Hur vacker är inte solnedgången? Helt galet!! Vi tog en strandpromenad bort på våran strand för att hitta någon härlig restaurang och påvägen så såg vi detta ställe. Supermysigt med små träbås där vi satt och åt. Så vi beställde medan solen gick ner och när den väl var nere så fick vi maten. Jag åt en yellow curry som faktiskt var den godaste jag ätit hittills och John beställde någon nudelwok.

En lite rolig grej som hände i slutet i middagen var att jag såg att det var två små ödlor i taket. Det har det varit på nästan varje ställe vi har varit på så det var inte så mycket mer med det. Men jag satt och tänkte att ”tur att de inte ramlar ner iallafall så att vi får någon av de på oss”. Tio sekunder efter att jag tänkte det flyger en av ödlorna ner, som tur var inte på någon av oss, utan på min kamera. Haha, blev verkligen chockad iallafall.

Första heldagen på Koh Samui och på vårt nya hotel By Beach Resort. Även här bor vi i en liten bungalow som har varit den bästa hittills faktiskt. Det känns som att vi har fått fräschare och finare bungalows varje gång. Hittills idag har vi bara legat och lyssnat på ljudböcker i solen och ätit lunch. Nu ska vi vila lite från solen och sen går vi väl ner till stranden igen.

Jag är sugen på att hitta någon mysig strandrestaurang ikväll. Igår tänkte vi gå till ett pannkaksställe men det var tyvärr stängt på kvällen så vi hamnade på en pizzeria istället som inte hade alls god pizza. Så vi hoppas på ett bättre ställe ikväll!

Framme i Koh Samui! Vi åkte från hotellet klockan 06:00 imorse och tog sedan båten över till Koh Samui. Väl framme på vårt nya hotell så satte vi oss på restaurangen för att äta lite, spela spel och vänta in att vårt rum skulle bli färdigt! Så nu har vi då sista veckan här i Thailand innan vi åker vidare till Malaysia. En vecka till av sol och bad, härligt!

Vi ska försöka hitta några viewpoints och även något vattenfall här också så vi har någonstans att ta våran morgonpromenad till. Ska bli spännande att se vad som finns på denna ön.

Vattenfall // John

Hotellets restaurang // Bästa vegoburgaren

Fin utsikt // Gårdagens bordskamrat

Testade en ny rätt som hette no name // Min fina

Om några få dagar har vi varit på resande fot i en månad och det känns helt galet. Tiden har gått väldigt fort samtidigt som det känns som att det var evigheter sedan som vi lämnade Sverige. Jag har förlängesedan vant mig vid att ha hela mitt liv nerpackat i två resväskor. Något jag har börjat känna nu är dock lite längtan hem till familj och vänner. Vi har ändå varit iväg ett tag och jag saknar härliga familjemiddagar och festkvällar med vännerna. Tur att vi kommer hem till sena sommarkvällar då det finns tillfälle för både massor av middagar och fester.

Att dela denna resa tillsammans med John är en av de bästa sakerna som hänt i mitt liv hittills. Mitt livs kärlek och människan som alltid kan få mig på bra humör. Även fast vi har bättre och sämre dagar så vet han alltid hur han ska få mig att skratta. Att få vakna upp och spendera varje dag med honom gör att allt känns så mycket roligare. Att springa tillsammans hand i hand ner i havet, att sova hängandes på varandra i en alldeles för oskön nattbuss och att skapa nya minnen tillsammans är något som jag aldrig kommer tröttna på.

Igår kväll så gick vi längst bort på stranden för att äta middag på Longtail. Vi hade ganska höga förväntningar då vi hade läst att det skulle vara väldigt bra men tyvärr så spräcktes dessa nästan direkt. Servitrisen var alldeles för långsam och maten var tyvärr inte så god. Det är dock ett väldigt fint ställe att sitta på så jag skulle kunna tänka mig att det är ett bra ställe att ta någon drink på, innan man går ut och äter på en annan restaurang.

Så ikväll kommer vi köra på ett säkert kort istället och äta på den lilla food courten några minuter härifrån, där det fanns massa god mat. Jag vill även tillbaka till vårat hotells strandrestaurang för att äta den goda vegoburgaren igen!

Sol, bad och massor av skratt. Varje dag kan gärna fortsätta såhär!

Dagen ser ut att börja väldigt härligt på bilderna med en strandpromenad. Men det var tyvärr inte riktigt så som min dag började. Utan jag vaknade av att det kröp en kackerlacka PÅ min axel rakt mot mitt huvud. Så jag vaknar och skriker i panik samtidigt som jag försöker få bort kackerlackan. Den hamnar då istället vid Johns ben och John flyger upp ur sängen. Kackerlackan blev väl minst lika rädd som oss och springer mot dörren som John fort öppnar så att det kom ut. Dramatisk början på dagen ;). Men sen så blev det då en strandpromenad.

Till lunch blev det lite snacks, precis som det varit de senaste dagarna. Jag köpte en glass och två olika muffins. En med banansmak och en med banan- och chokladsmak. Måste hitta något liknande recept att göra hemma. John tog den lite nyttigare varianten med havregryn, soyamjölk och nötter.

En fräknig jag // En knäpp kille och en glad tjej!

Solar på stranden // Tränar på en parkering

Vår lilla söta hotellhund // Dagens middag

Internet på detta stället är inte så bra, eller det är bra i omgångar men hoppar ofta ur. Men nu tillslut så har jag lyckats få upp videon! Det är från i måndags när vi besökte ett vattenfall ungefär en kvarts promenad ifrån där vi bor och hamnade i botten av det så vi klättrade upp hela vägen. Vi solar, badar, äter middag och stranden och kör en hopprepstävling. En helt vanlig dag på Koh Phangan helt enkelt, hoppas ni gillar den!

Su’s Café, ett jättemysigt ställe ägd av en liten tant som lagar all mat själv. Vi åt där både igår och i lördags. Själva stället är inte så fint inrett men maten väger verkligen upp det. Jag har båda gångarna tagit en yellow curry med ris och John har testat två olika rätter. När jag tidigare ätit thaimat hemma så har det alltid blivit olika currygrytor vilket jag tycker är väldigt gott. Till exempel paneng och röd curry, men här i Thailand så är kryddorna väldigt mycket starkare vilket har gjort att jag har ätit otroligt stark mat nästan varje kväll. Men nu testade jag då yellow curry vilket inte alls hade samma hetta så den grytan kommer jag verkligen fortsätta beställa!