska vi gå dit igen efter vi checkat ut ifrån vårt hostel som heter Lodge in the city.

Men nu ligger vi i sängarna och ska snart försöka sova. Helt underbart väder var det när vi kom fram så hoppas det blir lika bra imorgon också!
Kram

Nedräkning

Nu sitter vi på flygplatsen vid gaten och om 40 minuter bordar vi!!

Fortfarande känns det inte verkligt, men det kommer nog när vi sitter i sätena.

Ses i Nya Zeeland!! Kram

Nedräkning

Idag har jag firat min 21års dag tillsammans med familj och vänner. Hade det såååå mysigt och fick en massa fina och smarta presenter till resan!

Imorgon åker vi och ikväll ska jag packa tänkte jag..

Kraaam

Hej alla fans(Johan)!!!
Igår var Fanny, min resekompanjor, hos mig.

Vi försökte planerade vad vi vill göra i Nya Zeeland och vilka sätt vi ska ta oss runt på. Med tanke på att vi bara har två veckor där nere så känns det smartare att komma lite förbered ner så att vi vet våra alternativ och kan utgå från det.

Några saker som vi SKA göra där nere är i alla fall Waitomo Caves och Hobbiton. Det verkar skitcoolt och så himla vackert.

Vi tittade på lite olika hop on hop off bussar och det verkar vara smidigast och Kiwi Experience såg bra ut men det är så fruktansvärt DYRT.

Så vi bestämde oss för att gå, det tar bara cirka tio dagar från Wellington till Auckland med lite vila. Vi är ju unga.

Och idag har jag planerat min födelsedags brunch och börjat titta på vad för kläder jag ska ha med mig.
Konstigt att stå och rota bland bikinisarna, shorts och strandklänningar när det snöar ute...

Helt sjukt att det bara är en jobbvecka kvar!!! Men jag ska hinna med mycket under denna veckan... ta spruta, gå till tandläkaren, vaxa benen, brunch, packa väskan... lite stressad känner jag mig nog...

MEN NU ÄR DET INTE LÅNGT KVAR.
Ska bli så kul att få börja dela med mig om våra äventyr och få göra denna häftiga resan!

KRAM

Nedräkning

Vad kul att du har klickat in på min blogg (OMG, MY BLOG)

Den 19/2 börjar jag min resa med min käre resekompanjor Fanny till Nya Zeeland och därefter åker vi till Australien.

Som ni nog själva förstår är det väldigt mycket saker att tänka på inför en resa som denna och min hjärna har aldrig varit såhär aktiv.

Men nu börjar det dra ihop sig och om två veckor är jag påväg till andra sidan jordklotet för att göra livets resa. Självklart vill jag att min familj och vänner ska kunna ta del av mina häftiga upplevelser och därför tänkte jag skriva om det här.

Inte mycket kvar på checklistan, snart redo!