Mellanmål - varför är det så bra?

Några favorit mellanmål jag har är proteinshakes och proteinbars. Enkelt, smidigt att ha med sig och hur gott som helst! Allt jag använder kommer från proteinbolaget.se

En proteinbar har bra proteininnehåll och innehåller mer fett och kolhydrater än vad en proteinshake gör. På så sätt blir det ett mer rejält mellanmål som troligtvis ger dig en lite längre och bättre mättnadskänsla!

Att träna mycket resulterar i att kroppen behöver mycket energi. Utan bra träning får du inga resultat, men tränar du och inte äter så kommer resultaten inte heller att komma. Det är jätte viktigt att hitta en bra balans mellan sin träning och sin kost, det är då du kommer att få dom bästa resultaten!

Alla kroppar fungerar på olika sätt, men att alla kroppar behöver mat för att orka prestera är lika för alla. Jag äter en vanlig dag 3 stora mål, frukost, lunch och middag. Däremellan stoppar jag i mig små mellanmål för att hela tiden hålla energinivån uppe och för att inte riskera några blodsockerfall. Dom här mellanmålen jag äter mellan mina måltider kan vara allt ifrån gröt, proteinbars, frukt, mackor, det bror helt enkelt på vilken tid på dygnet det är, hur hungrig jag är samt vad jag ska göra senare under dagen. Men någon form av mellanmål försöker jag alltid att ha med mig!

Mellanmål leder till mindre småätande

Äter du en rejäl måltid kan du hålla dig mätt allt från 3-5 timmar ungefär beroende på hur fysiskt aktiv du är efteråt. Äter du då frukost exempelvis vid 8.00 på morgonen, lunch vid 13.00 och sedan middag kanske vid 18/19 så kan du ganska snabbt räkna ut att din mage kommer att börja kurra tiden mellan måltiderna. Det är här mellanmålen kommer in. Istället för att bli så där vrålhungrig är det bättre att ha packat ner exempelvis en frukt, en bar, eller kanske ett ägg i väskan som du snabbt kan stoppa i dig när magen börjar kurra. Tack vare det lilla mellanmålet minskar risken för en blodsocker dipp och på så sätt minskar också risken att du börjar småäta. Det vanligaste är nämligen att börja småäta just när man kliver innanför dörren nyhemkommen från skolan/jobbet, eller kanske stanna i en affär på vägen hem för att köpa en chokladbit, bara för att du inte har tagit ett mellanmål utan istället blivit så där hungrig och sugen...

Vad äter jag för mellanmål?

Som jag har nämnt tidigare så varierar mina mellanmål väldigt mycket. Mina mellanmål innan träningarna är dock nästan alltid desamma, en skål med gröt. Men det är nog det ända mellanmålet som alltid ser likadant ut. Svårt att bryta ett vinnande koncept vettni 😉

Mellanmål som jag brukar ha med mig exempelvis till skolan, till jobbet eller på resande är frukt, proteinbar/proteinshake, ägg, riskakor, nötter eller morötter. Jag föredrar mellanmål med högt proteininnehåll och med bra fetter eftersom det ger en lång och bra mättnadskänsla. Frukt kan jag ofta ha som "komplement" om jag vet att jag kommer att äta en lättare lunch eller kanske bara vill ha något att tugga på för godhetens skull. Jag själv tycker nämligen inte att endast en frukt är ett så bra mellanmål för mig och min kropp. Visst innehåller frukt bra vitaminer och boostar med lite energi, men till mellanmål vill jag ha något mer "rejält" som ger en bra mättnadskänsla.

Mina bästa tips om du vill ha ett billigt och snabbt mellanmål är ägg. Protein och fettrikt och dessutom kan du förbereda det för flera dagar framöver. Ägg är så jäkla bra!

Tillåt dig att äta

Har du någonsin tänkt tanken "ska jag verkligen äta den här?". Den tanken tror jag tyvärr finns hos ganska många eftersom det verkar ha blivit som någons pinsamhet att äta ofta och mycket. Jag har ju själv lidit av en svår ätstörning, och nu när jag börjar bli helt frisk från den ser jag mycket tydligare varningssignaler på folk i min omgivning. Jag hör och ser så många människor i min omgivning som har destruktiva tankar kring mat och att äta, tankar som kan vara starten till något som jag hamnade i. Det finns folk som sitter med magar som kurrar lika högt som åskan, ändå tycker dom det är "onödigt" att ta något litet mellanmål. Det finns folk som bara måste lämna lite kvar på tallriken varje gång dom äter, för hur skulle det se ut om man faktiskt åt all mat?

Konsekvenserna när du inte tillåter dig själv att äta mellanmål för att fylla på din kropp med extra energi blir trötthet, humörsvängningar, huvudvärk, försvagning i kroppen och minskad ork. Din prestation kommer att försämras och över tid kommer du inte ha ork till exempelvis att träna, hitta på saker och hålla humöret uppe. Är då ditt mål att utvecklas i din träning eller så kanske du kör någon aktivitet/sport som kräver mycket energi, ja då är det din skyldighet att ge kroppen energi. Kroppen behöver helt enkelt mycket energi när man tränar, och all den energin kommer du inte att få dig via frukost, lunch och middag. Du behöver alltså äta mellanmål också!

// Tilda.S

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229