Jeg skulle aldri aldri inn i et forhold igjen ! ALDRI!!

I 2002 separerte jeg meg fra min exmann som jeg hadde vært sammen med siden jeg var 13 og han var 15 år. Vi skilte oss i 2003. Da hadde vi vært sammen siden vi gikk i 7. klasse og 9.klasse.

Her er jeg sammen med bestevenninnen min. Hun gikk i 8.klasse og jeg i 7.klasse. Det vil altså si at jeg er her 13. år og er blitt kjærest med min exmann. Jeg er jo bare jentungen. Jeg gikk fra å leke med dukker til å røyke å bli kjærest med han. Trodde jeg var utrolig voksen. Tja, vet ikke helt hva du synes jeg om den jentungen i hvit genser, helt klart ikke voksen. Da jeg begynte å røyke, så kostet 10 prince 5 kr og 25 øre.

Vi går gjennom slutten av 70 tallet, 80, 90 og frem til 2002 sammen. Da sier jeg til han ",hvordan skal vi løse dette på best mulig måte. Vi tar livet av hverandre." Han hadde jo levd et dobbelt liv i 3 år ca. Hadde hatt et forhold på si, jeg hadde jo håpet vi kunne løse det, men det gikk jo aldri. Jeg klarte jo aldri å stole på han igjen. Men vi er i dag gode venner og jeg bestemte meg at en mann skule aldri, ALDRI få lov til å komme inn i livet mitt mer.

I 2002 separeres vi. Jeg pakker snippsekken og flytter inn hos min kusine Bente. Vi er veldig like. Alt går i ett hundre med oss. Jeg kan si at i det året jeg skilte meg fra min ex så gikk det i denne rekkefølgen. Jeg åpnet en klesbutikk, skilte meg, gikk konkurs, fikk ny jobb, dro og seilte med vikingbåt i østerled og møtte ny mann og til slutt begynte jeg med en helt ny utdannelse. Det var slik det forelå i korte trekk

I 2002 fikk min kusine og jeg være med dette fantastiske vikingskipet en liten tur på Mjøsa. Dette bildet er tatt på Helgelandskysten. Du ser Træna i bakgrunnen. Det ble tatt sommeren for 2 år siden da min mann, jeg og et vennepar seilte fra Brønnøysund til Myken og tilbake med samme vikingskip. Mjøsen lange. http://www.mjosen-lange.no/Felles/Om%20skipet.htm Da var vi på øyhopping på Helgelandskysten, men det er en annen historie. Den gang vi seilte med dette fantastiske skipet på Mjøsa ble vi fortalt at sommeren 2002 skulle det seile fra Stockholm til St.Petersburg og være med på å feire 300 årsjubileet til byen. Jeg ble helt i ekstase og lurte på hva jeg måtte gjøre for å kunne bli med på den turen. Betale så og så mye. "Ingen problem", datt det ut av munnen min. Jeg sa jeg var reiseleder til et lokalt busselskap og skulle dit snart så jeg kunne snoke litt. Og med var vi. Jeg hadde aldri seilet en meter før.

Den 4.juli 2003 pakket vi og dro til Stocholm og der møtte vi høvedsmannen Kai og hans hjelper. På bildet ser du min vakre høvedsmann. Bildet her er også fra Helgelandskysten for 2 år siden. Jeg har ikke så mye bilder fra Kai på den turen i begynnelsen av 2000 tallet. Mobiltelefonen jeg hadde da, hadde ikke noe kamera på seg akkurat. Den het Nokia og vi tastet SMS. Kun SMS.

Jeg ble ikke kjempeforelsket med det samme, men nesten. Vi var jo lenge i samme båt og vi hadde det veldig gøy. Husk vi skulle over hele Østersjøen helt til St.Petersburg. Det var ganske langt. Men jeg skulle jo aldri ALDRI ha en mann igjen. Det måtte jeg jo huske.

Etter overnatting i den Svenske skjærgården så er vi klare til start over det Ålandske hav. Vi hadde god tid og vi koste oss med seiling, roing og ja, vi hadde en liten motor bak. For det var lite vind det året. Vi stoppet ofte og badet. Samtidig vasket vi klær. Vi var et utrolig fantefølge og denne fantastiske mannen jeg møtte vekket mer og mer følelser i meg og vi ble mer og mer forelsket til nærmere Åland kom. Men jeg skulle aldri ALDRI ha noen mann mer.

Dette livet var jo bare nydelig og denne turen kommer jeg jo aldri til å glemme. Dette været som sees her det hadde vi i fem uker. Det holdt til vi var nesten tilbake i Kohtka fra St.Petersburg. Da kom regnet, men det gjorde ikke noe - for vi hadde hatt opp til 40 varmegrader i Russland. Men det var jo på hjemtruren regnet kom, vi tenkte overhode ikke på den på vegen over. For vi var et fantefølge på tur, som seglet i Østerled. Vi hadde all verdens tid og tenkte ikke en gang på at vi skulle hjem igjen.

På Åland syntes jeg virkelig at Kai var blitt en kjekkas. Da hadde vi hatt mange timer sammen på samme tofte. Vi hadde jo ikke særlig privatliv i denne båten, men vi sov jo i den 7 stykker fra Helsinki og frem til Kothka. Det lå to fremme i baugen opp på bagasjen (kusinen min og den andre mannen i båten, de er gift i dag). Kai og jeg lå midt i båten (vi er også gift i dag) Det lå en mann under årene. Det lå ett barn ved styreåra. og en under årene på den andre siden. Ikke spør meg hvordan vi fikk plass. Men det kan jo være en grunn til at 2 par er gift nå :D

Her spiser fantegjengen mat. Vi er kommet til Åland. Vi valgte å være på Åland i tre dager. Jeg hadde ikke vært der før, og det hadde nok ikke barna vi hadde med oss heller. Men å dra i en båt med flere barn kan høres bra ut. Nå var jo disse barna 12 - 14 år. 3 stykker. Men det blir fort kjedelig. Spesielt når vi må over store strekninger, da blir det et vannfengsel. Derfor var det litt viktig å stanse ofte. Bade ofte. For eksempel bli på Åland i mer enn ett døgn.

Båten er ikke så veldig stor i forhold til de andre seilbåtene, men det er jo herlig å se alikevel. Vi er fortsatt på Åland. Båten speiler seg flott i vannspeilet, Vi ble jo intervjuet av Ålandsavis må vite. De syntes vi var litt sprø som hadde kommet over Ålands hav med denne båten. Vi følte oss jo ikke noe spesielt store da vi møtte Siljaline.. VI var borte i 5 uker. Kai var med frem til Kothka

Vi vinker farvel til Åland og setter kursen mot Jungfruskär. Nå var vel Kai og jeg blitt ganske så forelsket, Vi hadde tillatt oss å holde hender. Men enda så sveivet det i hodet mitt at jeg ikke skulle ha noen mann mer, jeg skulle ikke bli såret igjen og Kai var jo 13 år eldre enn meg og slettes ikke en slik type jeg pleide å forelske meg i. Ha ha. jeg hadde vært sammen med min ex siden jeg var 13 år, nå var jeg 37 år. Hva var det liksom jeg pleide, den var litt morsom.

Vi forlot Jungfruskär tidlig om morgenen. På stranden stod Olga og vinket. Det var blikk stille første timene på vei var en liten andakts stund. det var knapt mulig å å skille mellom himmel og hav. På kubbspillet på Kungsholmen hadde vi fått tips om det det fantes et vikingested i leden vår. Det hadde vært utgravinger i Øresund. Vi visste ikke mer om navnet, men gjettet på Rossala, og traff: Vi ankret opp 200 meter fra langhusene og Rosala Vikingsenter.

Her har vi bunkret oss opp utenfor Rosala vikingsenter- Har begynt med matlaging og håndtverk. Vi møter noen finner som skal ha 40 års fest i langhuset. Vi finner også noen overnattingsplasser. Ungene og det 3.paret de legger seg i et annet langhus, mens min kusine og hennes partner og Kai og jeg finner et egnet hus til oss fire. Nemlig vikingbyens kirke. Vi hadde det ganske så bra der.

Vi stod tidlig opp om morgenen og ble selvfølgelig fotografert idet vi rodde ut av havnen, og satte seil. Denne dagen seilte vi helt fram til Hangö i ett strekk, særlig siste strekket etter at vi rundet Uddskatan og gikk opp mot nordøst og vinden frisknet til fikk vi fin fart, vi hadde .faktisk nesten 7 knop på det raskeste. Vei tok ned seilet ved innløpet av havnen og rodde inn i Østra havnen. Denne natten lå vi fem i båten og fire på svabergene ytterst på Fabrikksudden. Vi spiste Pizza på nærmeste bar. Marinaen hadde både sauna og vaskemaskin, noe som ble flittig brukt. På nytt så vi månen gå ned, osende gul. Det er ikke rart jeg ble forelsket på turen :)

Her har vi kommet oss til Helsinki. Vi bor et sted som heter Pukkisaari , det er et sted som kan ligne på Maihaugen. Vi lå i jernalderbyen. Neste dag kom mannskap på Sotka og vi rodde ut begge båtene og satte seil. Neste morgen dro vi innom Heikki, som bor på østkanten av byen. Der kom lokalpressen, som bestilt. Fra gammelt av var det en farled, men den er de siste årene grodd igjen. Midt i leden lå det en gammel bygdeborg, foreløpig datert til 1200 tallet, men kan ha eldre røtter. Nyeste inngrep var russiske skyttergraver sprengt ned i forkant av borge. Etterpå dro vi hjem til Heikki og spiste og drakk, og fikk oss en dusj. Tilbudet var sauna, men det får vi ta ved neste skifte.

Vi hadde mannskapskifte i Helsinki. Eller det vil si familien på fire hoppet av i Helsinki og så kom det en ny mann på i Porvoo. Lars hadde hentet bil + henger og kjørt den til Kotka og tok toget tilbake til Porvoo. Nå er vi bare seks stykker i båten frem til Kothka. Da hopper min Kai av og to til kommer på og blir med frem til st. Petersburg. Nå er det jo da plutselig blitt min Kai. Jeg som aldri ALDRI skulle ha meg ny mann. Det kjentes litt mer usikkert ut nå.

Vi startet som vanlig tidlig med frokost ombord på Mjøsen lange. Strekningen fra Porvoo til Kotka var lang og litt kjedelig. Vi slet litt med retningen ute på havet, men fikk tatt oss godt inn ved hjelp av draft og sjømerker. Det var et drygt stykke inn til Kotka. I innseilingen til havnen kom vi inn til en liten festning ute på en holme. Seilbåten foran oss vendte plutselig 180 grader, da den gikk på grunn fordi den gikk på feil side av festningen. Den tilhørte den svenske krysserklubbens armada på vei til St. Petersburg. Vi ble straks etter ankomst invitert over i Viking Plym til en ankerdram, alltid anker dram. Vi fikk info om hvilken gjeste havn de lå i og fikk en kryptisk melding om GPS punkt med toakod. Det var så enkelt som at bryggen vi lå ved hadde plakat om GPS punkt og toakod virket på toalett og badstu. Vi fikk også bestilt to brød over samme meldings systemet. Etter middag og kveldstur osv. så måtte vi alle sammen inn i fellessauna.

Da vi reiste fra Kai i Kothka, står han på kaien og vinker til oss. Jeg reiser fra han uten at vi har snakket om det som ligger i luften. Plutselig langt der ute på vei inn i Borgosundet tikker det inn en SMS på min gamle Nokia: "Tog i spor 4 gikk ikke til Helsinki, men fra Helsinki. Er nå i Lappenranta:" Ok, tenkte jeg. Han er blitt like tullerusk som meg i hodet. Da vi kom til Russland og lå i Vikintelt utenfor Peter og Paul festningen. da ble jo savnet enda større.

Se for deg hvite vikingtelt på sandstranden utenfor festningen båtene som var dratt opp på sandstranden og vi som lå inne i teltene. Jeg la meg til slutt i båten fordi jeg ble spist opp av sandlopper, så gledet jeg meg til jeg kom hjem og kunne klare litt opp med han jeg hadde truffet på denne fantastiske reisen. På tilbaketuren opplevde vi jo også mye rart. men det er jo en annen historie. Kai og jeg hadde en del å ordne opp i når vi kom hjem. Jeg begynte et helt nytt liv som student; og en ny jobb. Kai flyttet, vi ble kjærester, så ble vi samboere, vi giftet oss 4. juni 2010, 7 år etter vi ble kjærester.

Her er vi på bryllupsdagen vår. Vi valgte å dra til Middelalderfestivalen i Tønsberg. Hit gikk altså vår bryllupsreise. Men vi har vært så mange spennende steder sammen. Både kortreist og langreist. Bare vi er ute, så er det bra.

#Blogg #blog #blogginlägg #Nouw #nouwbloggare #nouwblogger #livet #life #bloglovin #flesthverdager #ennychansilivet #ennysjanseilivet #livetogverden #verdensbeste