Träningsmotivation

1. Ha ett mål. Detta är väldigt viktigt för att man spela tiden ska orka kämpa och träna även de dagar som verkligen tar emot. Standard mål brukar va "ha beach body till sommaren", många kanske känner igen sig. Men behöver inte bara va sådana mål, kan även va att gå ner eller upp viss antal kilon, bygga upp någon muskel eller kanske få bättre kondition eller bara bli starkare. Finns väldigt många olika mål man kan ha, men det är viktigt ifall du vill att din träning ska bli långvarig och inte bara jag har gymmat 1 vecka nu räcker det.

2. Anteckna resultat. Alla gillar väll att se resultat av sin träning? Men ibland kan det vara svårt att se bara genom att kolla i spegeln eftersom många har väldigt höga krav på sig själv och vissa även grova kroppskomplex och hur man än ser ut så kommer man alltid tycka man sig är ful när man kollar sig i spegeln. Men då kan det vara bra att föra anteckningar om sin träning. Då menar jag inte en liten dagbok och skriva "hej dagboken, idag körde jag 1timme löpning och si och så många övningar.." utan menar att kanske ta bilder då och då för på dom kommer du sedan kunna se hur din kropp utvecklas. Sen kanske skriva något enstaka ord till varje bild ( tillexempel om du vill gå ner i vikt så kan du skriva vikten på varje bild )

3. Kosten. Tro det eller ej men kosten har ofta en stor påverkan på din träning. Att äta nyttigt och "hälsosamt" kan ofta motivera folk till att också träna regelbundet. Dom hänger ofta ihop. Därför kan det vara bra att försöka äta lite nyttigare. Såklart behöver du inte gå all in och skippa alla sötsaker osv, men man kan börja smått. Byta ut vissa saker i din vardag till lite nyttigare, tänka på vad man äter och försöka anpassa maten till träningen.

4. Sällskap. Ibland tappar många motivationen när dom behöver träna själva, medans vissa är helt tvärt om och tycker om att få göra det på egen hand. Men är du en av dom som kanske har svårt att ta dig till gymmet eller ut i löpspåret, då kan det ibland underlätta att ha sällskap med dig som tvingar dig upp ur soffan/sängen. Det behöver inte nödvändigtvis vara en kompis/person, utan kan till exempel vara ett djur. Om du kanske har en hund, ta med den ut och spring en sväng, den måste ändå ut och rastas.


5. Inspiration. Detta hänger lite ihop med första punkten. För att hitta en bra motivation kan det ibland hjälpa att bli inspirerad av något. Kanske en viss person du ser upp till och tänker "så vill jag också se ut" eller något annat du finner inspirerande. Vilket som helst så blir det också en push framåt i din träning. När du är i den delen av träningen då allt bara är jätte jobbigt och du vill lägga dig och vila, tänk då på din inspirationskälla och försök kör lite till. Det är de som kommer ge resultat.


​Här är min inspirationskälla till allting, hehe. ​SUSHI!! (😍)

// Tilda.S

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229