Intervallpass - time to sweat

Att variera sin träning vet ni ju sedan tidigare bidrar till bäst resultat. Jag kör en väldigt allsidig träning eftersom jag både kör innebandy och gymmar. På gymmet kör jag oftast styrka men då och då brukar jag lägga in något intervallpass där fokuset ligger på att få upp flåset. Anledningen till att jag kör intervaller på gymmet ibland är för att det är lättare att hålla koll på fart, tid och lutning där. Jag kan med andra ord lättare justera mina intervaller och utmana mig mer.

Intervaller är effektivt om du vill förbättra din kondition och ditt flås. Det krävs inte jätte mycket tid men det kommer att bli jobbigt. Intervallet går ut på att varva arbete med vila, men vilan ska inte vara så pass lång att du kommer helt ner i varv eller vad man ska säga. Jag föredrar nog intervallträning framför vanlig långdistans, iallafall om syftet är att träna och förbättra mig. DÅ tycker jag intervaller är effektivare.

Idag tänkte jag dela med mig av ett intervallpass som är en favorit hos mig på gymmet. Själva passet tar 15 minuter, och sedan värmer jag upp 10 minuter innan, joggar ner 10 minuter efter och avslutar det hela med 5 minuter avslappnad gång.

Passet är till för att jobba upp flåset och viktigt då är att du utmanar dig själv och kör på en nivå din kropp tycker är jobbig. När passet är klart ska svetten droppa! 😉

Intervallpasset

10 minuter uppvärmning, valfri lutning

Lutning 1% fart 17.0 - 30 sec on, 30 sec off x 5

Lutning 1% fart 17.5 - 30 sec on, 30 sec off x 5

Lutning 1% fart 18.0 - 30 sec on, 30 sec off x 5

10 minuter jogg 5 % lutning

5 minuter gång, valfri lutning


När passet är genomfört borde svetten som sagt rinna ner för pannan. Gör den inte det, då måste du höja hastigheten nästa gång! Let's do this!

// Tilda.S

Gillar

Kommentarer

korneliaforever
korneliaforever,
Inspirerande och kul att läsa! Kram
nouw.com/korneliaforever
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229